رئیس اداره هواشناسی تربت حیدریه گفت: خشکسالی در شهرستان‌های مرکزی و جنوب خراسان رضوی با وجود بارندگی های خوب اخیر همچنان با وضعیت ترسالی فاصله زیادی داریم.


رضا صفایی رئیس اداره هواشناسی تربت حیدریه گفت: فقط طی این هفته حدود ۳۰ میلیمتر باران در تربت حیدریه بارید و این میزان در شهرستانهای رشتخوار و مه ولات و مناطق حومه بین ۱۶ تا ۱۹ میلی متر در نوسان است.

او افزود: میزان بارندگی در سایر شهرستانهای مرکزی، مرزی و جنوب خراسان رضوی نظیر زاوه و خواف نیز در همین سطح است که تقریبا با کل بارندگی ابتدای سال زراعی جاری تاکنون برابری می کند.

رئیس اداره هواشناسی تربت حیدریه ادامه داد: به طور مثال در تربت حیدریه از ابتدای مهر ماه امسال تا پیش از بارندگی اخیر حدود ۳۰ میلیمتر باران بارید و به همین میزان نیز طی چهار روز اخیر بارش داشتیم، بنابراین مجموع نزولات جوی اعم از برف و باران در این شهرستان طی سال زراعی جدید  ۶۰ میلیمتر است که نسبت به هر دو مدت مشابه "سال قبل" و "دوره آماری ۳۰ ساله" روند کاهشی دارد.

صفایی بیان کرذ: از ابتدای سال زراعی جدید تاکنون حدود ۶۰ میلیمتر در تربت حیدریه باران بارید که نسبت به دوره مشابه پارسال حدود ۱۴ درصد معادل ۹ میلیمتر و نسبت به دوره آماری ۳۰ ساله حدود ۴۸ درصد معادل ۵۶ میلیمتر کاهش را نشان می دهد.

او تصریح کرد: نظیر همین وضعیت کاهشی را در سایر مناطق مرکزی و جنوب خراسان رضوی از جنوب مشهد در محدوده "رباط سفید" و "سرهنگ" تا شهرستان خواف در مرز افغانستان و مه ولات در همسایگی گناباد شاهد هستیم.

رئیس اداره هواشناسی تربت حیدریه تاکید کرد: حتی در مناطق پرباران منطقه همچون ارتفاعات نسر و کدکن (حدفاصل مشهد - تربت حیدریه) وضعیت مشابهی داریم ، بطوریکه طی این هفته که بیشتر استان خراسان رضوی شاهد بارش های خوب و حتی بالای ۳۰ میلی تر بود؛ در این نقاط بارش در حد ۱۰ میلی متر گزارش شد که بسیار ضعیف است.

صفایی اظهار کرد: ارتفاعات کدکن و نسر سرچشمه آبی چندین قنات و رودخانه دائمی است که تا شعاع دهها کیلومتر نیاز مردم و کشاورزان منطقه را تامین می کند.

او افزود: میانگین بارندگی تربت حیدریه به عنوان قطب کشاورزی خراسان رضوی حدود ۲۵۲ میلیمتر است ولی امسال حدود ۱۳۷ میلیمتر بارش در سطح شهرستان داشتیم که با توجه به یک ماه باقیمانده از سال رسیدن به رقم نرمال دور از ذهن است، به عبارت دیگر کاهش حدود ۱۰۰ درصدی نزولات جوی خوشحال کننده نیست.

رئیس اداره هواشناسی تربت حیدریه ادامه داد: نظیر همین وضعیت را در سایر شهرستانهای حومه تربت حیدریه شاهد هستیم و از آنجا که امسال برف قابل توجهی نداشتیم و ارتفاعات منطقه بر خلاف همیشه سفید پوش نیست، با کاهش دخایر آبی مواجه هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار