ایران، سابقه زیادی در هنرهای اصیلی مثل نگارگری دارد و گفته میشود که آثار نگارگری پانزدهمین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی، در مقایسه با جشنواره چهاردهم از کیفیت بهتر و تعداد بیشتری برخوردار بودند.
در هنر نگارگری، دو دیدگاه وجود دارد؛ به طوری که برخی از افراد بر این باور هستند که سنتهای نگارگری باید حفظ شوند و عدهای دیگر معتقد هستند که ساختارهای سنتی این هنر به تغییراتی نیاز دارند تا بتوان به یک شکل و شمایل تازه تری در این حوزه دست پیدا کرد.
مینا صدری، دبیر بخش نگارگری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، درمورد این دوره از جشنواره بیان کرد: امسال، پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به خوبی برگزار شد و بخش نگارگری نیز، دربرگیرنده آثار با کیفیتی بود و حدود ۲۶۵ اثر به جشنواره پانزدهم هنرهای تجسمی فجر ارسال شد.
به گفته او، هر هنری با توجه به اقتضائات خود و نگاه و طرز تلقی که درمورد زیبایی شناسی و هنر و تحول دارد برای خود، عالمی را تشکیل میدهد و به همین دلیل، نباید توقع داشت با توجه به این که امروزه، هنر دیدگاه و معنایی پیدا کرده است، سایر هنرهای دیگر هم، پیرو چنین نگاه و طرز تلقی باشند.
صدری تصریح کرد: اگر ما توقع تحول و دگرگونی در هنرها را داریم باید بر اساس این تفکر پیش برویم که هنرها برای خودشان دارای چارچوبی هستند و بر اساس آن، باید تحول در آثار صورت بگیرد. از اینرو، نگارگری همواره در طول دورههای تاریخی، نگاه زیبایی شناسانه که به نوعی، تشکیل دهنده هویت بصری تمدن ایران اسلامی است را حفظ کرده است. به همین خاطر، اگر در این دوره میبینیم که آثار نگارگری، ویژگیهای زیبایی شناسی و هویت تصویری را حفظ کرده اند اقدام بسیار خوبی است و اتفاق خاصی به شمار میآید چراکه توانسته است این نگاه را حفظ کند. زیرا نه تنها طرز تلقی و تحولی که ما از این هنر انتظار داریم را حفظ کرده است بلکه با توجه به مضامین مختلفی که در این دوره ارائه شده اند، توانسته است آن نگاه را در مضامین و موضوعات معاصر نیز ارائه کند.
او ادامه داد: تذهیب و گل و مرغ، بخشهای موفقیت آمیز نگارگری محسوب میشوند و درواقع، تذهیب با یک سری از نقوش مشخص شدهای خلق شده است که هنرمند میتواند بر اساس آن نقوش، از لحاظ فضاسازی ها، تحولاتی را در اثر خود به وجود آورد که این فضاسازیها محدوده خاصی هم دارند و مهارتهای لازم در این محدوده میتوانند باعث خلق آثار فاخر و زیبایی شوند و در این میان، خریداری آثار تذهیب با مبالغ خوب از طریق برگزاری نمایشگاهها در کشورهای دیگر می تواند یکی از دلایل رشد این هنر شود.
صدری با تأکید بر حمایتهای مالی از هنرمندان حوزه نگارگری، افزود: اگرچه همه چیز در حوزه نگارگری و تذهیب به موضوع مادی خلاصه نمیشود، ولی حمایتهای مالی از هنرمندان بسیار موثر است و ضرورت دارد؛ به طوری که برگزاری نمایشگاههای نگارگری و تذهیب در کشورهای دیگر و خریداری آثار هنرمندان باعث ترغیب بیشتر هنرمندان این حوزه به خلق کارهای بیشتری میشود.