رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: آبگیری تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» این شهرستان از رودخانه مهاباد آغاز شده است.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در راستای تامین حق‌آبه تالاب بین المللی قوپی‌باباعلی با همکاری مدیریت منابع آب مهاباد آب با دبی حدود ۳۵ اینچ از رودخانه مهاباد به سمت کانال روستای «گرده‌گروی» هدایت و آبگیری این تالاب آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه کانال انتقال آب روستای «گرده‌گروی» حدود ۱۰ کیلومتر طول دارد، افزود: اواخر تابستان امسال به دلیل تبخیر زیاد آب، تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» خشک شد و فصل پاییز نیز به دلیل کاهش بارندگی، کم‌آبی این تالاب جبران نشده بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: نیاز اکولوژیکی تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» این شهرستان با توجه به مطالعات زیست محیطی انجام گرفته حدود ۱۰.۵ میلیون مترمکعب آب است، اما می‌توان با تخصیص حدود پنج میلیون مترمکعب آب، بیش از ۵۰ درصد از مساحت این تالاب را احیا کرد.

تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» مهاباد با وسعت ۵۰۰ هکتار و محدوده اکولوژی حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار زیستگاه پرندگانی نظیر اردک سرسبز و سرحنایی، آنقوت، انواع غاز، فلامینگو و تنجه است.

سلیمانی اضافه کرد: تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» مهاباد با وسعت ۵۰۰ هکتار و محدوده اکولوژی حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار زیستگاه پرندگانی نظیر اردک سرسبز و سر حنایی، آنقوت، انواع غاز، فلامینگو و تنجه است.

وی ادامه داد: این تالاب با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه‌های مهم پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

سلیمانی تاکید کرد: با توجه به اینکه این تالاب در کریدور مهاجرت پرندگان قرار دارد در صورت احیا در فصل بهار میزبان کُلُنی چند صدتایی از پرندگان مهاجر و بومی و حتی مامنی برای لانه‌سازی و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنارآبزی خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.