شبکه‌ای متخلف از دلالان و برخی از پرسنل شهرداری سنندج در ساخت‌وساز‌های غیرمجاز شناسایی و بازداشت شدند.

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی، رئیس کل دادگستری استان کردستان در توضیح پرونده معروف به کیس عنکبوت اظهار داشت: کیس عنکبوت روایت شبکه‌ای متخلف از دلالان و برخی از پرسنل و کارکنان حوزه اجرائیات شهرداری سنندج در ساخت‌وساز‌های غیرمجاز بوده که در سالیان اخیر در این شهرستان گسترش پیدا کرده بود. این پدیده باعث کاهش درآمد‌های شهرداری و ایجاد مشکلات در تأمین هزینه‌های شهرداری و گسترش حاشیه‌نشینی می‌شد که با ورود اداره کل اطلاعات و هماهنگی با دستگاه قضایی بازداشت شدند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه هر اقدامی در راستای پیگیری مطالبات مردمی باشد، قطعاً موفق و نتیجه‌دار خواهد بود، عنوان کرد: مردمی که از لحاظ معیشتی در سطح پایین‌تری قرار داشته، به‌خاطر وضعیت زندگی‌شان در مناطق حاشیه‌نشین شهر اقدام به ساخت و ساز کرده و برای گرفتن مجوز و پیشبرد کارهایشان به افرادی وصل شدند که به صورت شبکه‌ای اقدامات غیرقانونی انجام می‌دادند.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان در تشریح شیوه ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در سطح شهر این‌گونه توضیح داد: مالکان نسبت به ساخت و ساز اقدام کرده و فکر می‌کردند کارشان به صورت قانونی اجرا می‌شود در حالی‌که پرونده تخلف آن‌ها به کمیسیون ماده ۱۰۰ رفته و به‌خاطر عدم رعایت قانون و نکات ایمنی، مشکلاتی برایشان ایجاد و دستور تخریب صادر شد.

وی "ورود و تصرف اراضی وقفی، ارتشاء برخی کارکنان شهرداری سنندج و کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع توسط دلالان" را از جمله اتهامات اعضای باند کیس عنکبوت شهرداری سنندج عنوان کرد و افزود: رشوه‌گیران شهروندان را فریب داده و از این طریق از آنان کلاهبرداری می‌کردند. قطعاٌ آثار و تبعات این تخلف در اعمال مجازت کلاهبرداران لحاظ می‌شود.

حسینی اضافه کرد: این شبکه شهر سنندج را تقسیم‌بندی و هر منطقه را به تعدادی از دلالان واگذار کرده بودند و از حساب‌های بانکی سایر افراد برای تبادل مبالغ بانکی و همچنین پمپ‌بنزین‌ها برای دریافت وجه نقد و رشوه استفاده و چندین شرکت پوششی خدماتی برای دریافت پیمانکاری از شهرداری و ارگان‌‍‌ها تأسیس و نسبت به تصرف زمین‌های اوقافی اقدام می‌کردند.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان با بیان اینکه این شبکه مالکان اصلی زمین‌ها را تحت فشار قرار داده و از سوی دیگر پرسنل اجرائیات شهرداری که اصرار به اجرای قانون داشتند، مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند، افزود: گزارشات نادرست دلالان باعث تخریب پروژه‌ها و نفوذ به دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله راهداری در استان شده بود.

وی با بیان اینکه در حوزه امنیت داخلی و خارجی دشمنی‌ها از سوی بیگانگان نسبت به کشور و استانمان زیاد است، گفت: در کنار قدرت و تجهیزات نظامی، نیازمند قدرت نرم نیز هستیم و باید امنیت کشور تأمین شود؛ سربازان گمنام امام زمان (عج) برای خنثی کردن توطئه‌های دشمنان و تأمین و حفظ امنیت پایدار در کنار سایر متولیان امنیت در کردستان زحمات زیادی انجام داده که جای قدردانی دارد.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان با اشاره به اینکه هر حادثه کوچک و بزرگی که باعث ضرر و زیان شود، زیان‌بار و خسارت‌هایی در پی دارد، تصریح کرد: دشمنان جدا از اقدامات علنی به تحرکات مخفی روی آورده که خوشبختانه سربازان گمنام امام زمان (عج) به خوبی آن را رصد کرده و وظایفشان را به نحو احسن انجام می‌دهند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۰ یک فرمان هشت ماده‌ای در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی صادر فرموده که در یکی از بند‌ها وزارت اطلاعات را مکلف کرده که در با مفاسد عمومی و کلان و حوزه‌هایی که آسیب‌پذیر بوده، ورود کنند که یکی از این حوزه‌ها در استان، شهرداری‌هاست.

حسینی با بیان اینکه مقابله با ساخت‌وساز‌های غیرمجاز یکی از مطالبات و دغدغه مردم است، عنوان کرد: مفاسد و اقدامات ضدامنیتی از سوی مراجع اطلاعاتی و امنیتی و یا مراجع قضائی پیگیری شده که در این زمینه و مقابله با ساخت و ساز‌های غیرمجاز در شهرداری سنندج که به صورت سازمان یافته بود، هر دو مرجع قضائی و امنیتی ورود کردند.

وی با بیان اینکه عموم ساخت‌وساز‌ها بدون پیش‌بینی امکانات و خدمات اولیه شهری ایجاد شده که مشکلاتی را برای مردم و حوزه شهری ایجاد کرده بود، اظهار کرد: دستگاه اطلاعاتی با نظارت و دستور مرجع قضائی به ماجرای ساخت و ساز‌های غیرمجاز در شهرداری سنندج ورود و عوامل و سرشبکه‌ها شناسایی، بازداشت و پرونده قضائی آنان سیر قانونی خود را دنبال می‌کند.

هشدار صریح دادستان مرکز کردستان درباره ساخت و ساز‌های غیرمجاز

محمد جباری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان نیز در تشریح جزئیات این پرونده در گفتگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه در پی وصول گزارشات متعدد مردمی به دستگاه قضایی در خصوص ساخت‌وساز‌های غیرمجاز و گسترده و غیرفنی و غیرایمن در سطح شهر سنندج، پرونده‌ای به ضابطیت اداره‌کل اطلاعات کردستان تشکیل شد، اظهار کرد: اقدامات سربازان گمنام امام زمان (عج) در این زمینه بسیار دقیق، میدانی و همراه با مستند بود که ابتدای امسال متخلفان این حوزه و سردسته آن‌ها که همراه با اعضای باند و کسانی که تبانی می‌کردند، ۲۰ نفر بودند شناسایی و بازداشت شدند.

وی "تحصیل مال از طریق نامشروع و کلاهبرداری شبکه‌ای" را اتهام این باند ساخت و ساز غیرمجاز در شهرداری سنندج عنوان کرد و افزود: شیوه فعالیت این باند به این گونه بود که با مراجعه با مالکان به آنان اطمینان می‌دادند که بدون هیچ‌گونه مشکل و مجوز و پروانه ساخت کارشان را در شهرداری پیش می‌برند در حالی‌که این ترفند فریب و مانور متقلبانه این افراد بود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان خطاب به شهروندان تصریح کرد: به هیچ وجه فریب دلالان ساخت و ساز مسکن را نخورند چراکه آنان دنبال کلاهبرداری هستند و اگر بخواهند در ادارات نفود کنند، قطعاً همراه با نفوذ پذیرها، بازداشت و برخورد قانونی در انتظارشان است.

جباری به متخلفان و افرادی که در حوزه ساخت و ساز‌های غیرمجاز در استان کردستان به صورت شبکه‌ای و باندی عمل می‌کنند، هشدار داد و گفت: قطعاً این پرونده متشکله ساخت و ساز غیرمجاز در شهرداری سنندج، پرونده آخر نبوده و دستگاه قضایی هیچ‌گونه مماشاتی با این افراد و متخلفان این حوزه نخواهد کرد.

