کشف حلقه‌هایی بی‌سابقه در اطراف جسمی در منظومه شمسی

دانشمندان در تازه‌ترین مشاهدات خود، حلقه‌های بی‌سابقه‌ای را در اطراف جسمی در منظومه شمسی کشف کردند.

حلقه‌ها در منظومه شمسی ما چیز‌های خاص و خیره کننده‌ای هستند. اکنون اخترشناسان دریافته‌اند که جهان بسیار دور یعنی در جایی فراتر از مدار، پلوتو با حلقه‌های غیرعادی احاطه شده است.

دانشمندان گزارش کردند که سیاره کوتوله منجمد به نام کوآوآر، یک جسم گرد که کاملا تمام تعاریف یک سیاره را برآورده نمی‌کند، دارای سیستمی از حلقه‌ها است که در فاصله بسیار دور از کوآوآر قرار دارند. این کشف غیرمنتظره است، زیرا محققان فکر نمی‌کردند حلقه‌ها بتوانند در فاصله نسبتا دوری از جرم آسمانی که به دور آن‌ها می‌چرخند، زنده بمانند. ستاره شناسان هنوز در مورد چگونگی شکل گیری و دوام چنین حلقه‌هایی سوال دارند.

ویک دیلون، یکی از دانشمندان این مطالعه و دانشمند دپارتمان فیزیک دانشگاه شفیلد، گفت: همه در کودکی درباره حلقه‌های باشکوه زحل می‌آموزند، بنابراین امیدواریم این یافته جدید بینش بیشتری در مورد چگونگی پیدایش آن‌ها ارائه دهد.

هیچ تصویر واضحی از کوآوآر و حلقه‌های (احتمالا باشکوه) آن وجود ندارد. این اجرام نسبتا کوچک حتی در قوی‌ترین تلسکوپ‌های ما فقط نقطه هستند.
با این حال ستاره شناسان باهوش حلقه‌ها را کشف کردند. آن‌ها از بزرگترین تلسکوپ نوری جهان (تلسکوپی که نور مرئی را مشاهده می‌کند)، Gran Telescopio CANARIAS با عرض ۳۴ فوت در جزایر قناری در نزدیکی اسپانیا استفاده کردند و یک دوربین تخصصی HiPERCAM نصب کردند.

ساز غول پیکر هنگامی که کوآوآر از فضا عبور می‌کرد، دوربین به اندازه‌ای حساس بود که سیاره کوتوله را که جلوی نور را می‌گیرد، هنگام عبور از مقابل یک ستاره دور تشخیص داد. اخترشناسان دو فرورفتن در نور را دیدند، یکی قبل و دیگری بعد از عبور کوآوآر از نور. در بیانیه مطبوعاتی دانشگاه شفیلد توضیح داده شده است که این نشان دهنده یک سیستم حلقه‌ای در اطراف کوآوآر است.

ستاره شناسان می‌توانند تنها با استفاده از دو دست تعداد اجرام منظومه شمسی را که حلقه‌های شناخته شده دارند، بشمارند: مشتری، اورانوس، نپتون، معروف به زحل، و دو جرم کوچکتر به نام‌های Chariklo و Haumea و حالا کوآوآر.

با این حال، بر خلاف کوآوآر، این حلقه‌های دیگر بسیار نزدیک به جسم اصلی خود هستند. در چنین فاصله نزدیک، نیرو‌های قوی از اجسام مجاور مانع از جوش خوردن حلقه‌ها و تشکیل ماه می‌شوند. پیش از این، دانشمندان فکر می‌کردند که حلقه‌ها نمی‌توانند از فاصله سه «شعاع سیاره‌ای» نسبت به هر جسم یا سیاره‌ای که حلقه‌ها در حال گردش هستند، وجود داشته باشند.

به عنوان مثال، حلقه‌های درخشان زحل در این فاصله یافت می‌شوند که به «محدودیت روشه» معروف است. اما حلقه‌های کوآوآر کاملا غیر معمول هستند. در مقایسه با زحل، این حلقه‌ها دو برابر دورتر و در بیش از هفت شعاع سیاره‌ای قرار دارند.

دیلون، اخترشناس، گفت: کشف این منظومه حلقه‌ای جدید در منظومه شمسی و یافتن حلقه‌ها تا این حد دور از کوآوآر غیرمنتظره بود و تصورات قبلی ما در مورد چگونگی تشکیل چنین حلقه‌هایی را به چالش کشید؛ در واقع ما می‌توانیم انتظار غیرمنتظره‌ای را در منظومه شمسی متنوع خود داشته باشیم؛ از این گذشته محله کیهانی ما مملو از شگفتی است.

منبع: mashable

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار