قناد زاده گفت: ایران بیش از ۷۰۰ درصد رشد صدور خدمات فنی مهندسی در حوزه آفریقا داشته است.

امروز میز اقتصاد به بررسی  تجارت ایران با کشور های غرب آفریقا با حضور آقای کویاته جمان جان نماینده کشور های غرب آفریقا  معاون وزیر مسکن و تجارت کشور ساحل عاج و آقای قناد زاده مدیر کل دفتر آفریقای سازمان توسعه و تجارت پرداخت.

سوال: چقدر کشور های آفریقایی تمایل به همکاری دارند؟

کویاته جمان جان: بله کاملا آفریقا امروزه یک منطقه نو ظهور است و در واقع در حال تلاش است تا تجارت خود را ارتقاء و همکاری ها رو توسعه دهد. آفریقا با همه شرکا به امید یک بازی برد برد مذاکره می‌کند. من امیدوارم محور های همکاری پایدار با ایران ایجاد شود.

سوال:  این موضوع مطرح شده چقدر ظرفیت برای ایران جهت ورود به بازار غرب آفریقا ایجاد می‌کند؟

قناد زاده: این قبیل نشست ها و شرکت در رویداد های مشترک مهم ترین اثر آن این است که شناخت لازم ایجاد می شود.آفریقا در حوزه معدنی ذخایر زیادی دارند. ما بیش از هفتصد درصد رشد صدور خدمات فنی مهندسی در حوزه آفریقا داشتیم. بخشی از قراردادی که امروز اجرایی می‌شود مبنی بر همین موضوع است. ما امیدواریم که با توجه به پروژه هایی که قرار  داد شده ما شاهد پیشرفت این رشد باشیم.

سوال:  این پانزده کشور چگونه می توانند با هم همکاری داشته باشند و مهم ترین چالش ها چه هست؟

کویاته جمان جان: بزرگ ترین چالش برای آفریقا زیر ساخت ها برای توسعه تجارت هستند. ما منابع زیادی داریم ما در حوزه دارو و غذا فرصت های خیلی خوبی داریم و در حوزه معادن هم توانمندی های زیادی داریم. در این نشست امروز یکی از بحث ها انتقال های مالی است. ما میتوانیم یک همکاری برد برد را در چارچوب بحث های امروز ایجاد کنیم. در واقع مشکلاتی هستند که ما در تلاش هستیم آنها را رفع کنیم و در چارچوب امضای قرارداد ها ما با هم این مشکلات را حل میکنیم و اجرای این قرارداد ها باعث میشود که بخش هایی از این مشکلات حل شود. دومین محور این است که ما باید یک دید و نگاه مشترک به چالش ها داشته باشیم. امروزه ایران یک شریک مهم است که آفریقا به آن نیاز دارد. ما میتوانیم خیلی سریع مشکلات و چالش ها را حل کنیم و خیلی زود شامل توسعه همکاری ها باشیم. 

سوال :ما کنون چند خط کشتی بین ایران و آفریقا داریم؟

قناد زاده: ما چند موضوع را به طور جدی در حال پردازش آن هستیم که یکی از آنها حمل و نقل است ما هر ماه دو کشتی داریم که منظم به آفریقا می‌روند و ما از این نظر مشکلی نداریم. ما امیدواریم که خطوط کشتیرانی ما به شمال آفریقا هم فراهم شود. امید است ظرف دو ماه آینده این خطوط فراهم شوند. ما در حال حل موضوع مجوز هستیم و این از اولویت های جدی ما است. یک سری مجوز ها را هم کشور نیجریه باید بدهد که فکر میکنم بعد از استقرار دولت جدید فراهم شود. ما پروژه های زیادی در حوزه آفریقا داریم که جزء آمار ما حساب نمی‌شوند.بسیاری از کشور ها در مسیر مذاکرات و قرارداد های ما هستند. ما پنج مرکز تجاری فعال در غرب آفریقا خواهیم داشت. ما سال آینده بیست و سه عنوان نمایشگاهی در غرب آفریقا خواهیم داشت. ما اگر مشکلات را برطرف کنیم به عدد هفت میلیارد دلار هم خواهیم رسید.

سوال:  همکاری شما یا ما چگونه خواهد بود و تحریم برای شما اهمیت دارد؟

کویاته جمان جان: اگر ما توجهی به تحریم ها داشتیم که اینجا نمی آمدیم ما به تحریم ها توجهی نداریم و فرصت های ایران برای ما اهمیت دارد. . ما هدف های خود را پیش می گیریم و فرصت های همکاری زیادی داریم. ما آمادگی برای همکاری در تمام حوزه ها داریم.

سوال: نظر شما چیست؟

قناد زاده: غرب آفریقا  بخشی زیادی از منابع معدنی بکر دنیا را در خودش دارد و این یک ظرفیت بسیار فوق‌العاده است که ما به آن بی توجه بودیم. نگاه ایران رشد دو طرفه است و ما نگاه یک طرفه ای نداریم و در مورد همایش هم باید بگویم که اولین بار است که در حال برگزاری است و همه دستگاه ها در این کار جمعی مشارکت کردند. ما در حال تلاش هستیم که این اجرا را پایدار کنیم و دبیرخانه دائمی برای آن درست کنیم. ما ظرف یک ماه آینده چند تن از وزرا و مقامات به غرب آفریقا سفر خواهند کرد. 

کویاته جمان جان: من باید از مقامات ایران تشکر کنم  و ما نسبت به این همایش بسیار خوش بین هستیم و خیلی خوشحال هستیم که ایران و آفریقا از طریق غرب و شمال آفریقا وارد تجارت و همکاری اقتصادی بیشتری می شوند. از نظر جمعیت آفریقا جوان ترین قاره است و منابع قابل تبدیل بسیاری دارند.

برچسب ها: حمل ونقل ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار