اینجا گلزارشهدای کرمان است جایی که یک فرمانده و ۱۰۳۰ سرباز او آرمیده اند.

اینجا میعادگاه عاشقانی است که زندگی را زندگی نکرده که بهشت را نه به بهای زندگی که به بهای رضای الهی خریدند، جایی که حالا حلقه حضور فرمانده با ۱۰۳۱ سربازش تنگ‌تر از همیشه است.

اولین روز از بهار ۱۴۰۲ است و صدای زیبای بلبل‌های ترانه خوان در اطراف گلزار شنیده می‌شود، جایی که حالا به یمن حضور فرمانده سال‌های دفاع مقدس پر ازحضور زائرانی از گوشه گوشه ایران که نه بلکه از گوشه گوشه دنیاست.

زائرانی که هر کدام با خود یک قصه عجیب از عنایات شهید سلیمانی دارند، برخی عنایات عجیبی که فقط از روح بزرگ آن فرمانده رنج کشیده سال‌های زیندگی و این شهید سرمست از شهادت در راه خدا، برمی آید.

فرمانده در حلقه یارانش

اول فرودین ماه تولد شناسنامه‌ای حاج قاسم سلیمانی است مردی که در عمر ۶۳ ساله زندگی اش آنقدر مبارزه کرد تا پیروز شد.

وحال اینجا در گلزارشهدای کرمان درجوار سربازان زمان جنگ که بر خیلی از آن‌ها احترام فرمانده بودن دارد، آرمیده است.

گلزارشهدای کرمان مکانی است که درست از ابتدایی‌ترین روز‌های نبرد در دوران دفاع مقدس بنا نهاده شد، قبل از آن نیز در واپسین روز‌های مبارزات انقلابی چند تن از شهدای واقعه آتش زدن مسجد جامع و شهدای خیابان امام دراین منطقه دفن شده بودند وهمین بهانه‌ای شد برای پایه گذاری گلزار بزرگ شهدای کرمان که در طول هشت سال دفاع مقدس پرجمعیت‌تر شد و شهدای بزرگی، چون شهید علی اکبربختیاری، شهید عبدالمهدی مغفوری، شهید علی آقاماهانی، شهدای مخابرات و شهدای غواص را درخود جای داد.

گلزار

گلزار شهدا کرمان درچندین مرحله توسعه یافته تا به شکل امروزی خود درآمد.

در دوره استانداری علیرضا رزم حسینی که خود قائم مقام حاج قاسم دربرخی مقاطع از جنگ بود و از رزمندگان آشنا با دفاع مقدس، نورپردازی و زیباسازی گلزارشهدا به شکل امروزی درآمد و یکسان سازی شد.

امروزه گلزارشهدا کرمان شامل چند دسته شهدا می‌شود، بزرگ‌ترین گروه شهدا متعلق به ۸ سال دفاع جانانه ومقدس بود وبعد از آن شهدای غدیر جمعیت بیشتری دارند وسپس شهدای مبارزه با موادمخدر، شهدای مدافع حرم، شهدای ترور هستند که جز افتخارات کرمان هستند.

فرمانده

یکی از نکات جالب درگلزارشهدا کرمان از بعد ازشهادت حاج قاسم، حضور پررنگ ترجوانان از هرقشر ودسته‌ای است به گونه‌ای که با دیدگاه حاج قاسم که گفت " همان دختر کم حجاب هم دخترماست" بین افراد مختلف تفاوتی نیست و البته این را اضافه کنیم اینجا مرکز تحول است.

از لاک جیغ تا فرمانده پایگاه بسیج!

اقای طیار مسئول واحد فرهنگی گلزاربین المللی شهدای کرمان درخصوص زائران خاص این روز‌های گلزار می‌گوید" ما زائران مختلف داخلی وخارجی زیادی داریم، و خاطرات جالبی از این افراد می‌شنویم، اما ماجرای فرمانده امروز بسیجی که قبلا خانم کم حجابی بود از همه جالب‌تر بود.

او می‌گوید: این خانم که اهل استان هرمزگان است برایم اینگونه تعریف کرد که تا ۴ سال قبل من فردی کم حجاب بودم واصلا درقید وبند خاصی نبودم و کارم آرایشگر زنان بود.

او بیان کرد: آن روز جمعه‌ای که خبر شهادت حاج قاسم مطرح شد طبق روز‌های تعطیل برای تفریج و خوش گذرانی برنامه داشتیم، اما شنیدن خبر شهادت حاج قاسم گویی درونم راآتش زد و راهی کرمان شدم تا در تشییع حاج قاسم شرکت کنم.

