معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی از اجرای طرح جامع مدیریت کنترل سرما در باغات استان یزد با همکاری مشترک جهادکشاورزی، دانشگاه یزد و دانش‌بنیان‌ها خبر داد.

حاجی‌حسینی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی افزود: این طرح با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و GIS، مناطق مستعد سرما را شناسایی می‌کند که این امر برای جلوگیری از سرمازدگی بسیار موثر است.

او به اقداماتی که برای جلوگیری از سرمازدگی باغات استان در دست انجام است اشاره کرد و گفت: ساخت و طراحی وسایل گرمایشی و هیتر‌هایی با راندمان بسیار بالا در نظر گرفته شده که این وسایل گرمایشی در سال آینده به صورت پایلوت با حمایت مدیریت بحران و شرکت فرآورده‌های نفتی استان وارد باغات می‌شود.

حاجی حسینی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی مستقیم تحت تاثیر عوامل محیطی همچون دما و آب و هوا است، گفت: بخش زیادی از استان یزد در منطقه نیمه گرمسیری و بخش دیگری از آن در مناطق معتدله و سردسیر واقع شده و با توجه به شرایط کویری و تغییرات شدید آب و هوای استان، اغلب در دو فصل پاییز و بهار به دلیل سرمای زودرس و دیررس شاهد سرمازدگی مزارع و باغات هستیم.

او از ایجاد کارگروه‌های مختلفی از سوی جهادکشاورزی استان برای جلوگیری از سرمازدگی خبر داد و با اشاره به اقداماتی مانند طراحی سامانه دهک و انجام اقدامات پیش‌بینی، پایش و هشدار به کشاورزان در این رابطه، اظهار کرد: به همین منظور از ۱۵ اسفند، اطلاعات ارسالی از سازمان هواشناسی در گروه‌های مختلفی که متشکل از ۱۵ هزار کشاورز استان است، اطلاع رسانی شده و به کشاورزان علاوه بر هشدار، آموزش‌های لازم برای مقابله در برابر سرمازدگی ارائه می‌شود.

حاجی‌حسینی عمده‌ی خسارت سرمازدگی سال‌های گذشته در استان را ناشی از سرما‌های دیررس بهاره ذکر کرد و گفت: درختان در زمان گل‌دهی کمترین مقاومت را در برابر سرما دارند لذا سرمازدگی باغات در استان در زمان گل‌دهی درختان اتفاق می‌افتد که بیشترین این خسارت امسال مربوط به محصولاتی همچون بادام، زردآلو و پسته و انار بوده است.

او در پایان خاطر نشان کرد: تنها طی یک سال گذشته در دو بازه زمانی ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ و هشتم تا دوازدهم فروردین سال ۱۴۰۱، استان یزد بالغ بر پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت را از ناحیه سرمازدگی به بخش کشاورزی متحمل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار