محمد نادری مدیرعامل ایدهبازار دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: نمایشگاه بینالمللی «مادر، نوزاد و کودک» با توجه به اینکه در زمان خاصی برگزار شده است میتواند نویدبخش اتفاق خوبی باشد و شورای سیاستگذاری اسباببازی میتواند به شتابدهی بحث توسعه صنایع آن کمک کند.
وی با تأکید بر اینکه ایده بازار دانشگاه صنعتی امیرکبیر با شناسایی نیازها، فناوری و ایدههای نو در خدمت صنایع است، تاکید کرد: اقدامهای خوبی از سوی دانشگاهها و مراکز علمی پژوهشی دستگاهها انجام شده است، ولی همچنان جای کار بسیاری وجود دارد. ما همانند پل ارتباطی بین این دانشگاه و صنایع عمل میکنیم و درصدد پیدا کردن زبان مشترک بین صنعتگران و جامعه دانشگاهی هستیم.
نادری افزود: در دانشگاهها ایدههای خوبی از سوی فناوران، دانشجویان و استادان مطرح میشود از سوی دیگر صنعتگران نیازهای بسیاری دارند که میتوان با بهرهگیری از فناوری و نوآوریهای جدید آنها را مرتفع کرد منوط بر اینکه دانشگاهیان بتوانند امکانات و داشتههای خود را به خوبی معرفی کنند. همچنانکه لازم است صنایع و صنعتگران هم دقیقا خواستهها و نیازها و امکاناتشان را مطرح کنند. ما مانند پلی هستیم که نیازها و امکانات هر دو طیف را با ایجاد فضای گفتگو شناسایی و زمینه پیوند آنها را مهیا میکنیم.
مدیرعامل ایده بازار دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: صنعتگران ما نیازهای متعددی دارند که نمیدانند چگونه و با چه زبانی و در چه شیوهنامههایی آنها را به منظور مرتفع کردن در اختیار فناوران و دانشگاهیان قرار دهند تا فناوران بهصورت دقیق بدانند عارضه آنها چیست؟ و بتوانند نسبت به رفع آنها اقدام کنند. ترتیب دادن آموزشهایی برای صنعتگران و فناوران جهت نزدیکی هرچه بیشتر این دو طیف که در نهایت به توسعه صنعت منتهی خواهد شد از اقدامهای ماست. فعالیت ما باعث میشود که یک صنعتگر بداند چهگونه میتواند با یک فناور ارتباط بگیرد و نیاز خود را بهگونهای منتقل کند که او بتواند با اتکا به دانش آنان، مشکلاتش را مرتفع کند.
نادری تصریح کرد: البته از این سو فناوران نیز با تصور بر اینکه ایدهشان به حد کافی ورزیده است و از ارزش افزوده بالایی برخوردار است، وارد بازار میشوند. در حالی که گاهی طرح آنان قدیمی است یا امکان عملیاتیشدن آن وجود ندارد. شرکتهایی مثل ما که در حوزه ایدهپردازی فعالند پیش از آنکه فناوران بخواهند روی موضوعی متمرکز شوند که بازار ندارد، سعی میکنیم بازارها را شناسایی و به آنها معرفی کنیم.
این فعال دانشگاهی در واکنش به این درخواست که چرا نظام آموزشی ما در حوزه طراحی صنعتی که میتواند همکار خوبی برای توسعه صنایع بهویژه صنعت اسباببازی باشد، تخصصی عمل نمیکند؟ گفت: نظام آموزشی ما مدتهاست که درگیر این مسئله است و بر این باور است که نباید تنها در اختیار یک صنعت قرار گیرد و به آموزشهای پایهای صنایع مختلف کفایت کند. باید صنایع مختلف درگیر فضای دانشگاهی جامعه شوند یعنی صنعتگران ما باید خود و نیازهایشان را در فضای دانشگاهی معرفی کنند.
وی افزود: در گفتمان امیرکبیری کسانی که در حوزه صنایع هستند با حضور در گردهمآییهای مختلف دانشگاه به معرفی صنایع میپردازند و چالشها و نیازهای خود را معرفی میکنند یا وقتی «سرمایهگذار»ی در فضای دانشگاهی، خود را معرفی میکند، دانشگاهیان به ذوق میآیند. دانشگاه همانند یک چشمه میتواند هزار راه برود. ما برای دانشگاه ریلگذاری میکنیم. باید این سه ضلع باید به هم متصل باشند و دانشگاه نیازهای فناورانه آنان را تامین کند، ولی یا نسبت به این امکانات بیاطلاع هستند و یا زبان مشترکی ندارند.
نادری تاکید کرد: ایده بازار دانشگاه امیرکبیر جهت رفع نیازهای فناورانه صنایع مختلف و جذب نیروی متخصص در صنایع مختلف و برای تامین نیروی دانشآموخته آنها فعال است.
مجموعه ایده بازارها، پل ارتباطی بین دانشگاه و صنایع هستند. اگر وارد دانشگاه شویم ادبیات خاص خود را دارند؛ همانگونه که صنعتگران دارای ادبیات خاص خود هستند وظیفه ما اتصال این دو و ایجاد ادبیات مشترک بین آنها برای رسیدن به نقطههای مشترک است.
دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی «مادر، نوزاد و کودک» از سوی شرکت میلاد نور به عنوان کارگزار سازمان توسعه تجارت و با نظارت شورای نظارت بر اسباببازی از روز دوم اسفند ۱۴۰۱ به صورت حضوری در سالنهای ۵ و ۶ نمایشگاه بینالمللی تهران آغاز شد و تا روز جمعه پنجم اسفند از ساعت ۸ تا ۱۶ پذیرای بازدیدکنندگان است.