یعقوبعلی نظری روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در پاسخ به مشکلات مربوط به مرزهای استان که از سوی دبیرخانه این شورا جمع بندی و مطرح شده بود افزود: در راستای یکپارچه سازی مدیریت مرزی در دوغارون، حکم فرماندار تایباد بر این مهم استوار بوده تا بتواند همه بخشها و دستگاه های اجرایی مرتبط را هماهنگ کند و فرماندار تایباد به عنوان نماینده استاندار در مرز دوغارون مسوول اعمال مدیریت واحد مرزی است.
وی با بیان این که مشکلات مربوط به منطقه مرزی خراسان رضوی مرحله به مرحله در حال رفع شدن است ادامه داد: عملیات اجرایی طرح جامع دوغارون در دهه فجر آغاز شده است و در این راستا باید اقداماتی در گمرک، مرزبانی و بازارچه مرزی انجام گیرد.
استاندار خراسان رضوی گفت: همه مباحث مربوط به مرز به صورت ویژه و دقیق در حال بررسی است و حل برخی از مشکلات مرزی در خراسان رضوی نیاز به زمان دارد گر چه بخش دیگری از مشکلات را هم می توان در کوتاه مدت حل کرد.
نظری افزود: برای رفع دغدغه تشکلهای بخش خصوصی در مورد تردد کامیونها در مرزهای سرخس، لطف آباد و دوغارون لازم است یک هیات تدبیر متشکل از نمایندگان بخش حاکمیتی و خصوصی شکل گیرد و مسایل هر یک از مرزها را به صورت جداگانه بررسی و درباره آنها تدبیر کند تا مسایل به سرعت در این بخش حل شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون ورود و خروج کامیونها در مرزهای استان خراسان رضوی به روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه رسیده است و مشکلات جزیی مرزها و تردد کامیونها در هیات تدبیر مزبور قابل پیگیری و حل شدن است.
استاندار خراسان رضوی گفت: رویکرد کلی در خراسان رضوی روان سازی و تسهیل در امور اقتصادی است و نظارت بر عملیاتها در مرز باید حین اجرا انجام گیرد و یک هسته مرکزی در قالب هیات تدبیر می تواند همه بررسی های مرزی را انجام دهد اما باید ساز و کار آن تعیین شود.
مسوول دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در جمع بندی مشکلات حوزه مرزی و گمرکی استان در این نشست گفت: چهار تشکل خراسان رضوی شامل کانون کارآفرینان استان، کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، اتحادیه صادرکنندگان و اتحادیه کارگزاران گمرکی استان مشکلات بخش مرز را جمع بندی و به این دبیرخانه اعلام کردند.
علی اکبر لبافی وجود یک سری ناهماهنگی ها و نارسایی ها در مرزهای شرقی کشور (دوغارون، سرخس و لطف آباد) را موجب توقف چند روزه ناوگان ترانزیتی خودروهای سنگین اعلام کرد که شامل موازی کاری دستگاه های اجرایی در مرز، عدم یکپارچه سازی مدیریت مرزی به عنوان یک اصل در استان، معطل ماندن طرح جامع پایانه مرزی دوغارون، کمبود نیروی انسانی، عملیاتی نشدن سامانه نوبت دهی، عدم تفکیک محدوده و عملیات تجاری از محدوده مسافری، عدم ابلاغ ضوابط حمل یک سره ناوگان، ساعت محدود فعالیت دروازه مرزی ۲ کشور ایران و ترکمنستان، جانمایی نشدن دقیق دستگاه آشکارساز(ایکس- ری) و فرآیند کنترل سوختی در مرز دوغارون می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: توقف کامیونها در مرز به سبب کندی تشریفات گمرکی و گذراندن سایر موارد نیست، بلکه کامیون هایی که بار آنها تکمیل نشده یا قصد قاچاق سوخت دارند نیز در مرز متوقف می شوند.
ابوالفضل چمندی افزود: با تمهیدات اندیشیده شده از بهمن ماه گذشته تاکنون خواب کامیونها در مرزهای استان بسیار کاهش یافته و تقریبا به صفر رسیده است و از سوی دیگر بعد از ۲۳ سال عملیات اجرایی در بازارچه مرزی دوغارون نیز آغاز شده است و کندی در اجرای عملیات وجود ندارد.
وی اضافه کرد: با توجه به خواسته تشکلهای بخش خصوصی خراسان رضوی، پیشنهاد می شود که هر یک از آنها نماینده ای را در مرزهای استان مستقر کنند تا ناظر بر انجام کارها باشند و موارد را رصد کنند، به طور طبیعی اختلال در ورود و خروج کامیونها از مرز به وجود می آید اما تلاش شده است که این اختلالات به سرعت برطرف شود.
او ادامه داد: در راستای اقدامات انجام گرفته، تقریبا از ابتدای سال جاری تاکنون تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای در سرخس نسبت به گذشته ۱۰ برابر افزایش یافته است و اگر مشکلاتی در مرزها وجود داشت نباید چنین افزایشی در تردد کامیونها به وجود می آمد.
ناظر گمرک خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از دی ماه امسال تقریبا خواب کامیونها در مرزهای استان از بین رفته است و توقفی وجود ندارد و بررسی همه جانبه ای در مرزهای استان انجام گرفت و نیروی انسانی گمرک ساماندهی شد و این موضوع باعث افزایش تردد کامیونها به ویژه در مرز سرخس شد.
جواد جعفری افزود: اجرای طرح جامع دوغارون با همکاری اداره کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی در این منطقه آغاز شده است و فضای داخلی مرز لطف آباد نیز در حال اصلاح است تا تردد کامیونها افزایش یابد.
وی اضافه کرد: ترکمنستان اعلام کرده است که ارایه خدمات گمرکی در یکی از مرزهای استان خراسان رضوی با آن کشور می تواند ۲۴ ساعته شود و سازمانهای مربوطه کشوری در این زمینه پیگیر هستند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هرچند روان سازی تردد کامیونها در مرزهای استان انجام گرفته است اما ورود و خروج کامیونها در مرز دوغارون از ۴۰۰ کامیون در روز بیشتر نمی شود در حالی که با برخی اقدامات جزئی می توان تردد را افزایش داد.
محمود امتی افزود: ایستگاه شرکت نفت در منتهی الیه خروجی مرز دوغارون قرار گرفته و اگر تعداد کامیونها از یک حدی بیشتر شود دیگر شرکت نفت توان کنترل آنها را نخواهد داشت پس بهتر است برای ساماندهی وضعیت سوخت و افزایش تردد کامیونها، شرکت نفت در ورودی مرز دوغارون و قبل از گمرک جانمایی شود.