شماری از اعضای پارلمان استرالیا با جمعی از فعالان جامعه هزاره در این کشور، تشکیل «گروه دوستان پارلمانی هزاره‌‌ها» را اعلام کردند.

گروه دوستان پارلمانی هزاره‌‌ها در استرالیا اعلام موجودیت کرد.

این گروه که آغاز کارش به صورت رسمی در مقر پارلمان استرالیا اعلام شد، متشکل از بیست نماینده مجلس و سنای استرالیا و شماری از فعالان هزاره است.

اندرو چارلتون، نماینده ایالت نوساوت‌ولز در پارلمان عضو حزب کارگر استرالیا، که ریاست این گروه را برعهده دارد، در این نشست گفت: «گروه دوستان پارلمانی هزاره‌ها متشکل از قانونگذاران کنونی استرالیا است که دست به دست هم داده‌اند تا از جامعه هزاره حمایت کنند و برای تحقق خواست‌های مشترک کار کنند.»

وی افزود: «این روشی است که رابطه هزاره‌ها را با پارلمان (استرالیا) نزدیک می‌کند و فرصت می‌دهد تا صدای آن در میان قانون‌گذاران استرالیا شنیده شود.»

برخی اعضای کابینه دولت استرالیا، از جمله کریس بوون وزیر تغییرات اقلیمی، اندرو جایلز وزیر مهاجرت نیز در این نشست حضور داشتند و حمایت خود را از خواست‌های هزاره‌ها اعلام کردند.

هدف از راه‌اندازی این گروه دوستی، حمایت از خواست‌های حقوق بشری هزاره‌ها و جست‌وجوی راهکارهای عملی برای جلوگیری از کشتار نظام‌مند هزاره‌ها در افغانستان خوانده شده است.

اعضای این گروه دوستی امیدوارند که خواست‌های حقوق بشری هزاره‌ها در دستور کار رسمی دولت استرالیا قرار بگیرد و این کشور راهکار عملی برای کاهش آسیب‌پذیری هزاره‌ها فراهم کند.

اعضای گروه دوستی پارلمانی هزاره‌ها از قانونگذاران دیگر کشورها نیز خواستند که گروه‌های مشابهی تشکیل دهند.

پس از حمله به مرکز آموزشی کاج در دشت برچی کابل، که منجر به کشته شدن ده‌ها دانش آموزش هزاره شد، معترضان در بیش از صد شهر جهان تظاهرات کردند و این کشتار را نسل‌کشی هزاره‌ها خواندند. آنها خواستار به رسمیت شناختن نسل‌کشی هزاره‌ها شدند.

تاکنون شهرداری دندینانگ در ملبورن استرالیا، نسل‌کشی هزاره‌ها را به رسمیت شناخته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی شاه خان اکبری
۱۹:۴۴ ۱۱ تير ۱۴۰۳
سلام بر مردم هزار امید وارم کی افتخارات بزرگی برای مردم ما باشید