سوئد از چراغ سبز ترکیه برای پیوستن استکهلم و هلسینکی به ناتو خبر داد

سوئد اعلام کرد ترکیه در نشست سه‌جانبه امروز برای پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان ناتو چراغ سبز نشان داده است.

درپی درگیری‌های روسیه و اوکراین که با تحریک روسیه از جانب غرب و ناتو صورت گرفت سایر کشور‌های شرق اروپا بیم آن را دارند که جنگ به خاک آن‌ها کشیده شود. در این میان سوئد و فنلاند به دنبال پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند. ترکیه نیز با وجود این‌که پیش از این از پیوستن این دو کشور اروپایی به پیمان ناتو جلوگیری می‌کرد حال می‌گوید این دو کشور در مسیر پیوستن به ناتو گام‌هایی عملی در جهت رفع نگرانی‌های آنکارا برداشته‌اند.

ترکیه به صورت مشروط با آغاز روند عضویت این دو کشور در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موافقت کرده است و قرار بود امروز (پنجشنبه) جلساتی مشترک میان آنکارا، استکهلم و هلسینکی در این باره برگزار شود.

«اسکار استنستورم» مذاکره‌کننده ارشد سوئد بعد از این جلسات گفت: «شاهد هستیم که ترکیه اذعان کرده که هم سوئد و هم فنلاند گام‌هایی عملی در جهت این توافق برداشته‌اند که نشانه خوبی است.»

مذاکره‌کننده ارشد سوئد گفت که ۳ کشور جلسات بیشتری برگزار خواهند کرد اما به زمان برگزاری این جلسات اشاره‌ای نکرد.

پیش از این نیز «ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی در کنفرانس مطبوعاتی با «اولف کریسترسن» نخست‌وزیر سوئد، گفت که عضویت دو کشور فنلاند و سوئد در پیمان ناتو بالاترین اولویت این ائتلاف است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار