مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون گفت: درصد گاز‌های همراه به جای سوختن در مشعل، جمع‌آوری و به مدار تولید بازگردانده می‌شود.

قباد ناصری در نشست خبری که امروز، ۱۸ بهمن ماه در حاشیه نمایشگاه تجهیزات صنعت نفت خوزستان در اهواز برگزار شد، گفت: راهبری عملیات تولید، فرآورش و انتقال نفت خام، گاز و میعانات گازی از ۳ میدان مارون، کوپال و شادگان از عمده رسالت‌های فعالیت این شرکت است.

او افزود: طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون با همکاری بخش خصوصی داخلی از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ آغاز شد.

همچنین به گفته آقای ناصری ۲ قرارداد ۵ ساله با ۲ شرکت بزرگ داخلی با سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیون دلاری برای احداث تاسیسات فشارافزایی گاز‌های کم فشار مشعل و شیرین سازی گاز‌های ترش علاوه بر ارسال به کارخانه گاز و گاز مایع ۴۰۰ جهت فرآوری و تفکیک NGL و گاز سبک وجود دارد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون این قرارداد‌ها را شامل فروش گاز‌های ترش ارسالی به مشعل واحد بهره‌برداری شماره ۳ مارون به میزان ۱۵ میلیون فوت مکعب در روز و فروش گاز‌های کم فشار ارسالی به مشعل واحد بهره‌برداری مارون ۶ به میزان ۱۴ میلیون فوت مکعب در روز دانست.

این مقام مسئول یادآور شد که در حال حاضر ۹۲ درصد گاز‌های همراه مازاد جمع‌آوری می‌شود و تا ۳ سال آینده، ۸ درصد باقیمانده نیز در قالب قرارداد‌هایی با شرکت‌های پتروشیمی ایرانی و احداث تاسیسات موردنیاز، جمع‌آوری شده و میزان گازسوزی به صفر خواهد رسید.

سالانه هزاران متر مکعب گاز به دلیل جمع آوری نشدن و عدم بازگشت مجدد به چرخه تولید سوزانده می‌شوند، اما طی سال‌های اخیر اقدامات گسترده یا به منظور بازگشت دوباره آن‌ها به تولید صورت پذیرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
به عمل کار برآید به سخندانی نیست زیرا که همه ما می‌بینیم مارون شش و کوپال و سه و پنج چه فلزهای بزرگ گازسوزی دارند