بررسی مولدسازی دارایی‌های دولت در چند کشور نشان می‌دهد که این روش در بسیاری از کشور‌ها با شیوه‌های مختلفی اجرایی شده و منجر به تامین مالی دولت‌ها شده است.

با به جریان افتادن موضوع مولدسازی دارایی‌ها در ایران سری به دیگر کشور‌های دنیا زده ایم تا ببینیم این کشور‌ها چه تجربیاتی را در این باره کسب کرده و چه دستاورد‌هایی را رقم زده اند.

فنلاند در سال ۲۰۱۰ این کشور موفق به واگذاری دارایی‌هایی به ارزش ۹۵.۴ میلیون یورو یا حدود ۰.۳ درصد از کل املاک کشورش شده و حدود ۲۵۵ میلیون یورو برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام تامین مالی کرد. واگذاری این اموال از طریق همکاری با نهادی به نام Senate Properties صورت گرفته و این نهاد ارزش دفتری ساختمان‌ها و دارایی‌های دولت فنلاند را حدود ۳.۲ میلیارد یورو تخمین زده است. مولدسازی در فنلاند بیش‌تر بر پایه اجاره اموال و بازده سرمایه گذاری عملیاتی می‌شود این کشور در سال ۲۰۱۰ از این طریق ۱۸۲ میلیون یورو سود کسب کند.

دولت نیوزلند با ۳۳۴ هزار کارمند مالکف املاکی به ارزش ۲۳.۷ میلیارد یورو است. این کشور هم با همکاری یک نهاد عمومی به نام Land Information New Zealand اقدام به واگذاری و فروش این اموال کرده و سالانه معادل ۳.۴ میلیون یورو دارایی مازاد این کشور را به فروش می‌رساند.

سنگاپور کار خود را در مولدسازی از طریق صندوق ثروت دنبال می‌کند؛ این کشور با استفاده از این صندوق تمام دارایی‌های دولت از جمله املاک و مستغلات و برخی شرکت‌های هلدینگ و بنگاه‌های دولتی را ادغام کرد تا بتواند بیشترین بهره برداری را از این دارایی‌ها کند. آمار‌های این کشور نشان داده عملکرد این صندوق منجر شده تا مشکل مردم در بخش مسکن درصد بالایی مرتفع شود.

۱۳ سال بعد ایران ۲۱ آبان ۱۴۰۱ اولین نشست هیئت عالی مولدسازی دارایی‌های دولت تشکیل شده و آئین اجرایی آن تصویب می‌شود. آئین نامه‌ای که قرار بود دارایی‌های هفت هزار هزار میلیاردی دولت را تعیین تکلیف شود. بعد از انتشار عمومی متن مصوبه انتقاداتی به روش‌های واگذاری و همچنین مصونیت قضایی اعضای این هیئت وارد شد.

این انتقادات با پاسخ معاون اول رئیس جمهور، دادستان کل کشور و وزیر اقتصاد همراه شد که همگی بر این موضوع تاکید داشتند که مصونیت در برابر تخلف هیچ معنایی ندارد و هر کس در هر جایگاهی بابت تخلفاتش مجازات خواهد شد.

حالا به گفته آقای ضرغامی مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی، آئین مولدسازی دارایی‌ها در دست اصلاح است و این اصلاح تا پایان سال عملیاتی خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
این همان تجربه ایلیگارشی است که هرجا اجرا شده شکست خورده
تحربه ایلیگارشی روسی رو مطالعه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۹ اسفند ۱۴۰۱
کار درستی است سریعتر باید انجام شود به نگرانی و اشک تمساح فرصت طلبها و رانت خواران اعتنا نکنید
آخرین اخبار