یک دهه معطلی در توسعه محور دزفول-شوشتر؛ لزوم شتاب در تکمیل این طرح

تصادفات مرگبار جاده‌ی دزفول-شوشتر که از جاده‌های مهم خوزستان است گویا تمامی نداشته و نیازمند رسیدگی هر چه سریعتر دستگاه های مربوطه است‌.

عرض کم، نبود روشنایی در شب و‌ همچنین نبود دوربین‌ سرعت گیر در محور دزفول-شوشتر، همواره موجب تصادفات مرگبار بسیاری در مسیر دزفول-شوشتر و سال‌هاست رنجش و نارضایتی مردم شهرستان های دزفول، شوشتر و گتوند را به دنبال دارد.

علی‌رغم آنکه نزدیک ۱۰ سال از آغاز بکار طرح تعریض و بهسازی این جاده می‌گذرد اما تاکنون اقدام خاصی به‌ویژه در محدوده شهرستان دزفول برای بهسازی جاده و پیش‌گیری از تصادفات آن انجام نشده است.

میان شهری بودن و وجود شرکت‌ها و مراکز صنعتی در این جاده موجب تردد زیاد در آن شده که همواره به دلیل پهنای کم و نبود ایمنی‌های لازم و نبود شانه و کمبود تابلوهای علائم رانندگی تصادفات زیادی را در خود رقم می‌زند.

به گفته‌ برخی مقامات محلی محور دزفول-شوشتر از جاده‌های مهم خوزستان است اما پس از گذشت چندین سال از آغاز اجرای طرح تعریض و بهسازی آن، هیچگونه اقدام رضایت بخشی برای افزایش ایمنی آن صورت نگرفته که البته مشکلات مالی مانعی سخت برای پیشرفت طرح تعریض جاده‌ی دزفول-شوشتر بوده که نیازمند پیگیری‌های بسیاری از سوی مسئولان است.

اگرچه به نظر می‌رسد آنها در حل این مسئله «عاجز» و هر کدام با دلایلی بار مسئولیت از دوش خویش برداشته، تا جایی که باید روزانه شاهد مصیبتی تازه در این مسیر باشیم.

یک دهه معطلی در توسعه محور دزفول-شوشتر؛ لزوم شتاب در تکمیل این طرح

وجود معارض در مسیر دزفول-شوشتر

گفتنی است وجود معارضین را نیز می‌توان از موانع دیگر پیشرفت این طرح دانست زیرا در پرداخت مطالبات و خسارات آنها از سوی نهادهای مربوطه کوتاهی شده است.

معاونت عمرانی فرمانداری دزفول در این باره گفته که طرح تعریض و بهسازی جاده دزفول-شوشتر به ۳ قطعه تبدیل شده که در حال حاضر تعریض قطعه‌‌ سوم بدون هیچگونه مانعی از سمت صالح شهر به دزفول در حال اجراست. اما فعالیت قطعه‌ یک که از «پل سیاه منصور» آغاز می‌شود با مشکل معارض مواجه است زیرا کشاورزان خواستار حق و حقوق خود هستند.

به گفته‌ امیر احسانیان، تعریض قطعه‌ دوم از ورودی شرکت قند در حال آماده سازی است و برای روشنایی جاده نیز رایزنی‌هایی با شرکت‌های صنعتی از جمله فولاد روهینا انجام شده و قرار شده این شرکت کار روشنایی جاده تا سه راهی جندی شاپور را بر عهده گیرد‌.

او تاخیر در روی کار آمدن مدیریت جدید اداره کل راه و شهرسازی خوزستان را از موانع پیشرفت طرح دانست و‌ گفت: اعتباری که در حال حاضر از طریق ماده ۵۶ به طرح اختصاص داده شده از تسهیلات بانک رفاه بوده و مدیر عامل این بانک نیز در سفری به دزفول از این طرح بازدید کرده است.

یک دهه معطلی در توسعه محور دزفول-شوشتر؛ لزوم شتاب در تکمیل این طرح

«معارضین اجازه کار نمی‌دهند»

رییس اداره راه و شهرسازی دزفول با اشاره به وجود معارضین گفت: اجرای کار از صالح شهر به سمت روستای «کهنک» با پیشرفت خوبی مواجه است اما در محدوده‌ دزفول ۵ و نیم کیلومتر کار صورت گرفته که فقط خاک ریزی است.