منبع: تسنیم 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
باتوجه به وسعت فساد مخصوصا در زمینهای اوقافی نمیتونه کار مدت کوتاهی ویا کار همین چند نفر بوده باشه با یک کارشناسی ساده براحتی مشخص خواهد شد چقدر این فساد بزرگ بوده ومهمتر انهمه مدیر ومسئول در ادارات مرتبط دراین سالها چگونه چشمان خودرا بروی این همه فساد بسته اند حتی در جایی که زمینهایش اوقافی وکشاورزی بوده وکوه وتپه هایی که مرتع بوده ویلا ساختن وگاز وبرق واب هم دارند ایا نباید از خود سوال کرد چه کسی این مجوزهارا داده یا چگونه جلوگیری نشده ....
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۲۱:۱۸ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
متاسفانه باتوجه به دسعت ساخت وساز غیر مجاز انهم در زمینهای اوقافی به روشنی مشخصه که این بخش کوچکی از این فساد عظیم هست واین فساد نمیتونه کارمدتی کوتاهی باشه یا کار همین تعداد کم وچند نفر باشه ودرواقعیت سالهاست که ادامه داشته که امروز به این حد رسیده ومهمتر انهمه مدیر ومسئول در دستگاههای دولتی چگونه چشمانشون رو دراین سالها بسته نگه داشته اند ایا نباید ازانها بازخواست شود واقعا همین چند نفر سرشاخه فساد که دستگیر شده اند کافیست که تاوان انهمه کار ظرف این سالها را بدهند ودیگر همه چیز خوب میشود وتکرار هم نمیشود ایا نباید انهمه پول ورشوه را ازانها گرفت ...‌یا نباید دنبال ان دانه درشتهایی که همیشه یک گریز قانونی برای خود پیدا میکنند ودر سایه هستند را پیدا کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
پارک توس نوذر طرف جاده ساحلی روبه بیمارستان که متعلق به منابع طبیعی هست توسط زکسری قطعه قطعه شد وفروخته شده به عده ای که به دروغ میگن اطلاع نداشتیم ولی همدست بودن و من که چندیین سال اونجا باغ آبیاری میکردم ومنبع آب اون قسمت هست میدیدم چیکارمیکنن و گزارش کردم قبل هر کار ولی کسی نبود پاسخ بده اصلا
Germany
محمدی
۱۱:۴۴ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
سلام
این خبر فقط ی تبلیغات هست . اقای دادستان برود محلات حاشیه شهر سنندج ی دور بزند . سری هم به پارک نیمه کاره اسلام بزند. بعد ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
به مسائله اصلی که احتکار زمین هست هیچ توجهی نشده در صورتی که عامل اصلی در سنندج نبود .علت را برطرف کنید نه معلول را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
دستتون درد نکنه‌.ایشالله همین اتفاق برای سقز بیفته
واحد شهر سازی سقز ،پول بده خیابان و کوچه رو صاحب شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۹ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
باتشکر ازآقای سید حسین حسینی ریس دادگستری کردستان عده ای فریب کار مشغول این جنایت کثافت کاری بودند دستگیر شدند علتش ازمجلس شورای اسلامی پیگیری شود سراسری
Iran (Islamic Republic of)
Salah
۰۶:۰۵ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
درشهرک ورمقانی مردم پارک ساختنددراسفند۹۹ باهماهنگی خودشهرداری واعضاءشورای شهر همین اقدام باعث شد شش ماه تخلفات ساخت وسازمتوقف بشه ولی تسهیلگری ومسجدوشورای شهربعدازانتخابات باهم یکی شدندوارتباط شهرداری رو بامردم قطع کردند وتوشهریورماه ۳روزقبل ازاینکه استاندارجدیدبیادسرکار شهردارمنطقه دو زدوپارک روتخریب کرد تخلفات فقط درحوزه ساخت وسازغیرمجازنیست وتنها دراجرائیات شهرداری فسادوجودندارد واحدهای حقوقی هم رفتارشون مشکوک است بنگاهداران حقه بازی هستندکه ازقوانین سوءاستفاده میکنند وقانون رادورمیزنند بایدریشه اصلی فسادروکه همان بنگاهداران است قطع کردتامادامییکه بااین جماعت برخوردنشه شبکه های کلاهبرداری همچنان اقساربدبخت وکم درامدجامعه راکه ارزوی خانه دارشدن دارند راقربانی میکند طرف رفته تومعبرسه متری خانه ساخته بالکن زده خانه بالایی اتش بگیره ماشین اتش نشانی چگونه میتونه امدادرسانی کنه خانه قارچی یک شبه ساختندتوزمین کاربری فضاءسبز باورکنیدانقدرناامنه که فردااگرزلزله ای بیاد تلفات میده ده برابرترکیه درختان تقتقان رو ازریشه کندند درختان بیست ساله کاج هایی که زیبایی اون منطقه بوده توش خونه ساختند دولت بایدورودکنه بدون دخالت شهرداری وشورای شهر وتسهیلگری بایدهیئتی مستقل زیرنظر خوددادستان واستانداری تشکیل بشه وبازدیدمیدانی کنند معارض سازان بنگاهدارروبتید شناسایی وبرخوردکنند
Iran (Islamic Republic of)
سوران
۰۰:۵۰ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
من شهر سنندج رو تقسیم کردم و اینقدر قدرت دارم . تو شهرداری ریس و روسا دور هم جمع میشن مجوز میدن و مجوز باطل میکنن . دیگه نمیگه کی صاحب زمینهارو تحت فشار میزاشت . کی اینقدر قدرت داره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
یعنی دزدان شهرداری همین چند نفر بودن وبس؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
سلام این فرمایشات که با این دلالان برخورد شد حقیقت داره بنده از نزدیک شاهد این موضوع بودم ولی آقای جباری گفتند که هیچ مماشات آنها نمیشه. بنده قبول ندارم و در حدی دروغه چون دوباره اومدن بیرون و به کار خودشون ادامه میدن وبیشتر هم شده. یکی از دلالان اسمش فرهاد رضایی ملقب به قاطی هست. پس چرا دروغ. یه جوری توضیح میدن انکار اصلامردم اینار را نمیشناسند و درباره شهرستان دیگه ای حرف میزنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
سلام به این عزیزان کاش درتقتقان زمین خواران برخورد قانونی
میشد
Iran (Islamic Republic of)
اسکندر
۲۲:۱۵ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
با عرض خسته نباشید در همین سنندج سال ۷۹و۸۰ چند نفر به اسم سندیکای خبازی میلیونها از کارگرهای نانوایی جمع کر دند که به انها زمین بدن ولی متاسفانه بعد از۲۳ سال هیچ زمینی تحویل ندادن وراست راست میگردن و در بهترین نقطه شهر زندگی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
برادر من تو یه اداره قدرت دست به دست میشه . مگه منو شما میتونیم مجوز بدیم یا ندیم . یه پولی گرفتن و گفتن برو خونه ات رو بساز و بعدا هم بهت سند دادن . همین . فساد اداری داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
کاش توجه به منطقه 22میشد.
Iran (Islamic Republic of)
سعدی هاجری
۱۲:۳۵ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
آیا راسته دزد دزد دیگر گرفته حاشا حاشا به این خبر