سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان گفت: جوانان ایرانی توانسته‌اند با وجود چهار دهه تحریم ظالمانه، تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

مراسم روز ملی جمهوری اسلامی ایران و گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور وزیر انرژی، معاونان وزرای امور خارجه، توسعه اقتصادی و تجارت، نمایندگان پارلمان، رؤسای احزاب، شخصیت‌های برجسته سیاسی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی و ادبی تاجیکستان و سفرا و دیپلمات‌های سفارت خانه‌ها و نمایندگی‌های سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی و ایرانیان مقیم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سرود ملی ایران و تاجیکستان نواخته شدن و سپس «محمدتقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان ضمن خوشامد گویی به میهمانان، در مورد انقلاب اسلامی ایران و دستاورد‌های آن در زمینه‌های مختلف و همچنین روابط دوجانبه میان دو کشور دوست و برادر ایران و تاجیکستان به ایراد سخنرانی پرداخت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: چهل و چهار سال پیش در چنین روز‌هایی یکی از مردمی‌ترین انقلاب‌های قرن بیستم به پیروزی رسید. انقلابی که موفق شد به پشتوانه نقش و حضور مردم در عرصه اجتماعی و سیاسی کشور به رهبری امام خمینی (ره)، رژیم مستبد و وابسته به بیگانگان را سرنگون و نظامی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی را برای جامعه ایران به ارمغان آورد. بیش از چهار دهه است که ایرانیان از طریق سازوکار‌های دموکراتیک در تعیین سرنوشت سیاسی- اجتماعی خود نقش اساسی دارند.

صابری با بیان اینکه کشور ایران صاحب یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشری در طول تاریخ است، افزود: مردم و دولت ایران در بیش از چهار دهه گذشته، به رغم وجود توطئه‌ها و موانع ایجاد شده و جنگ تحمیلی و تحریم و تروریسم اقتصادی از سوی دشمنان دستاورد‌های فراوان علمی، اقتصادی و فناوری را به دست آورده است که در عرصه خودکفایی و از جمله محصولات کشاورزی، تولیدات صنعتی، فناوری نانو، انرژی صلح آمیز هسته‌ای و ... تبلور یافته و آمار و ارقام موسسات معتبر بین المللی حکایت از پیشرفت و توسعه همه جانبه ایران به خصوص در عرصه علمی و فناوری دارد.

وی ادامه داد: جوانان ایرانی توانسته‌اند با وجود ۴ دهه تحریم ظالمانه، تهدید را به فرصت تبدیل کنند تا جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از عرصه‌های علم و فناوری در رتبه‌های نخست جهانی بایستد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به دستاورد‌های علمی ایران، تبیین کرد: دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور ایران آغاز شده و یازده برابر شتاب رشد متوسط علم در جهان به پیش رفته است. دستاورد‌های دانش و فناوری ما در این مدت کشورمان را به رتبه‌ی شانزدهم در میان بیش از دویست کشور جهان رسانید و مایه شگفتی ناظران جهانی شد و در برخی از رشته‌های حساس و نوپدید به رتبه‌های نخستین ارتقاء داد، همه و همه در حالی اتفاق افتاده که باوجود کارشکنی‌ها و تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی به رکورد‌های بزرگ دست یافته‌ایم، از جمله در سکوی چهارم جهان در علم رباتیک ایستاده و در صنعت فولاد به پله دهم جهان رسیده ایم.

صابری افزود: البته باید یادآوری کرد که در صنعت نیز ایران جزو معدود کشور‌هایی است که توان تولید سازه‌های بزرگ دریایی را به دست آورده و در صنایع دریایی نیز به رتبه سیزهم جهان رسیده‌ایم این در حالیست که با شتاب ۱۱ برابری رتبه دوم رشد علم در دنیا و رتبه نخست شتاب علمی جهان را کسب کرده‌ایم.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران توانسته است رتبه هفتم جهان در تولید نانو دارو و رتبه چهارم دنیا در علم نوین نانو را کسب نماید. همچنین عنوان دومین کشور تولید کننده دارو‌های نوترکیب هموفیلی فاکتور ۷ و ۸ در دنیا را به خود اختصاص داده و توانستیم در جمع ۵ کشور سازنده لیزر‌های پرتوان در جهان بایستیم. همچنین در این میان رتبه چهارم دنیا در تولید علوم درمان ناباروری و رتبه پانزدهم جهان در چشم پزشکی به ایران رسیده است. با این توانمندی‌ها جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در جراحی‌های قلب و دریچه قلب هستیم.

سفیر ایران در تاجیکستان وی با بیان اینکه «در حال حاضر زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی، ورزشی، هنری و ... به طور فعالانه و آزادانه به نقش آفرینی می‌پردازند»، تصریح کرد: ۵۵ درصد دانشجویان، ۴۰ درصد پزشکان و ۳۳ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های ایران را در حال حاضر زنان تشکیل می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار