چت ربات‌هایی مانند ChatGPT بسیار بیشتر از موتور‌های جست‌وجو هزینه بر هستند.

اجرای سیستم‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT می‌تواند بسیار بیشتر از راه‌اندازی موتور‌های جستجو هزینه داشته باشد.

مایکروسافت با ادغام سریع یک چت بات مشتق شده از ChatGPT در موتور جست‌وجوی خود به موفقیت بزرگی دست یافته است. اما اگر عموم مردم اکنون ردموند را به عنوان شماره ۱ در این زمینه در آینده ببینند، موضوع هزینه اجرای این فناوری به سرعت مطرح خواهد شد.

گوگل برای یک بار هم که شده در توسعه هوش مصنوعی عقب مانده است و مایکروسافت را در این زمینه سریعتر می‌داند. اما اگر این غول فناوری تیم‌های خود را به سرعت برای رسیدن به شرکت بیل گیتس وادار کند، در آینده با مشکلات پیچیده‌تر دیگری مواجه خواهد شد. ابم مشکلات را می‌توان در یک کلمه یعنی "پول" خلاصه کرد.

در واقع، همانطور که سام آلتمن، رئیس شرکت OpenAI قبلاً اشاره کرده بود، اجرای یک ربات چت گران است. گفته‌های او به تازگی توسط جان هنسی، رئیس شرکت آلفابت تایید شده است. به گفته او، استفاده از هوش مصنوعی برای جستجو ۱۰ برابر بیشتر از همان فعالیت با استفاده از کلمات کلیدی در موتور جستجو هزینه دارد. انفجاری در هزینه‌ها که از طریق درآمد تبلیغاتی قابل جبران نیست.

بانک مورگان استنلی نیز تلاش کرده است هزینه‌های اضافی را که احتمالاً از اجرای یک ربات چت مانند ChatGPT در گوگل ناشی می‌شود، شناسایی کند. این هزینه بسته به تعداد کلماتی که هوش مصنوعی برای پاسخ تولید می‌کند، افزایش می‌یابد، بلکه به درصد جست‌وجوهای انجام‌شده در گوگل که توسط ربات چت پردازش می‌شود و نه موتور جستجوی سنتی، افزایش می‌یابد. این هزینه‌های اضافی به راحتی می‌تواند به چندین میلیارد دلار برسد.

چرا جستجو با هوش مصنوعی هزینه بر است؟

هوش مصنوعی بر خلاف موتور جستجو و نمایه آن، با «استنتاج» کار می‌کند. یعنی با بازتولید عملکرد‌های مغز انسان با شبکه عصبی خود، با یادآوری آموزش‌های قبلی، پاسخ یک سوال را استنباط می‌کند. روشی که به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز دارد و در نتیجه نیاز به سرمایه گذاری اضافی بسیار گران قیمت در تراشه‌ها دارد وهمچنین مصرف برق را نیز افزایش می‌دهد. به گفته جان هنسی، این اضطراب باید «در بدترین حالت» برای چند سال دیگر ادامه داشته باشد.

منبع: وبسایت الشبکه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار