رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: به منظور حفاظت از منابع طبیعی ۲۹۰ سازه آبخیزداری به صورت بند‌های خاکی کوتاه و بلند، سنگی و ملاتی احداث شده است.

یحیی کریمی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد اظهار داشت: از این تعداد چهار طرح بزرگ آبخیزداری مربوط به سال جاری است که در مجموع برای انجام آن‌ها بین هشت تا ۹ میلیارد تومان هزینه شده و تعداد ۲ طرح نیز کلنگ زنی شد.

او بیان کرد: اقدامات منابع طبیعی برای حفاظت از خاک و منابع طبیعی در سه بخش مرتع شامل تقویت پوشش گیاهی، جنگل کاری و اجرای طرح‌های آبخیزداری دنبال می‌شود؛ که در بخش تقویت پوشش گیاهی؛ بذر پاشی و کپه کاری به همراه کنترل زودهنگام دام به مراتع مورد توجه قرار دارد.

رییس اداره منابع طبیعی بروجرد اضافه کرد: در بخش جنگل کاری، اراضی شیب دار در مواردی بنا بر قانون به کشاورز واگذار می‌شود تا با کاشت نهال هم منابع درامدی حاصل شود و هم اینکه از خاک حفاظت شود.

او با تاکید بر اینکه علمی‌ترین و کم هزینه‌ترین راه حفظ خاک انجام کار‌های منابع طبیعی و آبخیزداری است، آبخیزداری عاملی موثر در حفظ آب و خاک است. عملیات آبخیزداری سبب افزایش حاصلخیزی و رطوبت خاک می‌شود و در نتیجه افزایش محصولات کشاورزی را به دنبال خواهد شد.

شهرستان بروجرد دارای بیش از ۹۶ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی است که بیشتر آن مرتع می‌باشد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.