کاخ سفید اعلام کرد: آمریکا از گزارش‌ها درباره احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی مطلع است.

کاخ سفید به اعلام احیای روابط دو جانبه ایران و عربستان سعودی واکنش نشان داد.

به گزارش رویترز، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت که آمریکا از گزارش های مربوط به این توافق آگاه است و از هرگونه تلاش برای کمک به پایان جنگ در یمن و کاهش تنش در خاورمیانه استقبال می کند.

او مدعی شد که دیپلماسی همراه با بازدارندگی و کاهش تنش از پایه‌های سیاست خارجی دولت جو بایدن در منطقه است.

وزارت خارجه عراق در واکنش به از سرگیری روابط ایران و عربستان اعلام کرد: ما از توافق میان عربستان و ایران برای گشودن صفحه جدید از روابط دیپلماتیک استقبال می‌کنیم.

 وزارت خارجه عمان در واکنش به از سرگیری روابط ایران و عربستان اعلام کرد: امیدواریم که از سرگیری روابط میان عربستان و ایران به تقویت ارکان امنیت و ثبات منطقه کمک کند.

این وزارتخانه ابراز امیدواری کرد که این گام به تقویت ارکان امنیت و ثبات در منطقه و تحکیم همکاری‌های مثبت و سازنده که به نفع تمام مردم منطقه و جهان است، کمک کند.

وزارت خارجه چین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط «یک پیروزی برای صلح» است. مذاکرات بر اساس توافق دیدگاه‌ها میان سران چین، عربستان سعودی و ایران پیش رفت.

امارات نیز از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط استقبال کرده و بر نقش چین در این فرآیند تأکید کرده است.

وزارت خارجه سوریه جمعه شب با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از برقراری روابط ایران و عربستان تلاش‌های رهبران چین در این باره را ارج نهاد و تأکید کرد که این گام مهم موجب تقویت امنیت و ثبات منطقه و افزایش همکاری‌هایی می‌شود که بازتاب مثبتی برای منافع دو کشور و همه کشور‌های منطقه خواهد داشت.

این بیانیه افزوده که سوریه امیدوار است که این تلاش‌ها ادامه یابد و شامل دیگر کشور‌های عربی که با چالش‌های بزرگی مواجه نیز بشود.

«مساعد بن محمد العیبان» مشاور امنیت ملی عربستان نیز گفت: استقبال از ابتکار چین برخاسته از حسن هم‌جواری و تقویت امنیت است. تاکید بر احترام به حاکمیت کشورها پایه اساسی برای توسعه روابط به شمار می‌رود. توافق با ایران برای از سرگیری روابط دو جانبه پس از مذاکرات عمیق و فشرده درباره ریشه اختلافات دو طرف و بررسی راهکار‌های برطرف کردن این اختلافات به دست آمد.

«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق با انتشار توئیتی نوشت که تلاش‌های عراق و عمان و چین را که به توافق تاریخی میان عربستان و ایران انجامید ارج می‌نهیم.

او گفت: نسبت به بازتاب‌های مثبت و بزرگ این توافق بر عراق و منطقه و جهان اطمینان داریم. گفت‌وگوی دیپلماتیک بهترین گزینه برای حل نزاع‌ها و پایان دادن به اختلافات میان دوستان و برادران است.

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در این باره گفت: از توافق پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک میان خود استقبال می‌کنیم. چنین توافقی به شکل موثر به ثبات و اقتدار منطقه کمک خواهد کرد و آن را از پیامدهای منفی اختلافاتی که میان کشورهای تاثیرگذار رخ می دهد، دور نگه می دارد.

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن روز جمعه در پیامی به توافق ایران و عربستان سعودی واکنش نشان داد و گفت: منطقه نیازمند بازگشت روابط عادی میان کشورهای خود بوده تا امت اسلامی بتواند امنیت از دست رفته خود را در نتیجه مداخلات خارجی به رهبری صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها احیا کند. مداخله‌گران خارجی به دنبال سوء استفاده از اختلافات منطقه‌ای بوده و با بهره‌گیری از ایران هراسی درصدد دامن زدن به درگیری‌ها و خصومت‌ها علیه یمن بودند.

«خلیل الحیه» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش گفت: ما از توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط استقبال می‌کنیم و آن را گام مهمی در مسیر متحد کردن امت اسلامی، تقویت امنیت و تفاهم میان کشور‌های عربی و اسلامی می‌دانیم.

الحیه گفت: از سرگیری این روابط به نفع موضوع فلسطین و حمایت از پایداری ملت ما در مقابله با اشغالگری خواهد بود.

تشکیلات خودگردان فلسطین از توافق عربستان و ایران استقبال کرد.

جنبش ابتکار ملی فلسطین هم ضمن استقبال از این توافق، خواستار یکپارچه‌سازی تلاش‌های کشور‌های منطقه برای حمایت از فلسطین شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
مرگ بر آمریکای دزد و تروریست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
عجب پس آمریکا مطلعه ؟!
آخرین اخبار