پنتاگون: دو زندانی گوانتانامو را به پاکستان انتقال دادیم

وزارت دفاع آمریکا از انتقال دو برادر از زندان گوانتانامو به پاکستان و باقی ماندن ۳۲ نفر دیگر در این زندان خبر داد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد واشنگتن دو برادر بازداشت شده در زندان گوانتانامو را از کوبا به پاکستان منتقل کرده است. بدین ترتیب شمار افرادی که در این زندان همچنان در بازداشت به سر می‌برند به ۳۲ تن کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پنتاگون نام این دو برادر را «عبدل ربانی و محمد ربانی» معرفی کرده است. این دو برادر در سال ۲۰۰۲ به اتهام ارتباط با سازمان تروریستی القاعده بازداشت شده بودند.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید: محمد ربانی یکی از حامیان مالی و نیز تسهیل کننده سفر رهبر القاعده بود. ما از اقدام دولت پاکستان برای پذیرش این دو برادر به منظور حمایت از تلاش‌های آمریکا در کاهش شمار زندانیان گوانتانامو و در نهایت تعطیلی این زندان تقدیر می‌کنیم.

پنتاگون از باقی ماندن ۳۲ زندانی در این بازداشتگاه خبر داده است و تاکید دارد از این میان ۱۸ تن از آن‌ها واجد شرایط انتقال (به سایر کشورها) هستند.

زندان گوانتانامو در زمان جورج بوش پسر در سال ۲۰۰۲ بنیان گذاشته شد و افراد مظنون به دست داشتن در حملات یازده سپتامبر در آنجا نگهداری می‌شوند.زندان گوانتانامو در کوبا یکی از مخوف‌ترین بازداشتگاه‌های نظامی جهان است که آمریکا که خود را رهبر دموکراسی و آزادی در جهان می‌داند آن را به محلی برای شکنجه و نگهداری بازداشت شدگان بدون محاکمه تبدیل کرده است. این زندان که باعث بدنامی آمریکا شده است علی رغم تلاش‌های فعالان حقوق بشر همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که حتی باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا علارغم وعده‌هایی که داده بود در نهایت موفق به تعطیلی این زندان نشد. اکنون آمریکا از کاهش دوباره شمار بازداشت شدگان این زندان خبر می‌دهد.

زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا قدرت را در کاخ سفید به دست گرفت شمار زندانیان این بازداشتگاه ۴۰ تن بود. از آن تاریخ تاکنون ۸ زندانی با سایر کشور‌ها منتقل شده اند. با این حال، دولت فدرال نمی‌تواند این افراد را به خاک آمریکا منتقل کند و همین موضوع یکی از بزرگترین موانع برای تعطیلی زندان گوانتانامو به شمار می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
واقعا شرم باشه برای دولت پاکستان که حامی اونهاست
آخرین اخبار