احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: یکی از کمیتههای کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، «کمیته شفافیت و شهر هوشمند» است که در جهت تعالی شهر و خدمتگزاری بیش از پیش به شهروندان تهرانی، رسالت ویژهای را دنبال مینماید.
وی گفت: تلاش برای تحقق شهر هوشمند یکپارچه با ایجاد شهرداری غیرحضوری و تضمین حق شهروندان در دسترسی به اطلاعات طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، دو هدف عمده این کمیته و نیز مدیریت شهری ششم بوده که با پیگیریهای این کمیته حرکت در این مسیر آغاز شده و بدون وقفه ادامه دارد.
عضو شورای شهر تهران بیان کرد: از ابتدای شورای ششم تا امروز که بالغ بر ۱۸ ماه میشود، کمیته شفافیت و شهر هوشمند اقدامات زیادی را پیگیری کرده که گذری بر این اقدامات خالی از لطف نیست. اقداماتی که تاثیر شگرفی در حوزه شفافیت و هوشمند سازی در ارکان شهرداری خواهد داشت.
صادقی افزود: سامانه شفافیت از اواخر سال ۹۷ با انتشار قراردادهای بالای یک میلیارد تومان راه اندازی شد و به تدریج قراردادهای کلان و متوسط که توسط عموم سازمان ها و شرکت ها و نیز ستاد منعقد می شد منتشر گشت و هم اکنون نیز این مسیر ادامه دارد و منتشر می شود. موارد دیگری نیز اندک اندک اضافه شد تا اینکه در پایان دوره پنجم این سامانه تحویل دوره جدید شد. از شهریور سال ۱۴۰۰ فاصلهای در بروز رسانی مواردی که در سامانه بارگزاری شده افتاد و حتی برخی از این موارد به سامانه متصل نمی شدند.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: لذا کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا با جدیت پیگیر اتصال این موارد و فرایند ها به سامانه بود در همین راستا «کارگروه شفافیت و رفع تعارض منافع» در شهرداری تشکیل شد و در نتیجه علاوه بر اتصال و بروز رسانی موارد از قبل راهاندازی شده، 15 تا 16 فرایند جدید نیز برای بارگزاری در سامانه شفافیت اضافه شد. به بیانی دیگر، در حدود ۵۰ درصد به قابلیتهای سامانه شفافیت در انتشار اطلاعات در همین ۱۸ ماه افزوده شد و سامانه توسعه یافت.
صادقی یادآور شد: به عنوان مثال اطلاعات سفرهای خارجی کارکنان و مدیران شهرداری که تا مدتها به روز رسانی نشده بود با پیگیریهای کمیته شفافیت و شهر هوشمند هم اینک اطلاعات سفرها تا ۳۰ بهمن سال 1401در سامانه قابل رویت است و برخی موارد دیگر. البته همه این موارد در راستای مصوبات شورای اسلامی شهر تهران بوده است ولی مغفول مانده بود که با پیگیری کمیته شفافیت و شهر هوشمند در حال حاضر فرایندها و موارد قابل بارگزاری یکی یکی در حال انجام است.
وی تاکید کرد: تحقق شهرداری غیر حضوری در راستای هوشمند سازی شهر که در وعدههای انتخاباتی شهردار تهران هم بوده یکی دیگر از اقدامات این کمیته شفافیت و شهر هوشمند بوده است. این امر متولی نداشت تا اینکه کمیته شفافیت و شهر هوشمند با جدیت تصمیم گرفت این مهم را محقق کند تا بر این اساس بسیاری از خدماتی که تاکنون به شهروندان بصورت حضوری و مراجعات متعدد ارائه میشده، بدون مراجعه ارایه گردد. یعنی شهروندان بدون تحمل هزینه و صرف وقت بتوانند خدمات دریافت کنند. گرچه تا پیش از این سامانه تهران من راه اندازی شده بود، اما هم اینکه اقدامات معمول در این سامانه انجام میشده و هم اینکه بسیاری از فرایندهای اصلی در این سامانه وجود نداشت. از آنجایی که برای ارایه خدمات غیر حضوری نیاز به یک عظم جدیتر و کار عمیقتر و همراهی شهرداری و شورا و شهروندان بود.
عضو شورای شهر تهران گفت: در این راستا شناسایی فرایندهایی که میبایست الکترونیکی شوند توسط کمیته شفافیت و شهر هوشمند پیگیری شد و مرکز نوسازی و تحول اداری این مهم را انجام داد و تنها شاید چند فرایند مانده که در دست تهیه است. این فرایندها باید خودکارسازی و سیستماتیک باشد تابشود در جایی گزارش داده شود. البته تعدادی از فرایندها سیستماتیک هست نظیر سامانه شهرسازی و آماده اتصال به درگاه ملی مجوزها یا پنجره خدمات ملی دولت هوشمند که اتصال اینها در حال پیگیری از سوی کمیته شفافیت و شهر هوشمند است تا همه اقدامات به صورت روشمند توسط شهروندان قابل دسترس باشد.
صادقی اظهار کرد: بر اساس قانون، اتصال به پنجره خدمات ملی دولت هوشمند باید از سوی همه دستگاهها صورت گیرد؛ لذا کمیته شفافیت و شهر هوشمند با قدرت و جدیت پیگیر آن است که این مهم محقق شود تا شهروندان در پایان سال آینده (۱۴۰۲) حس کنند که برای یک سری اقدامات و خدمات دیگر نیازی به مراجعات حضوری نیست.
عضو شورای شهر تهران بیان کرد: از مزایای شهرداری غیر حضوری هم این است که این امر کاهش فساد را به دنبال دارد. چرا که وقتی مردم مراجعه نداشته باشند، دیگر افرادی که در گلوگاهها و بزنگاه به دنبال امضاهای طلایی بودند نمیتوانند از شهروندان سو استفاده کنند چرا که مراجعهای نیست که زمینهای برای فساد ایجاد کند. با این اقدام همه کارها سیستمی میشود و نظارت افزایش پیدا میکند. از طرفی هم سفرهای درون شهری شهروندان جهت گرفتن خدمات از شهرداری کاهش یافته و موجب ارتقای کیفیت هوا و روانی ترفیک خواهد شد. در نظر بگیرید اگر در سال فقط ۱۰ درصد از شهروندان تهرانی بخواهند به شهرداری مراجعه نمایند، همین امر چند میلیون سفر درون شهری را در پی خواهد داشت!
صادقی عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات پیگیری مصوبه تعارض منافع بوده که از طریق کارگروه شفافیت در شهرداری دنبال میشود. در همین راستا در سامانه شفافیت ذیل حوزه شهر سازی، تعارض منافع مهندسین ناظر اجرایی شده و لذا با این اقدام در راه شناسایی این مهم هستیم تا هر جا تعارض منافع هست، آن را مرتفع کنیم؛ در این ۱۸ ماه، دو برنامه بودجه سالانه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۱ و یک برنامه ۴ ساله شهرداری ۱۴۰۴-۱۴۰۱ در شورای شهر تصویب شده که بند به بند اینها در کمیته شفافیت و شهر هوشمند مورد بررسی قرار گرفته و پیوست شفافیت و شهرداری غیرحضوری بدان افزوده شده است.
وی گفت: در بخش بودجه، مهمترین بخش ترمیم و شفافسازی بودجه سازمان فناورری اطلاعات و ارتباطات میباشد که این مورد با پیگیری کمیته شفافیت و شهر هوشمند بهبود یافته و تلاش شده تا بودجه این سازمان برای تقویت زیر ساختها و بهینهسازی نرم افزارهای مختلف افزایش یابد.