زمزمههای اجرای مرحله دوم احداث جاده دوم پشتکوه فریدونشهر در پی بارشهای اخیر و بسته شدن مسیرهای هفت روستای این منطقه جدی شده تا با اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ مسیر اجرای این پروژه هموارتر شود.
طرح احداث جاده دوم برای روستاهای کاهگان- وِزوِه در بخش پشتکوه دوم فریدونشهر از سال ۱۳۹۹ توسط گروه جهادی شهید محمدی دُرچه مطرح شد. طرحی که اگرچه هدف از آن خدمات رسانی و کوتاه کردن مسیر دسترسی به این روستای ۱۰ خانواری است اما از رویشگاههای جنگلی زاگرس میگذرد و گفته می شود هزاران اصله بلوط کهنسال و گونههای آندمیک (بومی) جنگلی زاگرس را از بین میبرد.
مسیری صعب العبور که به دلیل شیب تند دره و حجم بالای تخریب و خاکبرداری به گفته برخی کارشناسان توجیه اقتصادی ندارد و یک بار در این مسیر برای جاده قدیمی که اکنون از طریق آن تردد صورت میگیرد تخریب انجام شده و حالا این مسیر به اصلاح و بهسازی نیاز دارد.
در میان نظرهای موافق و مخالف ، این طرح به سه مرحله تقسیم شد و سال گذشته مرحله اول آن که حذف گردنه کیبارستان بود توسط قرارگاه خاتم الانبیا مهندسی و اجرا شد.
محمدعلی کاظمی مدیرکل سابق منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان یکسال پیش درباره این طرح گفته بود که براساس طرح اولیه اگر در ۱۵ کیلومتر جاده احداث کنند چهار هزار اصله درخت از بین میرود و اگر مرحله سوم حذف و طرح اجرا شود باز هم حدود هزار اصله درخت قطع میشود.
به گفته او حتی امکان تغییر مسیر برای این طرح وجود دارد و میتوان از مسیری جادهکشی کرد که کمترین درخت قطع شود.
تاکنون مجوز ماده ۲۳ برای جاده جدید صادر نشده است
فرزاد دادخواه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان با اشاره به اینکه تنها راه ارتباطی محور کاهگان- وزوه پشتکوه فریدونشهر مسیری است که از گردنه کلوسه به پشندگان و کمران منتهی میشود ، اظهار کرد: جاده دوم روستاهای پشتکوه دوم به سمت فریدونشهر عبور میکند و مسئله قطع درختان و در تخصص ادارات کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان است و تا این لحظه مجوز ماده ۲۳ برای این مسیر صادر نشده است.
او اضافه کرد: اگر قرار به احداث این جاده شد قطعاً مجوز محیط زیست و منابع طبیعی باید صادر شود ضمن اینکه سعی شده از مسیرهای طراحی شده قبلی که کمترین آسیب را به منطقه وارد میکند، کمک بگیرند و چند روز پیش کهموضوع این جاده بار دیگر مطرح شد، با ادارات محیط زیست و منابع طبیعی مکاتبه شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان اشاره کرد: طرحی که گروه جهادی شهید محمدی اجرا می کند، اصلاح گردنه کیبارستان است که به جای مسیری ۱۲ کیلومتری با شیب و قوسهای تند، یک راه ۶ کیلومتری احداث میشود و ما نیز دنبال حذف گردنهها، بهسازی و اصلاح مسیر موجود هستیم.
احداث جاده دوم فریدونشهر نیازمند بررسی دقیق
دادخواه تصریح کرد: باید توجه داشت اگر زمانی به هر دلیلی از جمله رانش زمین یا ریزش، گردنه کلوسه بسته شود روستاهای پشتکوه دوم هیچ راه دسترسی ندارند ضمن اینکه روستاهای پشتکوه دوم چهارمحال و بختیاری نیز مسیر ترددشان در ایام سرد سال زمستان از همین محور است.
او با بیان اینکه این طرح اعتبار زیادی نیز نیاز دارد، گفت: مسیر ۱۱.۵ کیلومتر است و طبق مطالعات اولیه باید تونل احداث و ترانشههایی ایجاد شود، از سوی دیگر رودخانه ای در آن محدوده وجود دارد که نباید مصالح داخل آن ریخته شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان تاکید کرد: اگر به این جمع بندی برسند که احداث راه با کمترین خسارت یا بدون خسارت به منابع طبیعی و محیط زیست پیش می رود و اعتبارش تأمین شود؛ اجرای آن قطعیت پیدا می کند.
محیط زیست از نظر قانونی نمیتواند به این طرح ورود کند
احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در خصوص احداث این جاده و رویکرد محیطزیست استان گفت: با توجه به اینکه این طرح در مناطق حفاظت شده نیست از نظر قانونی نمیتوانیم ورود کنیم؛ این موضوع در حوزه منابع طبیعی بود که چندی پیش در شورای اداری شهرستان فریدونشهر نیز مطرح شد.
او اضافه کرد: در محدوهای دو - سه کیلومتری که طرح جاده مطرح شده گونههایی وجود دارد که در آن جلسه قرار شد اصلاحاتی روی مسیر انجام دهند و حفاظت کنند ولی منابع طبیعی مخالف بود.
مخالفت یا اکراه؛ منابع طبیعی هنوز اجازه تخریب نداده است
حسینعلی نریمانی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه چون در مرحله دوم مسیر گونههای جنگلی وجود دارد ضرورت اجرای طرح باید بررسی شود اظهار کرد: قطع گونه های جنگلی ممنوع است، منابع طبیعی استان نظر مثبتی روی اجرای طرح ندارداما از آخرین تصمیمات در این باره اطلاعی ندارم.
در همین زمینه داریوش سعیدی معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در خصوص تصمیم منابع طبیعی استان راجع به این طرح، به این جمله بسنده کرد که تا این لحظه هیچ مجوزی صادر نکردیم.
لازم است پیامدهای زیستمحیطی از بین بردن جنگلهای زاگرسی برای احداث جاده دوم پشتکوه فریدونشهر که امکان تغییر مسیر آن وجود دارد و توجیهات اقتصادی طرح به دور از شتابزدگی بررسی و درباره آن تصمیمگیری شود.
منبع: مهر