امین اشرفی مدیر پردیس تئاتر تهران در خصوص برگزاری عصر تعزیه در پردیس تئاتر تهران و استقبال از آن گفت: خداراشکر استقبال خوب است و با توجه به اینکه پردیس تئاتر تهران به عنوان یک ماموریت ویژه، کار ویژه خود را در حمایت از هنر و آیینهای نمایشی ایرانی میداند آن را اولین کار خود قرار داده است.
اشرفی در ادامه عنوان کرد: طبیعتا تعزیه مهمترین هنر نمایشی ما است که میتوانیم به آن بها دهیم، روی آن تمرکز داشته باشیم و تلاش کنیم که آن را به جایگاه واقعی خود برسانیم.
وی به همکاری پردیس تئاتر تهران و مجموعه تعزیه آلطه اشاره کرد و ادامه داد: پردیس تئاتر تهران با مجمع تعزیه آلطه این همکاری را انجام داده است که برای دوره سوم مسابقه عصر تعزیه را برگزاری کنیم و انشاءالله با اساتیدی که در این مسابقه حضور دارند و نکاتی که به درستی اشاره میکنند کمک کنیم تا تعزیه به اصطلاح به جایگاه اصلی خود نزدیک شود و احیانا از انحراف و اشتباهاتی که در طول مسیر تاریخی آن شاید پیش آید جلوگیری شود؛ همچنین در نهایت همه ما ایرانیها به این هنر اصیل و نمایشی خود افتخار کنیم.
اشرفی در پاسخ به نبودن بخشی به نام تعزیهخوانی در تئاتر فجر و اهمیت این هنر اصیل ایرانی در هنرهای نمایشی گفت: این موضوع یکم پیچیده است و نمیشود اینقدر صریح و دقیق پاسخداد؛ زیرا ما جشنوارههای متفاوت آیینی و سنتی داریم که مختص تعزیه برگزار میشود، اما به نظرم میآید مهمتر از این که بخشی به نام تعزیه در جشنواره فجر داشته باشیم، استفاده نکردن از تکنیکهای تعزیه است که به شدت پیشرو و مدرن هستند و این تکنیکها و اصول تعزیه میتوانند در تئاتر روز ما استفاده شوند.
وی ادامه داد: به نظرم این تکنیکها به عنوان آسیبی که تئاتر ما مبتلای آن است به ما کمک میکند. ما به جای توجه به ریشه و اصل خودمان که تعزیه هست بیشتر متوجه تئاتر غرب شدهایم؛ یعنی ما به بهترین شکل یک مقلد هنر غرب هستیم؛ درحالی که میتوانیم با هنرهای نمایشی مثل تعزیه حرفی که حتما به اصطلاح دغدغه اصیل کشورمان است را بزنیم.