ابوذر موحد با اشاره به اینکه طرح تعریض جاده دزفول- شوشتر از پل سیاه منصور آغاز و تا نزدیکی گتوند ادامه دارد، افزود: تعریض و بهسازی قطعه‌ یک طرح که در نزدیکی شهر «سیاه منصور» قرار دارد بخاطر وجود معارض اقدامی در آن انجام نشده است.

رییس اداره راه و شهرسازی دزفول در خصوص معارضین گفت: حدود ۱۰ سال از خریداری زمین‌ها گذشته و به طور قانونی دولت نمی‌تواند قیمت تازه‌ای به کشاورزان و مالکان زمین پرداخت کند چرا که هم مقداری از مطالباتشان پراخت شده و هم اگر ملکی قیمت گذاری شد، دیگر نمی‌توان قیمت جدیدی روی آن گذاشت ولی از طرفی معارضین اجازه کار روی طرح را نمی‌دهند.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان نیز گفت: محور دزفول به شوشتر ۶۰ کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر آن چهار خطه و طرح تعریض ۳۰ کیلومتر دیگر آن از سال ۹۲ در دست اجراست.

یک دهه معطلی در توسعه محور دزفول-شوشتر؛ لزوم شتاب در تکمیل این طرح

پیشرفت فیزیکی قابل قبول محور دزفول-شوشتر

رحمان بهرامی با اشاره به اینکه محل اعتبار طرح از منابع ملی و ماده ۵۶ اخذ شده افزود: قطعه یک در حال حاضر معارض داشته که حل و فصل آن از سوی فرمانداری دزفول و مسئولین استانی در حال انجام است و با رفع این مشکل بزودی شاهد پیشرفت چشم‌گیری در این‌ طرح خواهیم بود.

به گفته‌ او ۱۲ کیلومتر از طرح از سوی پیمانکار در حال بهسازی و تاکنون پیشرفت فیزیکی قابل قبول داشته و حدود ۴ کیلومتر به مرحله روسازی رسیده که اگر تامین اعتبار آن به موقع انجام شود تا نیمه‌ نخست سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ کیلومتر از مسیر بهره برداری خواهد شد.

فرماندار گتوند نیز در این باره گفت: اجرای طرح در محدوه شهرستان گتوند به ۳ بخش تقسیم شده و بخش اول محور گتوند به جنت‌مکان با مساحت ۲ و نیم کیلومتر است و در حال حاضر کار تعریض و بهسازی روی آن در حال اجراست و قرار شد با پیگیری‌های اداره کل راه و شهرسازی استان تا قبل از نوروز این قسمت تکمیل و آماده شود.

یک دهه معطلی در توسعه محور دزفول-شوشتر؛ لزوم شتاب در تکمیل این طرح

بهسازی ۱۵ کیلومتر در مسیر گتوند

به گفته حسین اسدی پور، از جنت مکان تا سه‌راهی گتوند که ۶ و نیم کیلومتر مساحت دارد شامل ماده ۲۳ نبود اما با پیگیری که انجام شده، ریاست سازمان برنامه و بودجه خوزستان پذیرفت که برای ماده ۲۳ این قسمت اقدام و اعتبار آن در ردیف بودجه سال ۱۴۰۲ قرار گیرد.

به گفته‌ فرماندار گتوند بخش زیادی از قسمت شوشتر به دزفول که ۱۵ کیلومتر از آن در محدوده شهرستان گتوند قرار دارد، بهسازی شد و امید است با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مسئولین استانی و کشوری تا شهریور ماه سال آینده شاهد تعریض تمام جاده و کاهش تصادفات آن باشیم.

محور دزفول- شوشتر که از جاده‌‌های حادثه خیز خوزستان و حتی ایران محسوب می‌شود؛ مسیری ترانزیتی و پرتردد است که از آن به عنوان جاده‌ی پدافند غیر عامل نیز می‌توان یاد کرد.

به هر حال شایسته نیست در این جاده‌‌ میان شهری و مهم که مراکز و کارخانجات صنعتی زیادی نیز را در خود جای داده همواره شاهد تصادفات و خسارات جانی و مالی فراوانی باشیم.

مرگ‌های دسته جمعی در واژگونی مینی بوس و نیسان، فوت بی‌شمار سرنشینان خودروهای سواری و مرگ غم انگیز ده‌ها قربانی در این مسیر حادثه خیز برای مردم خوزستان حکایت از کم‌ توجهی مدیران استان به تکمیل طرح تعریض جاده دارد، بنابراین بهسازی جاده و کاهش تصادف آن عزم و همت جدی و اتحاد تمام مسئولان و بویژه متولیان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان را میطلبد.

گزارش از مریم اسدی عیسوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.