آغاز همایش سراسری مداحان در مشهد

همایش سراسری خانه مداحان اهل بیت (ع) با عنوان «سرمشق فاطمی در عرصه ستایشگری» با حضور ستایشگران، شاعران آئینی، روحانیون و فعالان عرصه مداحی و هیأت در مشهد آغاز شد.

 حسین طاهری مدیر عامل خانه‌ی مداحان گفت: دراین همایش موضوعاتی از قبیل نقش وبرگزاری همایش سراسری مداحان با عنوان سرمشق فاطمی در عرصه ستایشگری در مشهد جایگاه مداحان در راستای جهاد تبیین، سواد رسانه‌ای، تحلیل حضور مداحان در فضای مجازی، جهاد تبیین در شعر، نوحه و سرود بحث و بررسی خواهد شد.

حسین طاهری آیین‌های محرم، صفر، غدیر، لیالی قدر، نیمه شعبان را که در طول سال برگزار می‌شود از برکات مکتب تشیع با محوریت اهل بیت وائمه اطهار (ع) عنوان کرد و افزود: با برپایی هیئت‌ها و محافل مذهبی در این ایام و حضور مبلغان، مداحان اهل بیت (ع) و کارشناسان دینی و مذهبی، پیوند معنوی و عاطفی مسلمانان با اهل بیت ائمه اطهارت (ع) برقرار می‌شود.

وی با اشاره به شیوه و روش برخی مداحی و مرثیه سرایی‌های امروزی گفت: امروز بسیاری از مداحی و مرثیه سرایی‌ها از حالت سنتی و شیوه‌های قدیم خود خارج شده و شکل تقلیدی، آواز خوانی و بدلی به خود گرفته تا جایی که شعائر مذهبی، عزاداری‌ها و مداحی‌های ما را دچار آسیب‌های جدی کرده است.
مدیر عامل خانه‌ی مداحان تصریح کرد: چنانچه آسیب‌های وارده به موقع شناسایی و درمان نشود به طور یقین هدف‌های پیش رو، آموزه‌های دینی و مذهبی و به ویژه متعالی را به خطر انداخته و از اثرات آن به مخاطبان و عزاداری‌ها کاسته خواهد شد.

حسین طاهری در ادامه به مبلغان، طلاب و روحانیون و به ویژه مداحان و مرثیه سرایان توصیه کرد که در نطق‌ها و بیانات خود در مجالس عزای حضرت علی (ع) و اولاد ایشان سخنان و مطالب خود را معطوف به فضایل و مناقب این بزرگوارن کرده و در وصف مظلومیت آن‌ها سخن بگویند.

وی همچنین مداحی و مرثیه سرایی را نوعی نشر و ترویج فضایل، اخلاق، روش، منش و همچنین آموزه‌های دینی ائمه و اهل بیت (ع) عنوان کرد که در غالبی مؤثر و فراگیر برای همگان بیان می‌شود.
مدیر عامل خانه‌ی مداحان در بخش دیگری از سخنان خود به همگان توصیه کرد: همانطوری که ایام محرم و عزاداری‌های سید الشهدا (ع) با شور و شعور فراوان برپا می‌شود، همگان نسبت به غدیر به عنوان تکمیل کننده و امضای دین اهتمام ویژه داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.