زنگ خطر بحران کم‌آبی در شهرستان اهر

فرماندار اهر از کاهش منابع آبی سد ستارخان این شهر ابراز نگرانی کرد.

آقای غنی‌زاده در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها میزان ورودی آب به مخزن سد ستارخان کاهش ۲۸ درصدی داشته و این مهم زنگ خطر بحران کم‌آبی در شهرستان اهر را به صدا درآورده است.

وی با اشاره به این‌که وخیم‌ترین وضعیت کاهش منابع آبی در بین سد‌های آذربایجان‌شرقی مربوط به سد ستارخان شهرستان اهر است خاطرنشان کرد: این شهرستان در زمینه خشکسالی و کاهش منابع آبی در بین شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی رتبه نخست را دارد.

فرماندار اهر از کاهش ۵۰ درصدی منابع آبی سد ستارخان در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: طبق گزارش امور آب در مخزن سد ستارخان تنها ۵ میلیون مترمکعب آب قابل استفاده وجود دارد.

وی با انتقاد از ترمیم نشدن خط انتقال آب از سد ستارخان به تصفیه‌خانه آب شرب خاطرنشان کرد: میزان هدررفت در این خط ۲ میلیون مترمکعب اعلام شده که واقعاً نگران‌کننده است و باید شرکت آب و فاضلاب برای جلوگیری از تلفات منابع آبی در شبکه آبرسانی شهر و از سد ستارخان تا تصفیه‌خانه آب شرب برنامه‌ریزی و اقدام کند.

وی گفت: پوشش برف در حوضه آبریز سد ستارخان اهر با وسعت ۹۹۷ کیلومتر مربع نسبت به سال گذشته ۶۱ درصد کاهش یافته است در حالی که پوشش برف در حوضه‌های آبریز سایر سد‌های استان وضعیت بهتری دارند.

آقای غنی‌زاده تصریح کرد: برای عبور از بحران کم‌آبی چاره‌ای جز صرفه‌جویی حداکثری در مصرف آب در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی شهرستان اهر نداریم این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف آب شرب اهر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش نداشته است.

فرماندار اهر بر ضرورت احداث سد کچری‌چای به‌عنوان منبع جایگزین تامین آب شرب اهر تاکید کرد و افزود: مطالعات سد کچری‌چای به اتمام رسیده و با توجه به شرایط بحرانی منابع آبی احداث این سد به‌ عنوان منبع جایگزین آب شرب اهر را باید از طریق استانداری و شرکت آب منطقه‌ای استان از وزارت نیرو پیگیری کنیم.

وی بابیان این‌که آبیاری فضای سبز شهری با آب شرب ممنوع بوده و شهرداری اهر مکلف است تا از چاه‌های در اختیار برای آبیاری فضای سبز استفاده کند ابراز داشت: انشعابات غیرمجاز باید تعیین تکلیف و از آب چاه برای آبیاری فضای سبز شهری استفاده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.