خراسان رضوی بالاترین بنا‌های ناپایدار را دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری ایران گفت: حاشیه نشینی در ۲۰ شهر است و یک سوم نوسازی بافت‌های فرسوده در همین مناطق‌است که خراسان رضوی بالاترین بنا‌های ناپایدار را دارد.

محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری ایران در اولین نشست انتقال تجارب بازآفرینی کلانشهر‌های کشور و نشست کمیته بافت فرسوده شهرداری‌های کلانشهر‌های ایران که امروز در تالار شهر مشهد برگزار شد، گفت: بهترین کاری که می‌توان در مناطق حاشیه‌ای انجام داد موضوع سنددار کردن این مناطق است. در این زمینه ده هزار پرونده تشکیل شده که عدد کمی است و پیش‌بینی می‌کنیم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مورد متقاضی دریافت سند وجود داشته باشد.

او افزود: سامانه‌ای‌طراحی و رونمایی شده است که تا امروز ۱۰۰ خانواده در آن ثبت نام کرده اند. این اقدام برای دریافت تسهیلات نوسازی و بازآفرینی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه ۲۱۶ هزار واحد ناپایدار در مشهد وجود دارد، ادامه داد: اعتبار ویژه‌ای ایجاد شده است که می‌توان برای اتمام پروژه‌ها از آن استفاده کرد. همچنین از شهر‌هایی که زمین دولتی دارد با تایید وزیر راه و شهرسازی از آن‌ها استفاده کرد.

سرمایه‌گذاران باید احساس کنند که در بافت فرسوده محترم هستند

آیینی در ادامه با اشاره بر اینکه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور داریم که حتی این بنا‌ها سازه ندارد و ۱۰ میلیون نفر ساکن آن هستند، بیان کرد: در شهر تهران از هر بنای ناپایداری که تخریب و طبق ضابطه ساخته شده است، یک به پنج است.

او تصریح کرد: تا زمانی که ظرفیت داریم نباید به دنبال توسعه شهری برویم و مردم نیز از همین مکان‌ها استفاده کنند. بسیاری از شهر‌های جدید دچار معضلات فرهنگی به دلیل نبود خدمات هستند. مردم ساکن در این مناطق توان مالی و توان فنی برای بهسازی ندارند و کسانی‌هم که توانمند هستند رغبتی برای ساخت در این مناطق ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد: باید سازنده‌های بخش خصوصی تشویق شوند و در این محلات به صورت مشارکتی به ساخت و ساز بپردازند و در این زمینه باید بسته‌های تشویقی و حمایتی تهیه کنیم. در بخش اداری و مالی و شهرسازی و زمین بسته‌های حمایتی در حال تکمیل و تهیه برای سرمایه‌گذاران است.

آیینی اظهار کرد: باید سرمایه‌گذاران احساس کنند که در بافت فرسوده محترم هستند و برایشان فرش قرمز پهن شده است. باید تفاوتی در ارائه خدمات ایجاد شود و صدور پروانه با سرعت صادر شود. شهرداری‌ها نیز موظف هستند در این زمینه نیز تا ۵۰ درصد تخفیف دهند.

مشهد بیشترین حاشیه نشین و بنا‌های ناپایدار را در کشور دارد

او با بیان اینکه مشهد بیشترین حاشیه نشینی و بنا‌های ناپایدار را در کشور دارد، افزود: مشهد، بافت پیرامون اطراف حرم رضوی را دارد و بنا داریم کار را شتاب دهیم و هم فضایی ایجاد کنیم که حضور مجاوران را در کنار زائران افزایش دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: به سمت این می‌رویم که با همراهی آستان قدس اتفاقات بهتری در این بافت انجام شود. نگاه ویژه‌ای باید به توسعه شرق کشور داشته باشیم. متاسفانه به سمتی مشهد می‌رود که حرم مطهر در حاشیه شهر مشهد قرار بگیرد و در این زمینه نیز ما همه گونه همکاری خواهیم داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار