پاتریک شومت، نائب رئیس اجرایی در سامسونگ گفت: سامسونگ در راستای ورود به حوزه دستگاههای واقعیت افزوده که بسیاری از سازندگان محصولات الکترونیکی آنها را برای رشد آینده مهم میدانند، روی نقشه راهی برای این محصولات کار میکند. واقعیت افزوده به عنوان تغییر بزرگ بعدی در رایانش توصیف شده؛ درست مانند تحولی که تلفنهای هوشمند ایجاد کردند. از این رو، شرکتهایی نظیر متا، روی ساخت و عرضه این محصولات سرمایه گذاری میکنند.
واقعیت ترکیبی، به فناوریهایی اشاره دارد که دنیای مجازی و فیزیکی را ترکیب میکنند و میتواند شامل واقعیت افزوده باشد که در آن تصاویر یا ویدئوهای دیجیتالی به دنیای واقعی اضافه میشوند. اپلیکیشنها و تجربههای واقعیت ترکیبی میتوانند از طریق هدستهایی که کاربر بر سر میگذارد، قابل دسترس شوند.
این مدیر سامسونگ حاضر نشد درباره زمان عرضه چنین محصولی توضیح دهد. وی که در حاشیه نمایشگره کنگره موبایل جهان در بارسلون صحبت میکرد، به همکاری سامسونگ با گوگل و کوالکام اشاره کرد که در فوریه اعلام شد. این سه شرکت جزئیات اندکی درباره این همکاری ارائه کرده و تنها گفته اند که بر واقعیت ترکیبی، متمرکز خواهد بود.
کوالکام تراشههایی به نام اسنپ دراگون ایکس آر میفروشد که ویژه محصولات واقعیت ترکیبی مانند هدستها، طراحی شده اند. سامسونگ سالها تجربه در طراحی سخت افزار دارد. اما قدرت گوگل، مربوط به سیستم عامل اندروید و طراحانی است که برای این سیستم عامل، اپلیکیشن طراحی میکنند.
شومت گفت: این همکاری فقط مربوط این سه شرکت نیست بلکه رشد بازار واقعیت ترکیبی را مد نظر دارد. دلیل آن که این همکاری را اعلام کردیم، فراتر از کوالکام، گوگل و سامسونگ، میخواهیم کل اکوسیستم را آماده کنیم. طراحان، شرکتهای محتوا و شرکتهای اپلیکیشن بسیار بسیار زیادی وجود دارند که نوآوری و تجارت را برای این اکوسیستم، آماده خواهند کرد. بله میتوانیم دستگاه بسازیم. بله کوالکام میتواند چیپ ست بسازد. گوگل میتواند سیستم عامل بسازد. اما در آخر، به بیشتر از این نیاز داریم تا یک اکوسیستم پویا بسازیم.
رقابت از سوی اپل و متا
متا یکی از شرکتهایی است آینده خود را بر اساس یکی شدن دنیاهای مجازی و فیزیکی بنا نهاده است. این شرکت اکتبر گذشته هدست واقعیت ترکیبی متا کوئست پرو به قیمت ۱۵۰۰ دلار را عرضه کرد؛ و بلومبرگ در ژانویه گزارش کرد اپل آماده عرضه هدست واقعیت ترکیبی در بهار میشود که یک بازیگر الکترونیکی بزرگ را وارد این حوزه میکند.
مایکروسافت هم نمونه اولیه از یک عینک واقعیت افزوده را معرفی کرده است.
سامسونگ با تجربههای مجازی غریبه نیست. این شرکت نخستین هدست واقعیت مجازی را در سال ۲۰۱۵ به نام Gear VR عرضه کرد. در آن زمان، این دستگاه توسط شرکت اوکولوس ساخته شده بود که متعلق به فیس بوک بود. سامسونگ عرضه این هدست را در سال ۲۰۲۰ متوقف کرد، زیرا این دستگاه نتوانست آن طور که باید و شاید محبوب شود.
در آن زمان، این محصول مستلزم آن بود که یک تلفن هوشمند به هدست وصل شود. اما سازندگان محصولات الکترونیکی این مدل را کنار گذاشته و به سمت هدستهای بی سیم میروند.
شومت گفت: اگرچه واقعیت مجازی برای بازی خوب است، اما بر این باور است که پتانسیل بیشتری در بعضی از محصولات واقعیت ترکیبی وجود دارد. ما به دنبال پیشبرد نقشه راه در این مسیر هستیم.
منبع:شبکه سی ان ان