مدیر کل غله سیستان و بلوچستان گفت: کاهش سطح مبارزه شیمیایی مزارع گندم استان امسال نشان می‌دهد که مشکلات کشاورزان در مبارزه با آفات و بیماری‌های این محصول مهم استان بسیار کمتر از سال‌های گذشته است.

محمدرضا سرگزی گفت: بیماری فوزاریوم سنبله گندم به دلیل تولید توکسین (سم قارچ عامل) در دانه‌های گندم، خوشه گندم را آلوده و بذر‌ها را چروکیده می‌کند و درنهایت کیفیت گندم ازبین می‌رود، و آرد استحصالی و نان تولیدی دچارمشکل می‌شود که سبب بروز مشکلات گوارشی انسان و دام و سرطان می‌شود.

وی تصریح کرد: هر نهاد و سازمانی که بخشی از اقدامات کاشت داشت و برداشت فرآیند گندم را متولی است، چنانچه به موقع وظایف مربوطه را انجام دهند در ارتقاء کیفیت محصول که به عنوان مواد اولیه نان می‌باشد مفید، ریزش و ضایعات این مائده الهی به حداقل خواهد رساند.

سرگزی بیان کرد: خسارت سن معمولی گندم در کشور به دو صورت کمی و کیفی است و در خسارت کمی تعداد بوته در واحد سطح کاهش می‌یابد، اما در خسارت آرد حاصله از گندم‌های سن زده به علت تخریب گلوتن (پروتئین گندم) خواص نانوایی آرد حاصل کاهش پیدا میکند.

وی درباره اقدامات انجام شده برای کنترل شیوع این آفت افزود: آموزش و ترویج علوم مربوطه به کشاورزان منع سم پاشی بی رویه اراضی که خسارت آفت در آن‌ها متحمل نیست، توسعه کشت زود هنگام و برداشت به موقع و در نهایت کنترل آفت بایکی از سموم مؤثر و سالم از جمله این اقدامات می‌باشد.

وی افزود: اگر آموزش و ارتقاء مهارت کارگران، واحد‌های نانوایی و آردسازی، بهبود و اصلاح فرآیند تولید محصول گندم، بهسازی و بازسازی تجهیزات و دستگاه‌های کارخانجات آردسازی واحد‌های نانوایی همچنین اختلاط مناسب گندم‌ها در مراکز ذخیره سازی، سیلو‌ها و انبار‌ها مکانیزه، اصلاح سیستم‌های حمل و نقل وغنی سازی واستراحت آرد وتمامیت درصد‌های سبوس گیری انواع آرد‌های تولیدی به ویژه آرد خبازی، افزایش بهبود دهنده‌ها در فرآیند تبدیل آرد و تهیه نان، چگونگی به عمل آوری خمیر و استراحت آن و سایر موارد مرتبط به تولید آرد و تهیه نان از جمیع جهات که به شکل‌های علمی بررسی و کارشناسی شده مورد توجه و مدنظر قرار گرفته شود در کیفیت آرد و نان تولیدی هیچگونه مشکلی وجود نخواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار