کاخ سفید: کمک نظامی چین به روسیه عواقب جدی خواهد داشت

مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره هرگونه کمک نظامی چین به روسیه هشدار داد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه گفت: چین به سمت ارائه کمک‌های مرگبار که به روسیه در حمله به اوکراین کمک می‌کند، حرکت نکرده است و آمریکا  پشت در‌های بسته به صراحت اعلام کرده است که چنین اقدامی عواقب جدی خواهد داشت.

به گزارش رویترز، سالیوان در برنامه «وضعیت اتحادیه» شبکه سی‌ان‌ان گفت: پکن باید تصمیم‌های خود را در مورد نحوه ادامه کار یا ارائه کمک‌های نظامی اتخاذ کند اما اگر این مسیر را ادامه دهد، هزینه‌های واقعی برای چین به همراه خواهد داشت.

سالیوان در مصاحبه جداگانه‌ای در برنامه "این هفته" شبکه‌ ای بی سی گفت: چین در ارائه این کمک‌ها پیش نرفت، اما این گزینه را از روی میز حذف نکرده است.

سالیوان افزود که مقامات به طور خصوصی به همتایان چینی خود در مورد این هزینه‌ها هشدار داده اند، اما او توضیح بیشتری در مورد این بحث‌ها نداد.

آمریکا و متحدانش در ناتو در روز‌های اخیر در تلاش بوده اند تا چین را از چنین اقدامی منصرف کنند و نظرات خود را در مورد اینکه چین در حال بررسی ارائه تجهیزات نظامی به روسیه است، ارائه کرده اند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت چین از طریق شرکت‌های خود به روسیه کمک‌های غیرنظامی ارائه می‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دوشنبه گذشته به کی‌یف سفر و با همتای اوکراینی خود دیدار کرد و وعده کمک نظامی جدید آمریکا به اوکراین به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار را داد. جمعه اولین سالگرد حمله روسیه به اوکراین بود.

آمریکا تاکنون بزرگترین تامین کننده کمک‌های نظامی به اوکراین بوده است. اوکراین به زودی انتظار یک حمله بزرگ جدید از روسیه را دارد.

ویلیام برنز، رئیس سیا نیز در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه پخش شد، در مورد چین بحث کرد.

برنز به CBS گفت: "ما مطمئن هستیم که رهبری چین در حال بررسی ارائه تجهیزات مرگبار است. هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است و ما شواهدی مبنی بر ارسال واقعی تجهیزات مرگبار نمی‌بینیم."

روسیه و چین در فوریه ۲۰۲۲، کمی قبل از حمله نیرو‌های روسی به اوکراین یک شراکت "بدون محدودیت" امضا کردند. پیوند‌های اقتصادی بین روسیه و چین در حالی که روابط مسکو با غرب ضعیف شده است، عمیق‌تر شده است.

بایدن روز جمعه گفت که اگر چین تسلیحات مرگباری را برای استفاده در اوکراین به روسیه بدهد، آمریکا پاسخ خواهد داد، اما در مصاحبه‌ای با ABC News افزود: «من ابتکار بزرگی را از سوی چین برای ارائه تسلیحات به روسیه پیش بینی نمی‌کنم. "

غرب با تردید به پیشنهاد چین در روز جمعه برای آتش‌بس در اوکراین واکنش نشان داد و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که پکن به دلیل ناکامی در محکوم کردن حمله، اعتبار چندانی به عنوان میانجی ندارد. اوکراین این پیشنهاد را رد کرد مگر اینکه روسیه نیروهایش را خارج کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۰:۰۷ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
کاخ سفید در اکراین به دنبال چه چیزی می گردد؟ وجود تسلیحات امریکایی در اکراین عواقب آخر الزمانی در پی دارد. کاخ سفید باید از اکراین فاصله بگیرد.
Czechia
ناشناس
۰۶:۲۴ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
کمک نکردن چین به روسیه عواقبش بمراتب بدتره چون بعدش نوبت چینه
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۲۲:۴۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
اگر جدی می گویید حتما باید کاخ سفید را تخلیه کنید. چون امنیت جانی در آنجا ندارید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۱۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
وقت آن شده که چین و روسیه و ایران به صورت علنی
باهمدیگر تبادل داشته باشند
آخرش که چی؟
خودمان یک سازمان ملل در آسیا درست خواهیم کرد
آخرین اخبار