وزیر خارجه جدید چین از برخی کشورها خواست ارسال تسلیحات و دمیدن بر آتش جنگ اوکراین را متوقف کنند.

کین گانگ، وزیر امور خارجه چین روز سه شنبه گفت که چین عمیقاً نگران است که درگیری اوکراین از کنترل خارج شود و از برخی کشور‌ها خواست تا حمایت از واشنگتن را برای شعله ورتر کردن آتش جنگ اوکراین متوقف کنند.

به گزارش رویترز، آمریکا نسبت به عواقب حمایت نظامی چین از روسیه هشدار داده است اما پکن می‌گوید این کار را انجام نمی‌دهد.

این دیپلمات چینی در یک سخنرانی در مجمعی در وزارت امور خارجه گفت: چین عمیقاً نگران است که درگیری اوکراین با تشدید ادامه یابد یا حتی از کنترل خارج شود.

او در اظهاراتی که به نظر می‌رسد خطاب به آمریکا باشد، گفت: «ما از برخی کشور‌ها می‌خواهیم که فوراً دمیدن بر آتش جنگ را متوقف کنند. ما قاطعانه در برابر هر شکلی از هژمونی و هرگونه مداخله خارجی در امور چین ایستاده ایم.»

اظهارات کین در حالی مطرح شد که خبرگزاری تاس روسیه اعلام کرد وانگ یی، دیپلمات ارشد چین قرار است روز سه شنبه وارد مسکو شود و انتظار می‌رود پیش از «سخنرانی صلح» رئیس جمهور شی جین پینگ در روز جمعه در سالگرد حمله به اوکراین، سخنانی ایراد کند.

روز دوشنبه، وانگ در خلال توقف در مجارستان، خواستار حل و فصل جنگ اوکراین از طریق مذاکره شد.

در همان روز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سفر غیرمنتظره به کی‌یف، قول کمک نظامی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار به اوکراین و تحریم‌های اضافی علیه نخبگان روسیه را داد که به طور کامل در این هفته رونمایی خواهند شد.

پکن از محکوم کردن عملیات مسکو علیه اوکراین یا نامیدن آن به عنوان "تهاجم" خودداری کرده است. همانطور که کرملین این جنگ را یک "عملیات نظامی ویژه" توصیف می‌کند که برای محافظت از امنیت خود روسیه طراحی شده است.

آمریکا چین و روسیه را به عنوان دو تهدید بزرگ دولت-ملت برای امنیت خود معرفی می‌کند. 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه هشدار داد که آمریکا بسیار نگران است که چین در حال بررسی ارائه "کمک مرگبار" به روسیه باشد.

جوزپ بورل، مقام ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه نسبت به ارسال تسلیحات از سوی چین به روسیه هشدار داد و گفت که این یک "خط قرمز" خواهد بود و اظهارات دیگر وزرای خارجه اروپا در نشستی در بروکسل را تکرار کرد.

این در حالی است که غرب خود سیل تسلیحات را به اوکراین ارسال کرده است.

پکن بار‌ها واشنگتن را به تشدید مناقشه با ارسال سلاح به اوکراین متهم کرده است. وانگ روز یکشنبه در جریان دیدار با بلینکن در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که آمریکا "باید راه حل سیاسی برای بحران را ترویج کند، به جای اینکه به آتش جنگ بیفزاید".

برچسب ها: جنگ اوکراین ، چین ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار