یادواره بانوی فاطمی به مناسبت سالگرد رحلت بانو مقدسی در محل پژوهش سرای اسلام شناسی آستان قدس رضوی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مرتضوی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و استاد حوزه و دانشگاه در یادواره بانو مقدسی، گفت: این بانوی فاضله، یک بانوی انقلابی به تمام معنا بود و خدمات ارزشمندی را انقلاب و دین اسلام ارائه دادند.

وی افزود: ایشان از جمله کسانی بودند که در زمان قبل از انقلاب اعتراضات خود، با حضور فعال در عرصه و میدان نشان داده و تلاش‌های وافری برای انقلاب و دین اسلام انجام دادند.

مرتضوی بیان کرد: نسل جوان امروز انقلاب را درک نکرده اند و با این تلاش‌ها و فداکاری‌ها آشنایی زیادی ندارند؛ این وظیفه همه ما است تا نسل جوان امروز را با ارزش‌های والای انقلاب و فداکاری‌های زنان و مردان آن زمان که حتی تاکنون نیز در سطح جامعه متبلور است، آشنا کنیم.

این استاد دانشگاه و حوزه ادامه داد: نسل امروز ما باید از روی شخصیت‌های بزرگی، چون بانو مقدسی الگوبرداری کند و این وظیفه بر عهده ما است که این الگوهارا به صورت ویژه و کامل به جوانان امروز جامعه خود معرفی کنیم.

صدقیه رضایی مدیر مدرسه اسلام شناسی مشهد نیز در این مراسم گفت: این برنامه یادواره‌ای برای تجلیل از بانوان فاطمی است که مناسبت اصلی آن سالگرد رحلت بانوی عالمه و فاضله، بانو مقدسی است که مدیریت مدرسه اسلام شناسی را برعهده داشتند.

وی افزود: بنابراین به رسم ادب و به دلیل اینکه ما شاگردان ایشان بودیم، تصمیم گرفتیم محفلی را جهت یاد بود از ایشان برگزار کنیم و به بررسی شخصیت، فضائل و خدمات ایشان بپردازیم.

صدیقه مقدسی سال ۱۳۲۵ در مشهد به‌دنیا آمد. وی دختر آیت‌الله ابوالحسن شیرازی اولین امام‌جمعه مشهد و از نوادگان آیت‌الله بروجردی‌نجفی بود و خانواده‌ای از جنس عالمان دین باعث شد تا بانو مقدسی از ۱۲ سالگی شروع به فراگیری دروس حوزوی کند.

در فضای خفقان دوره ستم‌شاهی که کسی جرئت فعالیت علنی دینی و تربیت نیروی انقلابی نداشت، ایشان مدرسه علمیه اسلام‌شناسی را در مشهد تأسیس کرد؛ مدرسه‌ای که خیلی زود به پایگاه فعالیت بانوان انقلابی در مشهد تبدیل شد و سرآغاز بسیاری از اتفاقات ضد طاغوتی در شهر به این مدرسه می‌رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.