مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: محیط بانان پارک ملی تندوره در پایش و رصد منطقه تحت حفاظت موفق به مشاهده باورد توله پلنگ پارک ملی تندوره و تشخیص جنسیت این گونه ارزشمند شدند.

مهدی اله پور مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: مشاهده‌ی بازیگوشی و ثبت تصویر مجدد توله در کنار پلنگ مادر که چندی پیش تشکیل خانواده و زادآوری آن توسط محیط بانان ثبت شده و باورد نام گرفت اثبات کننده زیستگاه امن و پویایی جمعیت گونه در معرض خطر انقراض پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره می‌باشد.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص جنسیت این گونه ارزشمندافزود: با پشتیبانی‌ها و پیگیری‌های صورت پذیرفته اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و تأمین اعتبار جهت حفاظت بهتر از این گونه با در نظر گرفتن نیروی محیط بان و همکاری و مشارکت مردم شریف شهرستان درگز در خصوص ساخت آبشخور و نذر‌های محیط زیستی، و همچنین تلاش محیط بانان شهرستان درگز، آرامش بوجود آمده در منطقه باعث امنیت زیستگاهی برای این گونه ارزشمند شده است

حضور این توله پلنگ ماده در منطقه برای چندمین بار ثبت و امید بخش آینده‌ای روشن برای استمرار نسل این گونه با ارزش در پارک ملی تندوره خواهد بود.

پلنگ ایرانی (Persian Leopard) یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ به شمار می‌رود که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد. اندازه و رنگ پوشش بدن این جاندار در مناطق مختلف با هم تفاوت دارد، اما به طور کلی طول بدن پلنگ‌های بالغ به ۱۶۰ و گاهی ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد و طول دم آن‌ها ۱۱۰ سانتی‌متر است.

 

فیلم از: مدثر تیموری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.