تصمیم فنلاند برای پیشی گرفتن از سوئد در روند عضویت در ناتو

پارلمان فنلاند قرار است امروز (جمعه) روند عضویت این کشور در سازمان ناتو را مورد بررسی قرار دهد.

پس از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲، کشور‌های فنلاند و سوئد که پیش‌تر رویکردی بی طرفانه میان روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اتخاذ کرده بودند، از برنامه خود برای پیوستن به این نهاد نظامی خبر دادند. با این حال، این امر بدون چالش نبوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فنلاند که پیش‌تر اعلام کرده بود با سوئد روند عضویت و پیوستن به سازمان ناتو را طی خواهد کرد، اکنون می‌گوید به دلیل سخت‌گیری ترکیه به سوئد شاید زودتر از این همسایه خود به این نهاد بپیوندد.

براساس منشور سازمان آتلانتیک شمالی، هر ۳۰ عضو این نهاد دارای حق وتو بوده و عضویت کشور‌های جدید منوط به موافقت تک تک اعضای پیشین است. از این رو، ترکیه که همواره از حضور تروریست‌های پ ک ک در خاک این دو کشور حوزه اسکاندیناوی انتقاد داشت، پیش شرط‌هایی را برای این موضوع مطرح کرد.

با این وجود، تظاهرات در استکهلم و به آتش کشیده شدن قرآن، کتاب مقدس مسلمانان به دست افراط گرایان، خشم مقامات ترکیه را درپی داشت و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور به صراحت اعلام کرد سوئد فکر پیوستن به سازمان ناتو را از سر بیرون کند. با این حال، آنکارا موافقت خود را با عضویت فنلاند اعلام داشت.

با این وجود نخست وزیران سوئد و فنلاند در کنفرانس خبری مشترک در هفته‌های اخیر تاکید کردند استکهلم و هلسینکی به طور مشترک تقاضای عضویت در سازمان ناتو را داده اند و با هم روند عضویت را طی کرده و در نهایت به این نهاد نظامی ملحق می‌شوند. اکنون، اما نمایندگان پارلمان فنلاند در نظر دارند امروز (جمعه) درباره نحوه تایید عضویت در ناتو تصمیم گیری کنند. این موضوع می‌تواند به معنای پیشی گرفتن هلسینکی از همسایه خود در روند عضویت در این سازمان باشد.

انتخابات پارلمان فنلاند در دوم آوریل برگزار خواهد شد و نمایندگان می‌خواهند اسناد مربوط به سازمان ناتو را پیش از این تاریخ تصویب کنند. با تصویب منشور ناتو در پارلمان، نخست وزیر این کشور ۳ ماه وقت دارد تا آن را برای اجرایی شدن امضا کند. عضویت نهایی فنلاند در سازمان ناتو سپس منوط به موافقت هر ۳۰ عضو این نهاد نظامی است. انتظار می‌رود این موضوع بدون مخالفت کشور‌های عضو انجام شود و هلسینکی در سال جاری میلادی به ناتو بپیوندد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار