سفیر ایران در یونسکو مهمان دانشگاه بیرجند می‌شود

جشنواره زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران در دانشگاه بیرجند دهم اسفند با حضور سفیر ایران در یونسکو برگزار می شود.

ناصح دبیر همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران در دانشگاه بیرجند گفت: بومی سازی و کاربردی کردن منابع درسی دانشجویان در زمینه معرفی و ثبت زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران و بررسی کیفی تعامل این زبان‌ها و گویش‌ها با زبان فارسی به عنوان عامل وحدت و انسجام ملی در این همایش مورد نظر است.

وی افزود: این همایش با هدف تبادل دانش بین صاحب نظران مرتبط و معرفی دستاورد‌های پژوهشی استادان و دانشجویان در زمینه زبان‌ها و گویش‌های نواحی مرزی ایران به ویژه از منظر تطبیقی با زبان‌ها و گویش‌های مرتبط در آن سوی مرز و در سطحی کلان برگزار می‌شود.

همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران دهم اسفند ماه برگزار می شود.

برای شرکت در این همایش از حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سفیر ایران در یونسکو و رئیس دانشکده مرزبانی انتظامی کشور دعوت شده است.

دبیر همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران در دانشگاه بیرجند تصریح کرد: استادان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و همچنین صاحب نظران، دانشجویان و پژوهشگران علاقمند حوزه‌های زبان و زبان شناسی و علوم وابسته به آن در فرصت مشخص شده ۱۵۰ مقاله را برای شرکت در نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران ارسال کرده اند.

ناصح با تاکید بر ضرورت حمایت از زبان‌ها و گویش‌های رو به زوال در مناطق مرزی ایران اظهار کرد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده تعدادی از مقالات به شکل سخنرانی ارائه می‌شود و کتاب مجموعه مقالات همایش که در بر گیرنده همه مقالات پذیرفته شده خواهد بود، پس از پایان همایش منتشر خواهد شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.