سفیر کشور کوبا در ایران به منظور همکاری‌های دو جانبه علمی با رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین دیدار و گفتگو کرد.

 سفیر کشور کوبا در این دیدار با اشاره به اهمیت ارتباط بین دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و دانشگاه کوبا گفت: برای مردم و دولت کوبا توسعه بخش علوم و فناوری بسیار مهم است به همین دلیل رهبر کشورمان فیدل کاسترو وقت زیادی برای این کار گذاشت و چندین دانشگاه‌هایی تاسیس کرد.

آلبرتو گونزالس کاسالس افزود: ما در مورد موفقیت‌های دانشگاه تحقیق کردیم و گفتگو‌های مفصلی درباره تاریخ و تمدن ایران و همچنین کیفیت تدریس و اساتید دانشگاه داشتیم.

وی اظهار داشت: مردم کشور کوبا قبل از انقلاب ۵۶ درصد و بیش از نصف جمعیت بی سواد بودند، ولی پس از انقلاب به مرز ۱۰۰ درصد باسوادی رسید و افراد تحصیلکرده در حوزه‌های مختلف منابع قوی دولت کوبا هستند.

سفیر کشور کوبا تصریح کرد: ما نیازمند همکاری با اساتید و دانشجویان دانشگاه امام خمینی (ره) به دلیل گستردگی، پذیرش دانشجو در رشته‌های مهندسی تا علوم اجتماعی هستیم.

وی گفت: برای شناخت فرهنگ و تاریخ ایران و منطقه نیارمند همکاری با داشنگاه بین المللی امام خمینی (ره) هستیم.

سفیر کشور کوبا گفت: تبادل دانشجو و اساتید را به زودی شروع کنیم. کوبا شرایط خوبی برای آموزش زبان اسپانیایی دارد و حضور دانشجویان علاقمند به زبان اسپانیایی، موید این موضوع است.

وی از دانشجویان و اساتید کشورمان خواست برای تحصیل زبان اسپانیایی به کشور کوبا سفر کنند.

آلبرتو گونزالس کاسالس افزود: آموزش ضدامپریالیستی در کنار آموزش زبان، یکی از برنامه‌های مهم کشور کوباست این در حالی است که در کشور‌های اروپایی چنین ویژگی‌هایی وجود ندارد.

وی گفت: سطح دوستی‌ای که ما با دانشجویان ایرانی ایجاد خواهیم کرد زمینه‌های همکاری خوبی بین دو کشور ایجاد خواهد شد و به طور قطع در زمینه تبادل دانشجو و بخش‌های مختلف دارای اولویت از جمله کشاورزی، صنعت، موادغذایی شاهد گسترش روابط دوجانبه باشیم.

سفیر کشور کوبا اظهار داشت: ما در بخش‌های اقتصادی همانند مردم کشور ایران تحریم هستیم و فشار‌های متعددی را پشت سر گذاشته ایم.

وی تاکید کرد: کشور ایران تجربیات ارزشمندی در مقابله با امپریالیسم و خنثی کردن تحریم‌ها دارد که می‌توانیم با یکدیگر تبادل‌کنیم.

سفیر کشور کوبا گفت: در کوبا به مذاهب به ویژه اسلام احترام زیادی می‌گذاریم و این موضوع جزو مزیت‌های کشور کوباست.

آلبرتو گونزالس کاسالس افزود: ما برای همکاری‌های گسترده با ایران تلاش می‌کنیم از این رو ارتباط با دانشگاه هاوانا پس از عید نوروز به صورت مجازی شکل‌می‌گیرد و پس از آن دوره‌های مجازی و حضوری آغاز می‌شود.

وی گفت: ما تمایل به اعزام اساتید ایرانی به هاوانا برای برگزاری دوره‌های مشترک در زمینه‌های مختلف با اساتید کوبایی هستیم و به دنبال اسپانسر برای پوشش هزینه‌های این سفر هستیم.

سفیر کوبا گفت: ما شناخت خوبی از ایران داریم و این موضوع مهمی در روابط دو جانبه است.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌های ایران ارتباط خوبی با صنعت دارند و ما تمایل داریم این تجربیات به ویژه تجربیات بخش کشاورزی با ما به اشتراک گذاشته شود.

سفیر کشور کوبا گفت: تلاش می‌کنیم گروه‌ها و کمپین‌هایی با حضور دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی برای مقابله با امپریالیسم ایجاد کنیم و این همکاری بین دانشجویان ایرانی و کوبایی زمینه‌های برملا شدن دروغ‌های غرب علیه کشور‌های ایران و کوبا را فراهم کنیم.

وی تاکید کرد باید به شناخت خوبی از دو کشور با حضور دانشجویان دست پیدا کنیم.

سفیر کوبا گفت: من مسلمان نیستم، اما به خدا اعتقاد دارم و از خداوند می‌خواهم در بخش‌های علمی و فرهنگی بین دو کشور خیر و برکت عطا کند.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: پس از عید نوروز زمینه‌های اجرای تفاهم نامه‌های همکاری دوجانبه دانشگاه بین المللی و کشور کوبا فراهم می‌شود.

قاسم زاده با اشاره به اعطای بورس ویژه دانشگاه امام خمینی (ره) به دانشجویان علاقمند کوبایی افزود: مرکز آموزش زبان فارسی در یکی از دانشگاه‌های کشور کوبا تاسیس و به دانشجویان متقاضی، زبان فارسی تدریس می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: با توجه به علاقمندی کشور کوبا به کشاورزی و بخش‌های صنعتی، زمینه‌های حمایت و همکاری و همچنین گفت وگوی بین فرهنگ‌ها و ادیان و تبادل اندیشه‌های سیاسی به همراه تبادل استاد و دانشجو شکل خواهد گرفت.

به گفته قاسم زاده، از مهر سال آینده دانشجویان کوبایی برای تحصیل در رشته‌های زبان فارسی و فنی و مهندسی در دانشگاه بین المللی امام خمینی پذیرش می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.