خراسانی

این بانوی محترم اکنون به حدی متحول شده است که کار آرایشگاه را رها کرده واکنون فرمانده یکی از پایگاه‌های بسیج شهرخودش است و هرسال درسال نو به سرمزار حاج قاسم حاضر می‌شود.

طیار همچنین به خاطره زیارت سه کهنه سرباز آمریکایی از مزار حاج قاسم در هفته گذشته اشاره کرد وگفت: این سه سرباز آمریکایی از تصوری که درباره ایران داشتند ناراحت و برای عذرخواهی از سردار سلیمانی به گلزار شهدا آمده بودند.

کهنه سربازان آمریکایی زائر حاج قاسم

این افراد اسکات بنت افسرسابق ارتش ایالات متحده، مایک اسپرینگمن وکیل ونویسنده ودیپلمات سابق آمریکایی و نفر سوم سرهنگ اوکیف افسر سابق نیروی دریایی آمریکا بودند که همگی حضور در گلزارشهدا در جوار شهید سلیمانی را افتخار خود دانسته و آمدن به ایران را برای دعا کردن مطرح کردند!

 

امروز تولد حاج قاسم عزیزماست همان فرمانده‌ای که برای شهادت تک تک بچه هایش آنچنان گریه می‌کرد که تمام کرمانی‌ها پابه پای گریه‌های او گریسته اند و حالا خودش به آرزوی دیرینه اش یعنی شهادت رسیده ودرجمع یارانش گلزارشهدای کرمان را گلزار بین المللی مقاومت کرده اند.

شهیدی که منشی امیرالمومنین شد

اینجا مردانی آرمیده اند که هرکدام ستونی برای گردان ولشکر ثارالله بودنداز علی شفیعی ۱۹ ساله که واحد تخریب لشکر ۴۱ ثارالله او را فراموش نخواهد کردتا شهید نصراللهی که وقار وآرامش نگاهش درخاطردوستانش هست تا شهید مغفوری که باب الحوائجی برای زائرین گلزار شده تا علی آقاماهانی که درخواب آن بانوی غیرکرمانی منشی امیرالمومنین برای ورود به بهشت است تا شهید یوسف الهی رفیق صمیمی حاج قاسم که با عرفان بالایش در اوج گره خوردن جنگ به حاج قاسم وعده پیروزی داد تا شهید عرب نژاد و شهیدطائی که تحصیل در آمریکا را به عشق وطن رها کرد و راهی جبهه شد تا شهید اخلاقی که عاشورای سال اول جنگ شهید شد تا شهیدناصر فولادی که شهید مبارزات انقلابی مردم کرمان بود تا شهیدان جاوید موسوی که خانواده‌ای ندارند تا شهید سلیمی کیا که یتیم بزرگ شد، اما فرمانده جنگ شد تا شهید دادبین که با سن کم دیدگاه بلندی درخصوص جبهه ورزم برای خداوند داشت تا شهید امیری وخواجویی که در روز تولدشان شهید شدند تا شهیدان غدیر که هرکدام داستان عجیبی دارند، همه وهمه چراغ راهی بزرگ در مسیر زندگی ما هستند.

تابلو

زائرین گرامی گلزارشهدا یادتان باشد اینجا باغی از لاله هاست دراین مکان نهایت لذت را ببرید.

کافی است هرجای استان کرمان آدرس گلزارشهدای کرمان را بپرسید همگی می‌گویند می‌خواهی به مزار حاج قاسم بروی و آه می‌کشند واشک می‌ریزند؛ آری دلیل این همه زائر بی پناه بارانی که دراینجا آرام می‌گیرند همان مردی است که اول فروردین ماه ۱۳۳۵ در قنات ملک رابر متولد شد و در ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ درنزدیک فرودگاه بغداد درکشور عراق با نهایت شقاوت و با تیراندازی مستقیم دشمن به دیدار حق شتافت.

اخرین شهیدی که در این گلزار دفن شدجانباز ۷۰ درصد ارجمندی بود و حاج قاسم سلیمانی هزار ودوازدهمین شهیدی است که در گلزارشهدا کرمان به خاک سپرده شد.

همزمان با جشن تولد سردار سلیمانی عصر امروز کتاب زیبای "عزیز زیبای من" نوشته زینب ملایی که مستند روایی روز‌های پایانی زندگی شهیدسلیمانی است، رونمایی می‌شود.

