آقای شجاعی با اشاره به مهمترین شناسههای مورد ارزیابی دانشگاهها در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: تعداد نشستهای مجازی با اساتید و پژوهشگران بینالمللی، تعداد پروژههای مشترک خارجی، میزان گرنتهای بینالمللی دریافتی (به هزار دلار)، تعداد دانشجویان بینالمللی، تعداد دورههای مشترک آموزشی، مقالات مشترک بر مبنای WOS، رتبه در بین دانشگاههای معتبر دنیا و تعداد فرصت مطالعاتی به دانشجویان پسا دکتری و هیات علمی از جمله شناسههای موثر در ارزیابی وضعیت دانشگاهها از جهت تعاملات بینالمللی به شمار میرود.
وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۴تا ۱۳۹۸ارزیابیها و فرآیند جمعآوری دادهها به صورت سنتی انجام شده و دادهها در مرکز مورد تحلیلهای آماری قرار میگرفت اما از سال ۱۳۹۹و بهمنظور تسهیل و یکپارچهسازی ارزیابی شناسههای بینالمللی دانشگاهها، پژوهشگاهها و سازمانهای بینالمللی، برای اولین بار سامانهٔ یکپارچهسازی ارزیابی بینالمللی دانشگاهها، پژوهشگاهها و سازمانهای بینالمللی راه اندازی شد و براساس فراخوان مرکز مطالعات همکاری علمی و بینالمللی وزارت علوم در ارزیابی سال ۱۴۰۰ که برای ۱۰۱ دانشگاه ارسال شد دانشگاه تبریز نیز در کنار ۶۸دانشگاه دیگر اطلاعات خود را در این سامانه ارسال کرد.
آقای شجاعی با اشاره به رتبه دانشگاههای جامع در عرصه تعاملات بین المللی گفت: دانشگاه تبریز در بین دانشگاههای جامع کشور در جایگاه سوم قرار گرفت و دانشگاههای تهران و فردوسی مشهد رتبه اول و دوم را به دست آوردند.
مدیر همکاریهای علمی و بینالمللی دانشگاه تبریز با اشاره به رتبه کل دانشگاههای کشور خاطرنشان کرد: دانشگاه تبریز بعد از دانشگاههای تهران، فردوسی مشهد و علم و صنعت ایران حائز رتبهٔ چهارم کل دانشگاههای کشور در عرصهٔ تعاملات بینالمللی شده و دانشگاههای صنعتی اصفهان، گیلان، قم، اصفهان، تربیت مدرس، خواجه نصیر و ارومیه نیز به ترتیب رتبههای بعدی را از آن خود کردند.