رئیس هیات ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای کرمانشاه از فعالیت تعداد ۲۳ زورخانه دولتی و خصوصی در سطح استان خبر داد.

سالار احمدزاده رئیس هیات ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای کرمانشاه گفت : ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای نماد فرهنگ ایرانیان است و ریشه در تاریخ کهن و غنی ایران دارد و کرمانشاه یکی از قطب‌های ورزش پهلوانی که علاقه‌مندان به این ورزش در گود رقابت مرام و معرفت پهلوانی را به منصه ظهور می‌گذارند.

رئیس هیات ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای کرمانشاه افزود: تعداد ۲۳ زورخانه دولتی و خصوصی در سطح استان مشغول فعالیت هستند که با توجه به استقبال نوجوانان از فرهنگ پهلوانی درصدد افزایش آن‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه از ظرفیت حسینیه‌ها و مساجد برای توسعه این ورزش باستانی استفاده می‌شود، گفت: باتوجه به قدمت زورخانه‌ها در استان، هرچندسال یک بار برنامه مرمت و نوسازی آن‌ها در دستور کار قرار دارد.

احمدزاده زورخانه کهن، علمدار و بیژن را از قدیمی‌ترین زورخانه‌های استان برشمرد و تصریح کرد: طی صد سال گذشته در هرکدام از این زورخانه‌ها پهلوانان بزرگی رشد و تربیت شدند که یاد و خاطره آن‌ها برای مردم کرمانشاه افتخار است.

رئیس هیات ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای کرمانشاه گفت: هم اکنون بیش از ۵۰۰ باستانی کار زیر نظر هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی استان فعالیت می‌کنند.

وی به تفاوت این ورزش باستانی و ملی اشاره کرد و عنوان کرد: ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی، ریشه در تفکر بزرگ شیعه و اسلام دارد و گود زورخانه و ورزش باستانی نماد فروتنی و تواضع ورزشکاران است که پهلوان در کنار پرورش جسم و تن، با دعا و نیایش و شکرگزاری از درگاه خداوند روحش را صیقل می‌دهد.

احمدزاده از استقبال نوجوانان به آموزش فرهنگ پهلوانی در طی چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۶۰ نوجوان در کرمانشاه آموزش مرشدی را گذرانده و در ایام و مناسبت‌های خاص همچون عیدغدیر هنرنمایی می‌کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.