محققان دانشگاه کمبریج مطالعهای را در یک شرکت مشاوره فناوری با استفاده از دو ربات مربی مختلف انجام دادند که در آن ۲۶ کارمند به مدت چهار هفته در جلسات هفتگی بهزیستی تحت مدیریت ربات شرکت کردند. اگرچه رباتها صدا و حالات چهره یکسانی برای جلسات داشتند، اما ظاهر فیزیکی آنها بر نحوه تعامل شرکتکنندگان تأثیر میگذارد.
شرکتکنندگانی که تمرینات سلامتی خود را با ربات شبیه به اسباببازی انجام دادند، گفتند که بیشتر از شرکتکنندگانی که با ربات انساننما کار میکردند، با مربی خود ارتباط برقرار میکردند.
از آنجایی که ربات اسباببازی سادهتر به نظر میرسد، شرکتکنندگان ممکن است انتظارات کمتری از آن داشته باشند و در نهایت ارتباط با ربات را راحتتر ببینند. آنهایی که با ربات انساننما کار میکردند دریافتند که انتظارات آنها با واقعیت مطابقت ندارد، زیرا ربات قادر به انجام مکالمات تعاملی نیست.
محققان میگویند علیرغم تفاوت بین انتظارات و واقعیت، مطالعه آنها نشان میدهد که رباتها میتوانند ابزار مفیدی برای ارتقای رفاه ذهنی در محیط کار باشند. نتایج این تحقیق امروز (۲۴ اسفند) در کنفرانس بین المللی ACM/IEEE استکهلم در مورد تعامل انسان و ربات گزارش خواهد شد.
سازمان جهانی بهداشت توصیه میکند که کارفرمایان برای ارتقا و محافظت از بهزیستی روانی در محل کار اقدام کنند، اما اجرای شیوههای رفاه اغلب به دلیل کمبود منابع و پرسنل محدود میشود. رباتها گزینههایی برای کمک به رفع این شکاف هستند، اما بیشتر مطالعات در مورد رباتها و بهزیستی در یک محیط آزمایشگاهی انجام شده است.
منبع : مدیکال تک اکسپلور