رئیس بنیاد سعدی گفت: آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان یک علم است. به همین دلیل در دانشگاه‌ها یک رشته جدا برای آموزش زبان تاسیس شده است.

در نهمین گردهمایی موسسات فعال در آموزش زبان فارسی در جهان، حداد عادل با اشاره به تاسیس بنیاد سعدی گفت: با الهام گرفتن از نمونه‌های مشابه در جهان این بنیاد تاسیس شده است. ما در سال ۸۵ در شورای انقلاب فرهنگی مطالعاتی را صورت دادیم و به این نتیجه رسیدیم که در دنیا ۲۵ کشور آموزش زبان را با الگویی واحد انجام می‌دهند و موسساتی را زیر نظر بلندترین مقامات کشورشان در این زمینه تاسیس کرده اند. این نشان داد گسترش زبان در خارج از مرز‌ها به ویژه در اقتدار فرهنگی و نکته‌ای که به آن دیپلماسی گفته می‌شود و در گسترش مبادلات اقتصادی موثر است.

رئیس بنیاد سعدی گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفته شد تا بنیاد سعدی را به عنوان یک شاخه تنیده و روییده در سازمان فرهنگ و ارتباطات تاسیس کرد. این بنیاد طی ۱۵ سال فعالیت خود اقدام به برگزاری ۹ دوره همایش با موسسات فعال دخیل در آموزش زبان فارسی انجام داده است.

حداد عادل درباره اصول کار در بنیاد سعدی توضیح داد: یک اصل در این حوزه از کار آن است که این است که ما توجه داریم که آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان یک علم است. نزدیک به یک قرن است که این توجه شده که آموزش زبان به همزبانان اصول متفاوتی دارد نسبت به آموزش زبان به افراد به غیر همزبان. به همین دلیل در دانشگاه‌ها یک رشته جدا برای آموزش زبان تاسیس شده است.

وی اظهار داشت: در کشور ما مدت ۳۴ سال است که رشته آزفا تاسیس شده که کار آن آموزش زبان فارسی به خارجی‌ها بود که ابتدا در دانشگاه علامه طباطبایی و بعد سایر دانشگاه‌ها تاسیس شد. این دوره‌ها امروز در سطح کارشناسی ارشد برگزار می‌شود و درک این واقعیت روح و جوهر بنیاد سعدی بوده است.

رئیس بنیاد سعدی درباره کارشناسان حاضر در بنیاد سعدی گفت: ما سعی کردیم هسته کارشناسی خود را فربه نکنیم و چابکی را ترجیح دادیم. این هسته اندک متخصص هستند و نوعاً غیر از زبان فارسی به دو یا سه زبان خارجی دیگر را هم مسلط هستند.

حدادعادل گفت: نکته دیگر در بنیاد سعدی توجه به گسترش زبان فارسی در مناطق مختلف جهان است. یکی از اصول ما این است که برای هر منطقه از جهان یک حساب ویژه داشته باشیم. در بنیاد سعدی برای کشور‌های عربی، آفریقا و هر منطقه یک نگاه وجود دارد. کتاب‌های ما تابع آن است که دانشجوی ما از کدام منطقه است و زبان مادری او چیست.

وی ادامه داد: ما به تنوع مخاطب، کشور، شغل و قصد زبان آموز از فراگیری زبان فارسی دقت و سعی می‌کنیم پاسخگوی این تنوع باشیم. کسی که می‌خواهد فارسی را برای تحصیل بیاموزد مقدمات متفاوتی را نیاز دارد در نسبت با کسی که می‌خواهد کار اقتصادی کند.

رئیس بنیاد سعدی به چهار رکن اصلی آموزش زبان فارسی اشاره کرد و گفت: در حوزه فراگیری زبان بر روی آموزش خواندن، نوشتن، گوش کردن و سخن گفتن هر کدام کار تخصصی جداگانه صورت گرفته است. غیر از این مهارت‌های چهارگانه ما تاکید بر دستور زبان و سایر بخش‌های زبان آموزی را در دستور کار قرار دادیم.

حدادعادل گفت: ما تاکنون در حدود ۴۰ کتاب برای زبان‌آموزان در سراسر جهان تالیف کردیم. در سال‌های کرونا انواع نرم افزار‌ها را برای آموزش در فضای مجازی تولید کرده‌ایم. ما یک دوره طولانی آموزشی را در حدود یازده ماه برگزار و منابع آموزشی را به ۴۰۰ استاد در کشور مصر از طریق فضای مجازی روش‌های تدریس را منتقل کردیم.

وی ادامه داد: کار دیگر تدوین و اجرای انواع استاندارد‌ها در آموزش زبان فارسی بوده است. آموزش زبان بدون استاندارسازی ممکن نیست. باید یک نوع انطباق و هماهنگی با سطح بندی جهانی وجود داشته باشد و از طرفی انواع امتحان و مدارک هم استاندارسازی شود.

رئیس بنیاد سعدی گفت: ما ده‌ها دوره آموزش زبان فارسی برگزار کردیم و فعالیت گسترده برای تعلیم معلم داشتیم. ما صد‌ها نفر را در دوره‌های کوتاه مدت آموزش دادیم که بدون استخدام دولت بتوانند در هر جایی از دنیا که هستند بتوانند تدریس کنند.

حدادعادل در ادامه به افزایش بورس تحصیلی در میان دانشجویان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۲ دانشجو از کشور‌های مختلف برای فراگیری کارشناسی آزفا به ایران آمده تا پس از فراگیری به کشور خود بازگردند و تدریس کنند.

وی اظهار داشت: ما در بنیاد سعدی به کار ستادی اولویت می‌دهیم. ما با موسسات دیگر که زبان فارسی آموزش می‌دهند رقابت نمی‌کنیم. ما باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و آماده‌ایم دستاورد‌ها را در اختیار موسسات بگذاریم. امروز موسساتی در سراسر جهان هستند که کتاب‌های ما را تدریس می‌کنند

رئیس بنیاد سعدی گفت: این بنیاد امروز توانسته مرجع قابل اعتمادی برای فارسی آموزان در سراسر جهان باشد. جدای از این یکی از سیاست‌های ما همکاری با موسسات دولتی، وزارتخانه و دانشگاه‌ها است. به برکت تحول مثبتی که در آموزش عالی و ارتقای سطح علم پدید آمده، امروز تعداد دانشجویان خارجی که به ایران می‌آیند افزایش پیدا کرده از جمله در رشته پژشکی. در چند سال اول ایرانیان برای مداوا به خارج می‌رفتند. امروز به مدد تلاش دانشمندان کار بر عکس شده و بخشی از گردشگری ما امروز گردشگری سلامت است.

حدادعادل اظهار داشت: امروز علاوه بر چند ده هزار نفر در جامعه المصطفی که به ایران آمده در دانشگاه‌های ما هم بیش از ۱۰۰ هزار نفر دانشجو وجود دارد. بنیاد سعدی با درک این واقعیت وظیفه خود می‌داند به دانشگاه‌ها کمک کند تا آموزش زبان فارسی به شکل مثبتی صورت بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار