عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بر اساس آخرین آمار‌ها سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در جمعیت زنان استان و میزان بروز آن اکنون ۳۴ در ۱۰۰ هزار است.

دکتر حسن معیری ، آخرین آمار مربوط به سرطان سینه در استان را ۳۰۴ مورد اعلام و اظهار کرد: بر این اساس سرطان سینه شایعترین سرطان در جمعیت زنان کل کشور است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: بر اساس آخرین آمارها، بروز سرطان سینه در کشور و استان روند افزایشی داشته و مقادیر گزارش شده بیشتر از موارد برآورد شده توسط سازمان‌های علمی معتبر سرطان دنیا است.

او  ادامه داد: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان شناخته شده و شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است که البته این بیماری در هر ۲ جنس زن و مرد دیده می‌شود، ولی در مردان بروز آن پایین‌تر است.

دکتر معیری با اشاره به اینکه، سرطان‌ها بعد از بیماری‌های قلبی عروقی، دومین دلیل مرگ و میر در کشور است، گفت: بیش از یک سوم سرطان‌ها با بهره گیری و رعایت سبک زندگی سالم قابل پیشگیری هستند و در کل حدود ۲۰ درصد سرطان‌ها منجر به مرگ می‌شوند.

او با اشاره به اینکه، یکی از دلایل افزایش میزان بروز، بهبود روش‌های تشخیصی و افزایش آگاهی زنان در زمینه سرطان پستان است، افزود: روش‌های مختلفی برای تشخیص سرطان سینه وجود دارد که ماموگرافی، سونوگرافی، ام آر آی (MRI) و نمونه‌برداری (بیوپسی) از این جمله هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در زمینه پیشگیری و مقابله با این نوع سرطان اظهار کرد: ورزش کردن با کنترل وزن، رژیم غذایی مناسب، معاینه پستان توسط خود فرد حداقل بصورت ماهانه و نیز مراجعه دوره‌ای به پزشکان منجر به پیشگیری و مقابله موثر با این این بیماری می‌شود.

معیری به نقش موثر خودآزمایی‌های سینه‌ها اشاره کرد و افزود: در صورت لمس شدن توده در پستان، بزرگ‌تر شدن اندازه توده‌های پیشین، فرورفتگی پستان و یا نوک آن، انحراف نوک پستان، قرمز شدن پوست یا زخم شدن آن، پوسته پوسته شدن، قرمز شدن و خارش نوک پستان و وجود ترشحات غیرطبیعی از نوک سینه لازم است برای پیگیری‌های بیشتر به پزشکان مرتبط مراجعه شود.

او تاکید کرد: روند افزایشی بروز سرطان سینه در استان، زنگ خطر برای بازطراحی فرآیند‌های بهداشتی- درمانی و ارتقای آگاهی‌های جمعیت عمومی مردم استان با هدف پیشگیری و مقابله با این بیماری با حفظ بهداشت و سلامتی سینه‌ها است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.