عاطفه سعیدی نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به فرصت تبلیغی ماه رمضان و مسئله عفاف و حجاب گفت: مهمترین اتفاقی که از فرمان جهاد تبیین باید بهصورت جدی دنبال کنیم، تواصی به صبر و استقامت است که در غیر این صورت قطعاً دچار خسران میشویم.
وی اظهار کرد: با بروز بیماری کرونا و جدی شدن بحث فضای مجازی که عرصه تبلیغ را از آن خود کرد، فرصت رساندن پیام انقلاب اسلامی کمتر شد اکنون هم که در محاصره تبلیغاتی قرار داریم، راه برونرفتی غیر از شکلدهی لشکر تبیین وجود ندارد.
سعیدی نژاد افزود: در دوران دفاع مقدس، امام خمینی (ره) به مردم اعتماد کردند و جهاد نظامی اعلام کردند. امروز نیز در جنگ ترکیبی که دشمن به راه انداخته است، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمان جهاد تبیین دادهاند و در این راستا رسالت شما مبلغان بسیار سنگین است. حوزههای علمیه باید محتوا ارائه کنند، حوزهای که خود را متکلف تبلیغ مردمی قرار دهد بسیار کارآمدتر خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه باید مخاطبان خود را وارد عرصه تبلیغ دین کنید، گفت: وظیفه شما مبلغان باید اقامه تبلیغ باشد و این کار سختتر است، زیرا باید جریان تبلیغ مردمی را راهبری کنید. اتفاقاً ما در حوزه بانوان مذهبی، ظرفیتهای اثرگذاری داریم که باید جدی بگیریم.
مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: امروزه یکی از مهمترین دغدغهها، گسست اجتماعی است و یکی از فرصتها در عرصه تبلیغ، نقش بانوان در پیوستگی اجتماعی است، زیرا بانوان در مواجهه با فامیل و همسایگان فرصت اثرگذاری بیشتری دارند و باید بدانند در برابر این فرصتها مسئول هستند.
وی با اشاره به موضوع عفاف و حجاب گفت: چندین دستگاه هستند که در حوزه عفاف و حجاب وظایفی بر عهدهدارند که در این بین، سازمان تبلیغات اسلامی نقش ایجابی دارد. اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه طرحهایی مانند رفیقانه، حرف آورد و ... را دارد که درواقع فرصتی برای سخن گفتن و شکوفایی استعدادهای نوجوانان است و به همین منظور سامانههایی ایجادشده و آموزشهای لازم از این طریق ارائه میشود.
سعیدی نژاد بابیان اینکه مهمترین اقدام در حوزه تبلیغ، فعالسازی ظرفیت بانوان مذهبی است، افزود: ظرفیت عظیمی در زمان پیروزی انقلاب اسلامی بهخصوص در حوزه بانوان به وجود آمد که ۱۰ درصد آنهم تاکنون استفاده نشده است. در این راستا شبکه گسترده مردمی مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان نهضت پیشرفت بانوان شکلگرفته است.
وی تصریح کرد: شما بهعنوان مبلغ باید وظیفه خود را بهگونهای تعریف کنید که مخاطب خود را تأمین کنید. فهم مأموریت و رسالتمان مهم است و باید بتوانیم خود را بهروز و توانمند کنیم و با فنون جدید اثرگذاری آشنا شویم و جلسات، صرفاً به منبر و وعظ ختم نشوند. از فرصت ماه رمضان برای گسترش ارتباط با جامعه و انجاموظیفهای که بر عهدهدارید، استفاده کنید و کار در فضای نوجوان بهعنوان اولویت جدی پیش روی شما باشد که این قشر، آینده و امروز ما را میسازند.
قدسیه علیاوسط، استاد حوزه و دانشگاه، کارشناس و مشاور دینی بابیان اینکه تبلیغ مختص دین اسلام نیست، گفت: در دنیای غرب که با سیاست سکولاریسم پیش میرود نیز در عمل به تبلیغ ادیان خود میپردازند حتی فرقههای گمراه مانند بهاییت بهشدت تبلیغی هستند و از روش بذل مال، پول، استدلال و ... استفاده میکنند، البته در مورد برخی ادیان مانند یهود که دین نژادی و خونی دارند، اینگونه نیست.
وی بابیان اینکه در اسلام، تبلیغ مستحب مؤکد است، افزود: یکی از اشتباهات در جامعه ما این است که هر شخص خود را ذیحق برای امربهمعروف میداند درحالیکه امربهمعروف نیازمند شرایط خاصی است و هر شخص نمیتواند این کار را انجام دهد. نکته مهم این است که تبلیغ اگر درست صورت پذیرد، موجب هدایت جامعه میشود.
علیاوسط عنوان کرد: یکی از مسئولیتهای مبلغ، هدایت جامعه است و دیگری جلوگیری از افکاری است که جامعه را دینگریز میکند که در این زمینه باید پیشگیری و واکسینه کردن جامعه مدنظر قرار گیرد و به بحث توحید توجه شود. در مسیر تبلیغ با افراد مختلف مواجه خواهیم بود، گاهی افراد عامی هستند که نیاز به اغنا دارند و بحث علمی و استدلالی نیاز نیست و گاهی با جامعه علمی مواجهیم که نیاز است شبهات آنها برطرف شود.
وی ماه رمضان را فرصت مناسبی برای تبلیغ دین مبین اسلام عنوان کرد و گفت: امروزه ابزار انتقال اخبار و اطلاعات زیاد شده و ابزارهایی که فساد را به خانوادهها وارد میکنند، افزایشیافته است. بااینوجود آیا باید ناامید شویم؟ پاسخ این است که خیر، باید ظرفیتها و حب اهلبیت (ع) را در نظر بگیریم، اگر شیطان وجود دارد، از طرفی هم رحمت واسعه الهی را داریم.
استاد حوزه علمیه خطاب به مبلغان اظهار کرد: از جامعه توقع نداشته باشید و به وظیفه خود عمل کنید، وظیفه ما تبلیغ است و در مسیر تبلیغ با فضایی که آلودهشده است و ابزارهایی که نابودکننده دین، فرهنگ و خانواده است، باید دغدغه هر سه اینها را داشته باشیم و فقط تبلیغ دین را مدنظر قرار ندهیم و بهعنوان مبلغ باید برای افرادی که میخواهند فرهنگ و خانواده را نابود کنند، برنامه داشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه باید بر روی فطرت تأکید کنیم عنوان کرد: اسلام نه دین افراط است و نه تفریط و این جامعیت خیلی به ما در امر تبلیغ کمک میکند. در ماه رمضان که بهترین فرصت وصل کردن مردم به خداست باید حواسمان باشد در منابر فقط به موعظه اکتفا نکنیم و به تعلیم هم توجه کنیم و در این زمینه مخاطب، مکان و زمان را مدنظر قرار دهیم.
علیاوسط تصریح کرد: در حوزه جهاد تبیین باید حواسمان باشد از دوقطبی شدن جامعه جلوگیری کنیم، حدود الهی را متذکر شویم و ایجاد امید کنیم. معرفی امام زمان (عجب) بخشی از وظیفه اصلی مبلغ است. در تبلیغ، هدف رساندن حقیقت به جامعه است و در این میان از پتانسیل محبت اهلبیت (ع) غافل نشوید.