آغاز کشت سیب‌زمینی در ۲۱ هزار هکتار از مزارع اردبیل

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از آغاز کشت سیب‌زمینی در ۲۱ هزار هکتار از اراضی این استان خبر داد.

غفور آقایی از آغاز کشت سیب‌زمینی در ۲۱ هزار هکتار از اراضی این استان خبر داد و گفت: کشت سیب‌زمینی در اردبیل تا خردادماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از آغاز کشت زمستانه سیب‌زمینی در استان اردبیل خبر داد و افزود: این دوره از کشت تا خردادماه در سطحی به اندازه ۲۱ هزار هکتار ادامه خواهد داشت.

آقایی اضافه کرد: در استان اردبیل ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تن سیب‌زمینی از ارقام مختلف آگریا، ساتینا، میلوا، کایزر و اسپریت تولید می‌شود که ۸۰ درصد آن از نوع آگریا است که به صورت خوراکی، فرنچ فرایز، چیپس و سوپرمارکتی تولید می‌شود.

او بهترین گونه را آگریا ذکر کرد که مختص استان اردبیل است و حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از مزارع استان این گونه کشت می‌شود.

به گفته مدیر بخش زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، سیب‌زمینی در مزارع شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین کشت می‌شود.

آقایی همچنین از تولید بذر سیب‌زمینی توسط چهار شرکت زرین دشت، به پرور سبلان، تعاونی پیراقوم و یک تولیدکننده بخش خصوصی خبر داد و اظهار کرد: تولید بذر سیب‌زمینی امسال شروع شده و انتظار می‌رود ظرف سه تا چهار سال آینده در تولید بذر سیب زمینی به خودکفایی دست یابیم.

او در عین حال نیاز استان به بذر سیب‌زمینی را ۸۰ هزار تن ذکر کرد و گفت: در حال حاضر تولید بذر سیب‌زمینی در استان ۱۲ هزار تن است و مابقی آن از خارج از استان تامین می‌شود.

مدیر بخش زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: تا ۱۵ سال قبل بذر سیب‌زمینی در استان تولید می‌شد، اما با توجه به افزایش سطح زیرکشت و لزوم ایزولاسیون محل تولید بذر و نبود چنین فضایی اجازه تولید سیب‌زمینی در استان را نمی‌دادند.

آقایی درباره نیاز مصرفی استان خاطرنشان کرد: حدود ۶۰ هزار تن سیب‌زمینی در استان مصرف می‌شود، ۴۰ هزار تن بذر خودمصرفی و ۶۰ هزار تن هم مصارف صنعتی است که در مجموع ۱۶۰ هزار تن می‌شود.

او یادآور شد: بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن صادرات سیب‌زمینی استان است، البته در بیشترین حالت ۲۲۰ هزار تن صادر شده و برنامه‌ریزی در این استان معمولاً برای ۲۰۰ هزار تن است، باقیمانده تولید استان که رقمی حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تن هست در داخل کشور مصرف می‌شود.

مدیر بخش زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه استان اردبیل دو پنجم نیاز سیب‌زمینی کشور را تامین می‌کند، در خصوص اقدامات در دست اجرا برای حمایت از کشاورزان سیب‌زمینی کار گفت: سازمان جهاد کشاورزی با همکاری استانداری از محل تبصره بند ب ماده ۱۶ تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان بزرگ قرار می‌دهد.

آقایی ادامه داد: علاوه بر این برای تولیدکنندگان سیب‌زمینی نهاده‌های کشاورزی از جمله انواع کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه در بین کشاورزان توزیع می‌شود.

او با اشاره به اجرای طرح الگوی کشت از چهارم آبان ماه سال جاری که توسط رئیس‌جمهور رونمایی شد، اظهار کرد: در راستای اجرای الگوی کشت و مصرف بهینه آب در کشت سیب‌زمینی سازمان جهاد کشاورزی برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار به تعاونی‌های تولید کننده ۸۵ درصد و تولیدکنندگان بخش خصوصی ۵۰ درصد تسهیلات بلاعوض می‌دهد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.