بازارچه‌های محلی؛ راهی برای نجات صنایع دستی از خطر فراموشی

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: بازارچه تنها محلی برای فروش صنایع‌دستی نیست بلکه بازارچه می‌تواند محلی برای تقویت همکاری و شناخت هنرمندان و اقوام باشد.

صنایع‌دستی جايگاه ویژه‌ای در ميراث فرهنگی هر ملتی دارد. تنوع آثار صنایع دستی، گذشته از آن که ذوق، تفکر و خلاقيت يک ملت رانشان می‌دهد، نسبت به موقعيت جغرافيايی هر منطقه نيز متفاوت است. فواید صنایع‌دستی و اهمیت آن در اقتصاد جوامع، بر هیچ‌کسپوشیده نیست و تأثیر شگرفی بر اقتصاد، اشتغال‌زایی، صادرات، گردشگری و فرهنگ هر کشور دارد.

هنرمندان عرصه‌ صنایع‌دستی با به کارگیری نگاره‌های آشنا و رنگ و رنگ‌آمیزی‌های مأنوس و مفهوم به لایه‌های ذهنی و شخصیتیمخاطبان خود راه می‌یابند و در آن تأثیر گذاشته و آن را متحول می‌سازند. وجود بیش از هزارن طرح، نقش و نگاره در بیش از دویسترشته‌ی صنایع‌دستی و صدها رنگ و رنگ‌آمیزی که همه و همه نشان‌دهنده آن است که هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ایران بر پایه‌هاییاز عشق، معنویت، معرفت، فرهنگ معنوی و بومی قرار دارد.

تردیدی نیست که جنبه‌های اقتصادی صنایع دستی همچون تأمین اشتغال و کسب درآمد سهم قابل‌توجه‌ای در تولید صنایع دستی دارداما باید توجه داشت که عوامل اصلی و کاملا مؤثر در تداوم و استمرار صنایع‌دستی از گذشته‌های دور تا به امروز، ارزش‌های کم‌نظیر وبی‌همانند هنری و فرهنگی آن بوده است.

صنایع دستی

صنایع دستی همواره در کنار گردشگری حرکت می‌کند و بی‌تاثیر از آن نیست. گردشگری اگر رونق بگیرد اشتغال ایجاد می‌کند و راه افزایش درآمد است. زیرا گردشگری و صنایع دستی یک حوزه اقتصاد بنیان هستند. 

بهمن ماه ۱۴۰۱ بود که به دستور رئیس جمهور قرار بر این شد که در ورودی شهرها بازارچه‌های صنایع دستی ایجاد شود تا رونقی در هنر و کسب‌‌وکار فعالان صنایع دستی ایجاد شود و آن‌ها افزایش تقاضا و تولید را با هم تجربه کنند.

تعطیلات نوروز و افزایش گردشگرانی که به نقاط مختلف کشور سفر می‌کردند فرصت خوبی بود که فعالان صنایع دستی در استان‌های مختلف کشور هنرهای سنتی خود را به نمایش و فروش برسانند.

بازارچه‌های محلی

برپایی ۹۲۰ بازارچه صنایع‌دستی در نوروز ۱۴۰۲

مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: امسال خوشبختانه شاهد تجلی صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی در بومگردی‌ها بودیم ضمن این که در شهر‌های مختلف بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی برپا شده است.

او افزود: در نوروز امسال ۹۲۰ بازارچه صنایع‌دستی ایجاد شده که ۱۱۵۰۰ غرفه دارد. این در حالی است که علاوه بر این تعداد بازارچه که به همت همکاران ستادی و استانی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برپا شد، با همکاری سایر دستگاه‌ها مانند شهرداری‌ها و ... شاهد برپایی تعداد دیگری بازارچه صنایع‌دستی بودیم.

جلالی اضافه کرد: بازارچه تنها محلی برای فروش صنایع‌دستی نیست بلکه بازارچه می‌تواند محلی برای تقویت همکاری و شناخت هنرمندان و اقوام باشد.

هنرهای سنتی

معاون صنایع‌دستی کشور ادامه داد: یکی از اتفاقات بسیار خوب در نوروز امسال برپایی بازارچه‌های صنایع‌دستی در محل برگزاری اردو‌های راهیان نور بود که علاوه بر زائران راهیان نور گردشگران عراقی نیز در مرز‌های جنوبی از این بازارچه‌ها بازدید و صنایع‌دستی خرید می‌کردند.

جلالی افزود: بیشترین غرفه‌های ما در استان اصفهان برگزار شد و در دو محل به‌عنوان پایلوت همکاران ما برای اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت حضور داشتند.

او اضافه کرد: یکی دیگر از اتفاقات خوب در نوروز امسال در دو استان لرستان و ایلام افتاد که همکاران ما با اعطای گلونی که یک نوع محصول صنایع‌دستی است، به گسترش فرهنگ عفاف و حجاب کمک کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
صنایع دستی میبایست پارچه های صنعت دست اقوام را با همان طرح های اقلیمی در نمایشگاه ها نشان دهند و به فروش برسانند.
آخرین اخبار