محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به تغییرات در جمعیت دانش آموزی که در سالهای گذشته اتفاق افتاده بود و رشد جمعیتی در دوره ابتدایی داشتیم، طبیعتا این رشد جمعیت از سال گذشته از دوره ابتدایی وارد دوره متوسطه شد.
وی افزود: باید برای این موضوع پیشبینی داشته باشیم که در سالهای آینده با مشکل و کمبود نیروی انسانی مواجه نشویم و در این راستا یک تحلیلی از وضعیت موالید از دانشآموزانی که امسال متولد میشوند تا دانش آموزانی که در حال حاضر از پایه اول تا ششم ابتدایی مشغول تحصیل هستند، داشته باشیم یعنی این دانشآموزان بعد از تحصیل در دوره ابتدایی وارد دوره متوسطه میشوند پس میتوانیم وضعیت را تا ۱۰ سال آینده پیش بینی کنیم.
کاظمی افزود: بی شک در حال حاضر نیازمند جذب نیروی انسانی خواهیم بود که بخشی از طریق دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان انجام میشود، اما ضرورت دارد که بخشی از کمبود نیروی انسانی را از طریق ماده ۲۸ انجام دهیم. در همین راستا این نیاز سنجی صورت گرفته و مجوزهای لازم از سازمان امور اداری و استخدامی گرفته شده است که انشاءالله در بهار و تابستان نسبت به جذب نیروی انسانی و دورههای توانمندسازی اقدام خواهیم کرد.
وی با بیان این که اولویت در جذب نیروی انسانی در دوره متوسطه اول است و پس از آن هم در دوره دوم متوسطه، آموزش فنی و حرفهای و کاردانش است، افزود: چرا که آنجا افزایش سهم خواهیم داشت و لازم است که پیش بینی نیروی انسانی، فضا و تجهیزات را داشته باشیم.
وی درباره جذب نخبگان سایر دانشگاهها برای مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: این به عنوان یکی از شیوههای جذب در معاونت برنامه ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از روشهای کمک کننده به جذب مطرح است، اما شیوه آزمون همان ماده ۲۸ است.
کاظمی درباره ایجاد رشته جدید، افزود: رشتههای مختلفی در دوره متوسطه دوم در آموزش فنی و حرفهای و کاردانش تعریف میشود که به عنوان رویکرد و محتوای برنامه درسی مطرح است نه به عنوان رشته مجزا اما اگر ضرورت پیدا کند براساس نیاز سنجی، رشته جدید ایجاد میشود. گام اول الزام ایجاد رشته نیاز سنجی است و این نیاز سنجی از بازار کار ایجاد میشود.
وی تصریح کرد: به دنبال ایجاد سواد رسانهای و در گام بعد آماده سازی دانش آموزان برای تقویت در تفکر طراحی و الگوریتمی هستیم که در دانش آموزان این تفکر ارتقا پیدا کند. در نایجه سواد رسانهای راهم ارتقا میدهد که از طریق هوش مصنوعی در متوسطه اول شروع شده و انشاءالله در متوسطه دوم هم ادامه پیدا میکند.