تمایل لهستان و اسلواکی برای ارسال جنگنده به اوکراین

رسانه‌ها می‌گویند رئیس جمهور اوکراین در جلسه اتحادیه اروپا موافقت اسلواکی و لهستان را برای ارسال جت‌های جنگنده جلب کرده است.

نشریه فایننشال تایمز می‌گوید بر اساس فایل صوتی جلسه اتحادیه اروپا که به آن دسترسی پیدا کرده، ادوارد هگر، نخست وزیر اسلواکی متعهد شده است به اوکراین جت‌های جنگنده MiG-۲۹ بدهد.

فایننشال تایمز در ادامه اعلام کرد در این جلسه، نخست وزیر اسلواکی خطاب به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و در پاسخ به درخواست او برای جت‌های جنگنده ادعا کرده است: «شما می‌توانید روی کمک ما حساب کنید. کمک به شما به نفع اسلواکی و همچنین امنیت اروپاست. ما درخواست شما را می‌پذیریم و روی آن کار می‌کنیم. شما می‌توانید روی کمک ما حساب کنید، زیرا برای ما مهم هستید و ما می‌خواهیم شما موفق شوید».

این درحالی است که پیشتر یاروسلاو ناد، وزیر دفاع اسلواکی گفته بود که این کشور دیگر از میگ ۲۹ استفاده نمی‌کند.

به گفته سه نفری که در جریان گفتگو‌ها قرار داشتند، ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان نیز در دیدار با زلنسکی، برای ارسال جت‌های جنگی به لهستان تمایل نشان داده است. لهستان نیز دارای هواپیمای MiG-۲۹ بوده و در انتظار تحویل جنگنده‌های پیشرفته آمریکایی است. موراویسکی پیشتر گفته بود که لهستان فقط در همراهی با ناتو برای اوکراین جنگنده ارسال خواهد کرد.

زلنسکی می‌گوید رهبران اروپایی آماده هستند تسلیحات و پشتیبانی بیشتری را برای حمایت از اوکراین ارائه دهند. با این حال، همچنان بسیاری از کشور‌ها رویکرد محافظه کارانه خود را حفظ کرده اند. مارک روته، نخست‌وزیر هلند در حین ورود به اجلاس سران اروپا به زلنسکی گفت که متحدان اوکراین باید اطمینان حاصل کنند که خود را وارد یک رویارویی مستقیم با روسیه نمی‌کنند.

گفتنی است، از زمان دریافت وعده تانک‌های جنگی در ماه گذشته، زلنسکی درخواست سلاح از شرکای غربی را افزایش داده است. با این حال، بسیاری از پایتخت‌ها نسبت به چنین اقدامی محتاط هستند، زیرا با توجه به تهدیدات مسکو، چنین اقدامی را تشدیدکننده می‌دانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار