لطفاله فروزنده؛ معاون شهردار تهران درباره منابع مالی شهرداری پایتخت اظهار کرد: شهرداری یک مجموعه کاملا خدماترسان به شهروندان است و برای اینکه خدماتی را به مردم ارائه کند که شامل خدمات شهری و حفظ و نگهداری، توسعه شهر، حمل و نقل شهری و... است، باید بودجه مناسبی داشته باشد که محل تامین این بودجه نیز شهروندان هستند.
فروزنده با بیان اینکه شهرداری با استفاده از منابع مردم خدمات ارائه میدهد، افزود: در سال ۱۴۰۱ بودجه شهرداری تهران ۵۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که با کمک و حمایت مردم محقق شد و باید به این مسئله اشاره کنم صددرصد بودجه صرف خدماترسانی به مردم شد. بر همین اساس بخش قابل توجهی از بودجه صرف حفظ و نگهداشت شهر و بخش دیگری از آن نیز صرف توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت شد.
معاون شهردار تهران با اشاره به برنامهها و طرحهای اجرا شده بر اساس بودجه سال جاری شهر تهران ادامه داد: راهاندازی پایانه اکباتان، بهرهبرداری از ۵ ایستگاه مترو، بهرهبرداری از ۹ باب ورودی دوم ایستگاههای مترو و همچنین توسعه خطوط ۶ و ۷ مترو در بخش حمل و نقل عمومی انجام شد.
وی با اشاره به شروع عملیات ساخت ۳ بزرگراه در شهر تهران که ۹ سال عملیات اجرایی آن مسکوت مانده بود، بیان کرد: این بزرگراهها شامل اتوبان شهید شوشتری در شرق تهران، اجرای طرح توسعه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام که به اتوبان فتح متصل میشود و بزرگراه شهید بروجردی در غرب تهران میشود.
فروزنده یادآور شد: همچنین نوسازی و بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس، ۶۳۰ دستگاه ون و نوسازی ۲۳۰۰ دستگاه تاکسی نیز انجام شده است.
معاون شهردار تهران با اشاره به استفاده از ۷۰۰ تن آسفالتریزی در معابر، بزرگراهها و خیابانهای شهر تهران در سال جاری تاکید کرد: تکمیل و ساخت تقاطعهای غیرهمسطح در دستور کار امسال شهرداری تهران قرار داشت که مسیرهای مردم را کوتاه کرد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اجتماعی هم گفت: توانمندسازی ۱۵ هزار زن سرپرست خانوار و حمایت و ساماندهی ۵ هزار معتاد متجاهر نیز امسال توسط شهرداری تهران انجام شد.
فروزنده افزود: توسعه ۱۵۰۰ هکتار کمربند سبز تهران و تسهیلگری در بحث واحدهای مسکونی در بافت مسکونی، مناسبسازی ۲۸۰ کیلومتر معابر در شهر تهران هم از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری است.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با بیان اینکه هر چقدر بتوانیم منابع شهرداری را تامین کنیم در نهایت برای خدمت به مردم صرف میشود، در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره میزان بدهی دولت به شهرداری تهران توضیح داد: خوشبختانه دولت رئیسی حمایت خوبی از شهرداری تهران دارد. بخشی از بدهیهای دولت را بررسی کردیم که مقداری از این بدهیها در موضوع پرداخت سهم ۱۵ درصدی دولت بابت ساخت و خرید ۶۳۰ دستگاه واگن توسط دولت پرداخت شده است.
وی ادامه داد: بدهی دولت به شهرداری شناور است. در حال حاضر نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان به عنوان بدهی، به دولت اعلام کردهایم که مقرر شده دولت آن را پرداخت کند. همچنین در حال آماده کردن سندهای ۶ هزار میلیارد تومان دیگر از بدهیهای دولت هستیم.
فروزنده با اشاره به موضوع پرداخت عوارض شهری بیان کرد: یکی از اقداماتی که امسال انجام دادهایم، در بحث پرداخت عوارض شهری است. همانطور که میدانیم، عوارض نوسازی، پسماند و کسب و پیشه را مردم باید به شهرداری تهران پرداخت کنند.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران یادآور شد: امسال با حمایت شورای شهر تهران فیشهایی که اکنون بین شهروندان توزیع شده، صددرصد بخشودگی جرائم ۵۰ سال اخیر را دارد که در تاریخ بلدیه بینظیر است؛ البته اگر پرداخت این عوارض به سال آینده منتقل شود، این بخشودگی مشمول جرائم سال آینده نمیشود.
وی تاکید کرد: در واقع در کنار بخشودگی جرائم سنوات گذشته، ۱۰ درصد تخفیف خوشحسابی نیز لحاظ شده و همچنین شهروندان بعد از پرداخت عوارض کد پرداخت را به شمارهای که در قبض عنوان شده پیامک میکنند و در جوایز اعطای خودرو و پول نقد نیز میتوانند شرکت کنند.
فروزنده در ادامه گفت: خصوصیتی که این قبض دارد خیلی شفاف و روشن بدهی بابت نوسازی و پسماند را اعلام کرده است. ما در همین قبض گفتهایم در سال ۱۴۰۱ چه اقداماتی کردهایم و در سال آینده قرار است چه اقداماتی انجام دهیم.
معاون مالی و اقتصاد شهری افزود: عوارض شهری، جریمه نیست بلکه هزینههای ارائه خدمات شهرداری در حوزههای نوسازی، پسماند و کسب و پیشه است که شهروندان میپردازند. این منابع مالی بعد از پرداخت از سوی شهروندان در خزانه واحد شهرداری قرار میگیرد.
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در این دوره مدیریت شهری انجام شد، راهاندازی خزانه واحد شهری بود. در واقع خزانه واحد شهری بر اساس سند بودجه است و تمام منابع درآمدی در حوزههایی مانند تامین هزینههای حفظ و نگهداری، اجرای طرحهای عمرانی، توسعه حمل و نقل بهویژه مترو و یا ساخت تقاطعهای غیرهمسطح هزینه میشود. بخش دیگری نیز در جهت انجام سرمایهگذاریهای جدیدی برای توسعه شهر به کار میرود. در مجموع باید به این مسئله اشاره کنم تمام این موارد مشخص بوده و ردیف بودجه دارد. از همه مهمتر اینکه هر بخشی دارای ذیحساب است و هر ماه گزارش بودجه در حوزه مصارف و منابع تقدیم شورای شهر میشود.
فروزنده در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران بیان کرد: یک کاری که امسال شورای شهر انجام داد، اولویت و محور اصلی بودجه را بر مبنای توسعه حمل و نقل قرار داد. این اولویت در بخشهای اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی بود.
وی یادآور شد: در واقع ۳۴ هزار میلیارد تومان بودجه در حوزه حمل و نقل هم برای تکمیل خطوط و خرید واگنهای مترو و هم افزایش ناوگان اتوبوسرانی و هم نوسازی تاکسیهای شهر تهران هزینه میشود. در واقع به گونهای برنامهریزی کردهایم که امکانات جدیدی وارد شهر کنیم تا سرعت حمل و نقل عمومی گسترش پیدا کند.
معاون شهردار تهران تاکید کرد: برنامه شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل افتتاح ۱۳ ایستگاه جدید مترو است و احداث حدود ۱۴.۲ کیلومتر در خطوط ۴ و ۶ و ۷ است، عملیات خط ۱۰ و نهاییسازی خطوط ۸ و ۱۱ هم در دستور است. همچنین مقرر شده تا ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی و ۲ هزار دستگاه اتوبوس جدید نیز خریداری شود که البته این بخش به میزان همراهی خودروسازان داخلی بستگی دارد.
وی گفت: همچنین ۱۲ هزار ون نوسازی و بازسازی شده و ورود ۱۰۰ هزار دستگاه موتور برقی در دستور کار است که البته با مشارکت بخش خصوصی انجام میدهیم. در حوزه واگنهای مترو نیز باید به این نکته اشاره کرد که دولت سهم خود را برای خرید و ساخت ۶۳۰ دستگاه واگن پرداخت کرده است که البته تا رسیدن واگنها به مترو تهران ۲ سال زمان نیاز است. همچنین در نظر داریم قطارهای مترو را نیز بازسازی کنیم.
فروزنده درباره محل تامین منابع مالی شهرداری تهران افزود: در تهران فروش تراکم نداریم. بلکه منبع مهم درآمد پایدار شهر تهران از محل پرداخت عوارض است که بخش قابل توجهی از این عوارض نیز در حوزه شهرسازی است مانند عوارض نوسازی و یا صدور پروانه ساخت.
وی با اشاره به اینکه هر تغییر کاربری که بخواهد در تهران روی دهد، باید بر اساس مجوز و تشخیص کمیسیون ماده ۵ انجام شود، ادامه داد: در حال حاضر طرحهای بسیار خوبی در کمیسیون ماده ۵ مطرح سده که قرار است در بافت فرسوده انجام شود. البته در بخش بافت فرسوده نیز دولت متعهد شده است تا عوارض پروانه ساخت را با هدف تشویق مردم به نوسازی پرداخت کند.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران یادآور شد: سیاست این است که از فرصتها به نحو شایستهای استفاده کنیم تا بتوانیم در ساخت ایستگاههای مترو از روش T.O.D استفاده کنیم تا درآمد ساخت مترو نیز از این محل تامین شود.
وی درباره میزان افزایش عوارض شهری در سال آینده تاکید کرد: با توجه به میزان افزایش بودجه سال آینده به نسبت سال جاری ۲۵ درصد عوارض شهری افزایش پیدا کرده است.