گزارش از مرضیه السادات حسینی راد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
در بهار جای شهدا خالی بویژه حاج قاسم و مغفوری
Iran (Islamic Republic of)
امیرعرشیاا
۰۵:۰۱ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
اینکه سردار ما برای تمامی جهان قابل احترام باشد دور ازتصورنیست وپذیرفتنی است توجه به مردم تلاش شبانه روزی مقابله با تروریست حداقل خدماتی است که میتوان نام برد،روحش شاد اوهمیشه برایم زنده هست و دوستش دارم
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغربالویی طبرستانی
۱۷:۴۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
شهدا در نزردخدایشان روزی میخورند و بالاترین مقام را دارند که دیگران غبطه میخورند وعقل مادی نمیتواند حقش را بیان کند،فقط مینویسم مدیونیم و مغبونیم،وباخونشان ومرامشان ایران مارا بامکتبش بیمه وپیروزی کردند،آللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر واجعلنا من خیراعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه ،آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
سردار عزیز هیچگاه فراموشت نمی کنم .....
Iran (Islamic Republic of)
هانی
۱۶:۲۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
رفته سردار نفس تازه کند برگردد حاج قاسم عزیزم به ما خاک نشینان اسیر دنیا هم نظری و گوشه چشمی
Iran (Islamic Republic of)
حسن بسکابادی.
۱۳:۱۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
سلام سرداردلهاروزت مبارک ،دلتنگ دیداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
تاروزی که زنده ایم چشمانمان از فراقت خون گریه میکنند آرام جان ملت
Iran (Islamic Republic of)
عظیمی
۰۶:۱۵ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
سلام برادر من ، عزیز دل من ، عاشقتم ، همیشه با یاد تو اشکهایم جاریست ، همیشه در قبل من و میلیونها عاشق جای داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
هرروز بر روحت صلوات میفرستم روحت شاد مرد روزهای سخت .....!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۱ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
سلام ای سرباز ولایت. ای عبد صالح
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۱:۲۸ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
فدای شهدای اسلام که جان شیرینشان را فدای حسین ابن علی علیه السلام کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
رھبر جمھوری اسلامی ایران : ھرگز شھادت حاج قاسم را فراموش نخواھیم کرد حرفی زدیم ، پای آن ایستادہ ایم.
( سخن رھبری در سال ۱۴۰۱ )
یعنی تاوان سختی باید پس بدی آمریکا
منتظر باش
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۰۹:۱۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
سلام سردار عزیز
تولدت مبارک
شما واقعا زمینی نبودی سردار عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۴ ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
حاج قاسم وصیت قشنگی بود کرمان .... مزارت رونق داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
مرگ بر مزدوران شیطان بزرگ آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
سلام فرمانده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
سلام حاج قاسم عزیز.شما برای همیشه در قلب وروح ما منزل دارید.خوش به حالتون.یه نگاه هم به ما جا مانده ها بکن حاج قاسم، گرفتاریم.راستی تولدت مبارک جان فدای ملت.خیلی دوستت داریم خیلی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
حتی جرات نکردید جواب ترامپ رو بدید.عالیترین فرمانده نظامی یک کشور به قتل برسه و جرات جواب نداشته باشید؟فقط شعارهای تو خالی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
سخن رھبری رو آویزہ گوشت کن
رھبری وقتی سخنی میگہ یعنی اجرا میشہ
رھبری : ھرگز شھادت حاج قاسم را فراموش نخواھیم کرد حرفی زدیم و پای آن ایستادہ ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
شادی روح شهدا صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
روح سردار سرفراز وشهدای دیگز شاد باد
Iran (Islamic Republic of)
سردارایران
۲۰:۲۶ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
حاج قاسم در اصل متولد20 اسفند ماه میباشد،اما شناسنامه ای 1 فروردین ثبت شده،چرا؟؟ الله اعلم،شاید بخاطر رفتن به مدرسه بوده،قبلاً ازین کارها زیاد انجام میشد؛یکیش خودم و خیلی از دوستان هم به همین شکل.بهر حال شخصیتی بسیار ارزشمند رو از دست دادیم.اما بقول خود شهید؛الان خون و یاد شهید بیشتر کارساز است.التماس تفکر و دعا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۳ ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
نه قبلا هم بوددحرفی ولی تووشناسنامه اول فروروردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
داداش مدرسه ماه مهر شروع میشه چه ربطی به فروردین داره
Iran (Islamic Republic of)
سپیده
۲۰:۱۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
تولدت در آسمان ها مبارک سردار دلها
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۹:۴۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
قسم به تک تک آیات،،قرآن،،کریم
اگر انسان می دانست،با سلام بر انسان های پاک،چگونه جواب هایی از سوی ایشان دریافت می کند،بر سلام،بر پاکآن درنگ نمی کرد،چه در لحظه تحول طبیعت و چه در ایستاده بر نماز،
سلام بر حاج قاسم سلیمانی،
و سلام بر تک تک یاران عزیز،احمد زمان،
و سلام بر شناخته شده با نام پاک مهدی،منجی زمان،
....
و سلام بر رهبر عزیزمان،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
#انتقام_خون_حاج_قاسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
ما سرد نمی شویم ما فراموش نمی کنیم ما رهایشان نخواهیم کرد ما بر عهد خود استوار خواهیم ماند ما انتقام خواهیم گرفت همه آنانی که در شهادت حاج قاسم نقش داشتند به سزای عمل ننگینشان خواهند رسید مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
نامرد همه جا هست ولی واقعا در امریکا مردان بزرگی هستند و مردانه بزرگ شدن هر چند ادم مزخرف همه جا هست ولی به نسبت انریکایی ها درصد مردانگی و وجدانشون در کار و تولید و عدم دزدی در تولید زبان زد هست جنس تقلبی و مزخرف تا جاییکه بتوانند اجازه نمیدن دست مشتری در هر نقطه لز دنیا برسه ما که مدام داریم سر خودمون هم کلا میزاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
چون اونا خود شیطان هستن،شیطان هم کاری بهشون زیاد نداره.....
بیشتر سراغ ما میاد.....چون ما هرچی باشه ادعای مسلمانی و شیعه بودن داریم،شیعه که میدونین یعنی ولایت اجتماعی داشتن،یعنی خودت رو فقط نبین،،،،،پس این طبیعی هست که تو بازار و تولید ما بیشتر ناجور از همه چیز ....هم آدم هم جنس و هم تولید وجود داشته باشه!!!!!
باور نداری برو سراغ فرموده امام صادق در جوابیه ی اون تاجر که همین گله ایی مثل شما رو داشت.... امیدوارم همه مون با دقت بیشتر در همه چیز بتونیم درست و سالم کار و زندگی کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
نوروزی
۰۹:۱۵ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
سردار رشید اسلام ، حاج قاسم عزیز از خود تحقیری خیلی بدشون می آید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
سلام بر شهدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
خداوند بزرگوار با کمال درجه اجر زحمات بی شمارش را دهد و با صدر نشینان محشورش گرداند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
عشق یعنی حاج قاسم ❤️
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
روحت قرین رحمت الهی
صدسال دیگه میفهمن تازه حاج قاسم چه فرمانده ای بوده
الآن در مغزها نمیگنجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
جانم فدای خاک مطهرت سردار بزرگ اسلام درود بر شهدای همرزمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
تولدت مبارک سرباز ولایت
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۵۲ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
سین مثل سردار
تولدت مبارک جانفدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
مراقب نفوذی ها باشیم...!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
درود بر مردان خدا

