وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای ارمنی خود از افزایش همکاری آنکارا و ایروان در میانه کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان خبر داد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه می‌گوید کمک‌های بشردوستانه ارمنستان برای قربانیان زلزله می‌تواند تلاش‌های دو کشور را برای عادی‌سازی روابطشان تقویت کند.

به گزارش رویترز، چاووش اوغلو در کنفرانس خبری مشترک با آرارات میرزویان همتای ارمنی خود در آنکارا گفت: «ارمنستان دست دوستی خود را دراز کرده و همبستگی و همکاری با ما را در این زمان دشوار نشان داده است. ما باید این همبستگی را ادامه دهیم».

او افزود: «روند عادی سازی در منطقه جنوب قفقاز ادامه دارد. ما معتقدیم که همکاری ما در زمینه بشردوستانه این روند را تقویت خواهد کرد».

ترکیه روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با ارمنستان در سال ۱۹۹۳ قطع کرد تا از جمهوری آذربایجان حمایت کند. جمهوری آذربایجان در آن زمان در حال نبرد علیه جدایی طلبان ارمنی در منطقه مورد مناقشه قره باغ بود. افزون بر این، ترکیه و ارمنستان بر سر ۱.۵ میلیون نفری که ارمنستان می‌گوید در سال ۱۹۱۵ توسط امپراتوری عثمانی کشته شدند، اختلاف نظر دارند. ارمنستان این رخداد را نسل‌کشی می‌نامد، اما ترکیه ضمن پذیرفتن کشته شدن بسیاری از ارامنه ساکن امپراتوری عثمانی، سیستماتیک بودن و همچنین آمار‌های مربوط به این رخداد را به چالش می‌کشد.

در پی زلزله شدید در ترکیه که هفته گذشته اتفاق افتاد، روابط دو کشور بهبود پیدا کرده و گذرگاه مرزی ارمنستان و ترکیه برای اولین بار در ۳۵ سال گذشته برای کمک رسانی به زلزله زدگان باز شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
زمانی که در ترکیه کودتا شده بود ، و اردوغان در حال فرار بود
دولت ایران کمکش کرد بعد که خطر رفع شد ، اردوغان دوباره هر شد و شروع به ناسپاسی کرد
آخرین اخبار