باشگاه خبرنگاران جوان بررسی کرد؛

صفر تا صد دست و دل بازی آقای شهردار در جشنواره فیلم فجر/ قانون چه می‌گوید؟

لازم است با جدی گرفتن شفافیت در بحث بودجه، شائبه پروپاگاندای تبلیغاتی برخی اقدامات شهرداران از بین برود.

جایزه ویژه شهرداری تهران درجشنواره فیلم فجر به فیلم اتاقک گلی اهداء شد، بند ۱۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که به وظایف و اختیارات شهرداری می‌پردازد، به صراحت بیان داشته است که هرگونه اهداء اعانات و هدایا به نام شهر و دادن نشان‌های شهر بایستی با تصویب شورای اسلامی شهر صورت پذیرد. سوالی که به ذهن متبادر می‌گردد آن است که آیا اقدامات شهرداران تهران در ادوار گذشته تاکنون دائر براعطای تسهیلات و هدایا مطابق قوانین ومقررات جاری بوده است؟

در این راستا، شکری وکیل پایه یک دادگستری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: شنیده‌ها حاکی است که گفته میشود مبنای حقوقی این واگذاری‌های رایگان به اشخاص در خصوص املاک شهرداری استناد به بند شش ماده پنجاه و پنج قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ است.

وی افزود: این بند از ماده قانونی که حدود ۷۰ سال پیش به تصویب رسید مقرر می‌دارد که یکی از اختیارات شهرداری‌ها اجرای تبصره یک ماده هشت قانون تعلیمات اجباری و تأسیس مؤسسات فرهنگی و بهداشتی و تعاونی مانند بنگاه حمایت مادران و نوانخانه و پرورشگاه و درمانگاه و بیمارستان و شیرخوارگاه و تیمارستان و کتاب‌خانه و کلاس‌های مبارزه با بی‌سوادی و کودکستان و باغ کودکان و امثال آن و همچنین کمک مالی به انجمن تربیت‌بدنی و پیشاهنگی (در زمان تصویب این قانون وزارت ورزش یا سازمان تربیت بدنی نداشته ایم و انجمن تربیت بدنی زیر نظر آموزش و پرورش بود) و کمک به انجمن‌های خانه و مدرسه است که شهرداری در این قبیل موارد با تصویب شورای اسلامی شهر می‌تواند با حفظ مالکیت و به رایگان و یا با شرایط معین به‌منظور ساختمان و استفاده به اختیار مؤسسات مربوط بگذارد.

شکری افزود: اگر به سوابق واگذاری‌های املاک شهرداری در چند سال گذشته توسط شهرداران وقت به اشخاص، مؤسسات و نهاد‌های مختلف مراجعه شود مشاهده می‌گردد که قریب‌به‌اتفاق این واگذاری‌ها مشمول مقررات قانون فوق‌الذکر نبوده است و ازآن‌جایی‌که شهرداری نهاد عمومی غیردولتی است و بودجه‌ی آن از جیب شهروندان تأمین می‌شود در حقیقت این اموال مردم است که به‌این‌ترتیب به اشخاص خاص و به رایگان واگذار می‌شود. ازسوی‌دیگر شهرداری در اعطاء جایزه‌های ویژه مالی به سلبریتی‌ها از جمله بازیکنان مطرح فوتبال، هنرپیشه‌ها و ... که گا‌ها اخبار آن در رسانه‌ها به گوش ما می‌رسد به ماده هفده مصوبه بودجه مصوب شهرداری استناد می‌کند. در بین تبصره‌های بودجه مصوب شورای اسلامی شهر تهران ماده‌ای وجود دارد که به‌منظور امکان دسترسی شهرداری به بودجه خاصی جهت کمک به نیازمندان و مستمندان شهر درنظرگرفته‌شده است. درحقیقت این ماده به‌مثابه صندوقی جهت کمک به نیازمندان، در راه ماندگان و مستمندان از قدیم‌الایام تعبیه شده و با تصویب شورای شهر در اختیار شهردار قرار می‌گرفته است. لیکن علی‌رغم وجود ضوابطی خاص برای استفاده از محل این بودجه برای شهروندان، متأسفانه هزینه کرد این بودجه در دوره‌های مختلف مدیریت شهری رویه شفافی نداشته است.

وکیل پایه یک دادگستری تهران بیان کرد: با مراجعه به دستورالعمل نحوه هزینه کرد مواد شانزده و هفده بودجه شهرداری که در سال ۹۵ ازسوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و به‌منظور ضابطه‌مند نمودن کمک شهرداری به بخش‌های خصوصی و عمومی ابلاغ گردیده است صرف این بودجه می‌بایست صرفاً برای کمک به کتابخانه‌ها، خسارت‌دیدگان سیل، طوفان، زلزله، آتش‌سوزی و حوادث مشابه، کمک به مؤسسات عام‌المنفعه همچون مساجد و حسینیه‌ها، خیریه‌ها و بیمارستان‌ها همچنین مستمندان شامل افراد تحت حمایت سازمان بهزیستی یا کمیته امداد امام، در راه ماندگان بیماران خاص، هزینه کفن‌ودفن و قبر افراد بدون صاحب و در چارچوب این مقررات انجام شود.

شکری یادآور شد: ضمن آن‌که در بحث هدایا و پرداخت تشویقی نیز شهرداری می‌تواند نسبت‌به مراسم و مناسبات ملی و مذهبی، مراسم‌های فرهنگی و ورزشی و مذهبی کمک نماید. شایان ذکر است هرچند مطابق ضوابط و به‌منظور تقدیر از قهرمانان ورزش ملی و نخبگان ملی نیز امکان پرداخت جوایز نقدی و غیرنقدی برای شهرداری وجود دارد لیکن متأسفانه شهرداران بدون رعایت اصل انصاف تحت عناوین زیبای "جایزه ویژه مدیریت شهری" اقدام نموده‌اند.

 بدیهی است مطالبه شهروندان در درجه اول رعایت عدالت و انصاف و همچنین احترام به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب مجلس شورای اسلامی است که مقرر می‌دارد شهرداری مکلف است اطلاعات این‌چنینی راجع‌به بودجه‌های در اختیار مقامات شهرداری که متضمن حقوق شهروندان است را در حداقل زمان ممکن و بدون تبعیض از طریق انتشار و اعلان عمومی و رسانه‌های همگانی به آگاهی مردم برساند تا شائبه پروپاگاندای تبلیغاتی اقدامات این‌چنینی شهرداران از بین برود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
سینما به شما چه ربطی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
خوش به حال ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
بقول معروف از کیسه خلیفه می بخشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
خرج .... مهمان بود حاتم ..شدن .... اسان بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
شهردار منطقه چهار محله شمیران نو غفاري شمالی پیاده رو پرشده بساط ترقه فروشی سلب آسايش می‌کنند تازه برایت امتحان می‌کنند خواهشا رسيدگي کنيد با تشکر فراوان
آخرین اخبار