نماینده شاهرود و میامی در مجلس، راه‌آهن اینچه برون-شاهرود را دروازه تجارت خارجی دانست و گفت مجوز فاینانس این طرح از سوی مجلس صادر شده است.

علی اصغر خانی با بیان اینکه زمان آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن شاهرود به اینچه برون و طبس وابسته به سرمایه‌گذار خارجی است، بیان کرد: احداث این مسیر ریلی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

وی افزود: مجلس در قانون بودجه، مجوز اجرای این پروژه از طریق فاینانس را صادر کرده و وزارت راه در حال رایزنی با سرمایه‌گذاران خارجی است.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه مسیر ترانزیتی فعلی اینچه برون به گرمسار مشکلات خاص خود را دارد، بیان کرد: این مسیر علاوه بر طولانی بودن صرفه اقتصادی نیز ندارد.

خانی با اشاره به اینکه مسیر فعلی از نظر فنی و زیرساختی راه آهن نیز دارای ایراداتی است، گفت: با احداث مسیر اینچه برون به شاهرود علاوه بر افزایش ایمنی سیر قطارها و کاهش زمان حمل و نقل، میزان ترانزیت بار نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: هشت سال از افتتاح خط ریلی اینچه‌برون – ترکمنستان – قزاقستان می‌گذرد اما هنوز سطح جابجایی کالا به رقم قابل قبولی نرسیده و اتصال اینچه‌برون به کریدور شمال جنوب از طریق شاهرود، یک نیاز اساسی برای توسعه حمل و نقل کالا با کشورهای آسیای میانه و اوراسیا است.

این عضو خانه ملت با بیان اینکه شاهرود را بهترین نقطه برای اتصال مرز اینچه‌برون به کریدور شمال – جنوب دانست، ابراز کرد: با اتصال مرز اینچه‌برون به شاهرود مدت زمان انتقال بار در کریدور شمال – جنوب چهار و نیم روز و مسافت آن ۵۰۰ کیلومتر کاهش می‌یابد که نقش مؤثری در رشد اقتصادی و توسعه صادرات غیر نفتی کشور به کشورهای شرق و مرکز آسیا دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.