سلام ها و قلب ها و جان‌های ما ایرانیان نثار خاک پاک شهدایمان



حاج قاسم عزیزم
تا زنده ام رزمنده ام

جانم فدای رهبر
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۵۱ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
لطفا فیلم کامل را بارگذاری کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
سردار سلیمانی، شخصیتی ممتاز ی است که با ایمان و اعتماد کامل به خداوندش بر تمام قلبهای مردم آزاده دنیا و حتی دشمنانش وارد شد و این چنین مهری هرگز از قلب مردم بیرون نخواهد رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
فرمانده کنار ۱۰۳۰ سربازت آروم بخواب
اون دنیا کنارهم تو بهشت شاد خواهید بود
خوشبحال اون ۱۰۳۰ سرباز.کنار فرمانده ای خوابیدن که خودش گفته بهم بگین سرباز سلیمانی.همه در یک سطح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
تولدت مبارک سردار دلها
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
ترامپ چقدر ملعون است که حتی کهنه سربازان هم او را محکوم می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
خوش به حال شهدا که همیشه زنده اند
سلام بر حاج قاسم
تولدت مبارک فرمانده
France
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
خود ژنرال هاشون و مردم و جوون هاى امريكا حالشون از ترامپ و اين redneck ها و كابويا بهم ميخوره حالا يسرى روشنفكر دوزارى تو ايران شدن كأسه داغتر آش و طرفدار ترامپ و ارتش امريكا XD
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
خدا کمک کنه که رهرو صدیق راه شهدا باشیم.اللهم الرزقنا شهادت فی سبیلک.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
حاج قاسم تولدت مبارک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
سلام بر شهید همیشه زنده و محبوب قلب‌های مظلومان عالم. دست مارا هم بگیر سردار دلها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
شادی روح شهدا صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۱:۵۳ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
روحت شاد سردار دلها
Iran (Islamic Republic of)
زهرا سلطان زاده خبیصی
۱۴:۲۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
من هم متولد اول فروردین هستم به روح پر فتوح سردار سلیمانی درود می فرستم سردار متولد رابر کرمان است من اصالتا شهدادی افتخار می کنم هر دو اهل کرمانیم روحش شاد و یادش گرامی باد.
آخرین اخبار