حجت الاسلام و المسلمین نوایی استاد حوزه و دانشگاه شامگاه چهارشنبه در نخستین پیش نشست کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب که بنیاد پژوهشهای اسلامی استان قدس رضوی برگزار شد، گفت: تخریب قبرستان بقیع، کربلای معلا، نجف اشرف و ... یکی از مباحث مهم تاریخی است.
او افزود: بقیع یک قطعه زمین رها شده یا مقبرهای مانند مقابر عمومی در بلاد اسلامی نیست بلکه در حقیقت بقیع گنجینه تاریخ اسلام است و رازهای فراوانی در خود نهفته دارد و بر اساس روایات حدود ۱۰ هزار نفر از صحابه پیامبر (ص)، عباس عموی پیامبر (ص) و زنان و دختران ایشان، علما و شهدای میادین جهاد و منسوبین پیامبر (ص) در این جا مدفون شده اند.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: محل قبور چهار تن از امامان شیعه، قبر عباس عموی پیامبر (ص)، قبر فاطمه بنت اسد، دار العقیل، دارالجعفر دارالناقله، بیت الاحزان، دارالقرآن از جمله مکانهایی هستند که در بقیع تخریب شدند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اولین تخریب قبور اهل بیت علیهم السلام تخریب کربلای معلا و حرم امام حسین (ع) در سال ۱۲۱۶ هجری قمری بوده که در این تخریب ۶ هزار نفر به شهادت رسیدند و پس از آن محمدبن عبدالوهاب قتل عام سه هزار نفر را در نجف اشرف رقم زد و سپس در سال ۱۲۲۷ به مدینه و پس از آن به بقیع حمله کرده و قبور اهل بیت را تخریب میکنند.
او تصریح کرد:خالفت با تبعیت از نظام شیعه، از بین بردن نمادهای تشیع، جلوگیری از تاثیرات سازنده تاریخ زیارت قبور ائمه، تبعیت از ایدههای استعماری، ایجاد تفرقه در امت اسلام و ایجاد آشوب و فتنه در جهان اسلام، تسلط بر اذهان جامعه اسلامی، خنثی کردن احکام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مانند حج، جهاد و نماز جمعه، از جمله دلایل تخریب بقیع توسط وهابیون است.
وی ادامه داد: کشتار مسلمانان به وسیله وهابیان مامور انگلیس، تسلط بر منطقه اسلامی، تحریف حقایق اسلامی و مقدسات آن، استخفای ملتهای اسلامی و اهانت به آن ها، کمک به رژیم جعلی صهیونیستی، مخالفت با نهضتها و حرکتهای اصلاحی در سایر بلاد اسلامی، ایجاد رعب و وحشت برای تشکیل دولت استعماری، از دیگر دلایل تخریب بقیع توسط وهابیون است.
نوایی ادامه داد:ایجاد فرهنگ اباحه گری، اهانت به عمل صحابه، کشتار فراوان مسلمانان، ایجاد سنت قتل و غارت، توهین به فقه مذاهب اسلامی و ایجاد کینه و عداوت نسبت به تمامی مسلمانان به ویژه شیعه، جلوگیری از تعظیم شعائر، منع مودت نسبت به اهل بیت علیهم السلام، جلوگیری از اقتدا به پیامبر (ص)، منع و جلوگیری از زیارت زائران، مخالفت با سنن اسلام و سنن جاریه آن، از جمله پیامدها و نتایج تخریب بقیع بوده است.